Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min 300D äter minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)

frazer

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har ett underligt problem med min Canon 300D.
Det började när jag var i New York och fotograferade. Helt plötsligt hänger sig kameran, står EOS i lilla displayen och det händer inte på säkert 2-3 minuter. Jag ger upp och tar ur batteriet och provar igen. Får nu "error 02" och minneskortet (Sandisk 512mb CF) är helt oläsligt i både kamera och dator.
Då tänkte jag självklart att "skitkortet" var trasigt och gick och köpte mig ett 1gb Lexar 40x som funka fint. Nu en vecka efter att jag kommit hem och startar kameran händer precis samma sak, kameran hänger sig och slutar aldrig visa EOS. Tar ur batteriet och så är även det kortet förstört. Så nu sitter jag utan användbart minneskort, dock 2 st helt oanvändbara kort med värde över 2000 kr. Typiskt dåligt!

Någon som har något förslag vad det kan vara? Det känns som att det måste vara kameran, eftersom korten var så olika att de inte kan vara samma fel på både vid ungefär samma tillfälle.

Ska ut på foto imorrn, så detta kom mycket olägligt!

/Daniel
 
frazer skrev:
Hejsan!

Jag har ett underligt problem med min Canon 300D.
Det började när jag var i New York och fotograferade. Helt plötsligt hänger sig kameran, står EOS i lilla displayen och det händer inte på säkert 2-3 minuter. Jag ger upp och tar ur batteriet och provar igen. Får nu "error 02" och minneskortet (Sandisk 512mb CF) är helt oläsligt i både kamera och dator.
Då tänkte jag självklart att "skitkortet" var trasigt och gick och köpte mig ett 1gb Lexar 40x som funka fint. Nu en vecka efter att jag kommit hem och startar kameran händer precis samma sak, kameran hänger sig och slutar aldrig visa EOS. Tar ur batteriet och så är även det kortet förstört. Så nu sitter jag utan användbart minneskort, dock 2 st helt oanvändbara kort med värde över 2000 kr. Typiskt dåligt!

Någon som har något förslag vad det kan vara? Det känns som att det måste vara kameran, eftersom korten var så olika att de inte kan vara samma fel på både vid ungefär samma tillfälle.

Ska ut på foto imorrn, så detta kom mycket olägligt!

/Daniel

Jag måste fråga har bägge korten varit ute och flugit (flygplatsröntgen ska vara ofarligt men...) över atlanten (höghöjdsstrålningen ska vara nästan helt ofarlig, men...) ?


Men varför kastar du dig inte över formatteringsfunktionen? Formattera i kameran, inte i datorn för att slippa kompatibilitetsproblem. Det brukar lösa minneskortsproblem. Kortet är säkert inte trasigt, bara datastrukturen på det. Eventuellt är din kamera lite lustig...två minneskort på raken tyder på det.
 
in2kma skrev:
Vad händer när du försöker formatera om korten i kameran?

Går ej, får som sagt upp Error 02 vilket innebär att kamerna inte går att använda om jag inte tar ur kortet och startar utan kort. Min kortläsare i datorn känner inte ens av kortet längre.
 
Illa

Förslagsvis tar du kamera och kort till närmsta Canon verkstad och ber dom lösa problemet. Borde väl rimligtvis täckas av garantin, kanske även minneskorten. Problemet är väl kanske bara det att det blir till att åka till staterna, eller?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Min 300D äter minneskort!

iSolen.se skrev:
Jag måste fråga har bägge korten varit ute och flugit (flygplatsröntgen ska vara ofarligt men...) över atlanten (höghöjdsstrålningen ska vara nästan helt ofarlig, men...) ?

Ja det har de, ett av de två ggr. Har dock rest med minneskort många gånger tidigare, utan problem.
 
Re: Re: Re: Min 300D äter minneskort!

frazer skrev:
Ja det har de, ett av de två ggr. Har dock rest med minneskort många gånger tidigare, utan problem.

Berätta hur det går. Det troligaste är nog att kameran inte är helt frisk. Om två minneskort slutar fungera så illa att dom inte ens går att formattera i datorn är det riktigt illa.

Hoppas Canon fixar nya kort åt dig.
 
Re: Re: Min 300D äter minneskort!

iSolen.se skrev:
Jag måste fråga har bägge korten varit ute och flugit (flygplatsröntgen ska vara ofarligt men...) över atlanten (höghöjdsstrålningen ska vara nästan helt ofarlig, men...) ?

