Annons

Militärövning i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Som tur att det är övning

Tänk om det verkligen var krig i Sveige! Thomas Gehlhaus bild med den starka kompisen bakom blir ganska så absurd när man tittar på reklamen på husväggen - Bregott, Yoggi, Kelda - reklam ter sig absurt i krigszon.
 
Hehe... Jag upptäckte just att man på "Upp med händerna"-bilden kan se vagnchefen kikandes ut genom sitt prisma. Works both ways...
 
En bild på Stockholms BefrielseBrigad inför deras intagande av hamnen.

/Fredrik
 

Bilagor

  • pict4386_fs.jpg
    pict4386_fs.jpg
    56.3 KB · Visningar: 671
Det är tacksamt att sådant här dyker upp ibland :)
Finns det ngn som lyckades fånga en eller flera fotografer in " action " ?

Jag fångade ett par, som jag lägger upp senare, har inte tillgång till bilderna nu.

Tror att det är ok i denna tråd, så länge man ser att det är militärövning med lite krigsfotografer i krokarna :)
 
Fotografer in action enligt önskemål. Ingen vidare exponering tyvärr...
 

Bilagor

  • warinsthlm_05.jpg
    warinsthlm_05.jpg
    31.4 KB · Visningar: 531
FILM) (ulltand skrev:
Bra bilder med färger som jag gillar. Har du bearbetat bilderna ngt efter exponeringen?

Kul att du gillade bilderna, det värmer (speciellt en kall dag som denna).

Jag har endast tagit in bilderna i AdobeRAW, kör samma (nästan) inställningar på alla bilder (mättnad, kontrast och liknande), sparat ner dem i PSD-format, in med dem i Photoshop (10 åt gången, varje PSD blev 60mb !!), köra ett script som skalar ner bilderna, lägger på en ytterst liten gnutta USM (för att motverka nerskalningen), lägger på en ram, lägger till copyright-info och sedan sparar dem som JPG.

That´s it.

Jag har alltså EJ bearbetat bilderna i någon större grad. Dels för att jag är helt värdelös på det samt att jag inte har orken att göra det. Bilden skall komponeras i kameran, inte i datorn...
 
FILM) (ulltand skrev:
Tack för snabbt svar!
Ett par frågor till - blev bilderna lika bra med din D70?
Vilket av dina objektiv använde du till militärbilderna?

Bilderna hade nog blivit lika bra med min gamla D70 med samma glugg. Jag har svårt att tro att det skulle skilja så mycket så man skulle se det direkt med blotta ögat. Kanske D200:an presterar lite bättre bilder direkt från kameran (bildmässigt) men det är nog marginellt.

Jag har använt mitt nya Sigma 100-300 objektiv till alla militärbilderna. Den ligger inte med i min "