Funderar på om röntgen och kosmisk strålning verkligen är ett problem. Det skulle i såfall innebära att vanliga bärbara datorer riskerar att gå sönder, liksom andra former av minnen som USB-minnen, MP3-spelare m fl som alla har någon form av flashminne i elektroniken.
 
Re: Re: Re: Min 300D äter minneskort!

RolandM skrev:
Funderar på om röntgen och kosmisk strålning verkligen är ett problem. Det skulle i såfall innebära att vanliga bärbara datorer riskerar att gå sönder, liksom andra former av minnen som USB-minnen, MP3-spelare m fl som alla har någon form av flashminne i elektroniken.

Håller nog med i resonemanget här. Om det vore fallet skulle det nog tagits upp mycket tidigare.
 
Re: Re: Re: Re: Min 300D äter minneskort!

iSolen.se skrev:
Berätta hur det går. Det troligaste är nog att kameran inte är helt frisk. Om två minneskort slutar fungera så illa att dom inte ens går att formattera i datorn är det riktigt illa.

Ja, det är osannolikt att det skulle vara korten som det är fel på, eller så skadar kameran korten. Läste ett test en gång där man visade att minneskort troligen är det mest tåliga mediet som finns, tål maskintvätt. Krävdes en skruvmejsel rätt genom korten för att de skulle ge upp...

//
 
Re: Re: Re: Min 300D äter minneskort!

RolandM skrev:
Funderar på om röntgen och kosmisk strålning verkligen är ett problem. Det skulle i såfall innebära att vanliga bärbara datorer riskerar att gå sönder, liksom andra former av minnen som USB-minnen, MP3-spelare m fl som alla har någon form av flashminne i elektroniken.

Nja, flygplatssäkerhetskontrollen ska vara säker så länge man håller sig borta från de handhållna metalldetektorerna som är ett djävlens påfund (ok, lätt överdrivet men dom genererar ett ordentligt magnetfält). Ha inget minneskort i fickan, låt det gå genom röntgenapparaten, den är ofarlig.

Som jag skrev i en tidigare tråd:
höghöjdsstrålning skadar inte minnen men en och annan "bit" i minnet kan påverkas. Inget som förtör ett kort permanent alltså. Men för ett par år sedan drabbades hårdisklösa datorer av minnesfel och kunde inte boota efter att ha flugit. Notera: Flashminnen är betydligt robustare mot denna strålning.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Min 300D äter minneskort!

Megapolare skrev:
Ja, det är osannolikt att det skulle vara korten som det är fel på, eller så skadar kameran korten. Läste ett test en gång där man visade att minneskort troligen är det mest tåliga mediet som finns, tål maskintvätt. Krävdes en skruvmejsel rätt genom korten för att de skulle ge upp...

//

Nejdå, tre sekunder i micron så är dom garanterat döda :)

Håller med (som jag skrev ovan) det ÄR kameran som äter minneskorten. Prata med Canon och begär ersättning för korten.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Min 300D äter minneskort!

ulltand skrev:
Gissa om jag blev sugen på att testa... 3 sekunder, hm... full effekt?

För att svara på din fråga utan att det kostar dig något:

Tag en gammal CD-skiva, stoppa den i micron, kör full effekt. Efter ungefär 2.8 sekunder börjar den gnistra... Min gissning är att redan efter 0.1 sekund är den oläsbar.

Edit: Jag såg några riktigt snygga bilder på fenomenet för nåt år sedan. Kanske något för en hugad fotosidamedlem med för många gamla Win-95?

Hmm. Kanske lite roligare med ljud så att man hör hur skivan lider. Quicktime?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Min 300D äter minneskort!

iSolen.se skrev:
...Tag en gammal CD-skiva, stoppa den i micron, kör full effekt. Efter ungefär 2.8 sekunder börjar den gnistra...
Det blir ett fint mönster :)
 

Bilagor

  • cd.jpg
    cd.jpg
    29.7 KB · Visningar: 1,088
1 Gb Lexar 40x pro

Har ochså ett kasst lexar kort mina övrig sandisk kort fungerar perfekt.
Har även provat kortet andra kamror än min 1Ds funkar lika dåligt i 10D.
Har skickat kortet till Fockus trading som är general agent i sverige.
http://www.focustrading.se/Index.aspx
Dom ordnar det eller skickar ett utbytes
 
Har undersökt lite vidare och såhär säger Diskhanteraren i Windows om kortet när det sitter i läsaren:

Status: Oläsbar
Partitionstyp: MBR
Kapacitet: 0 MB
 
Mitt SD kort blev oläsligt tills jag kom på att det finns en liten knapp på sidan av kortet som jag råkat komma åt.

Tur att jag inte hann köpa nytt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.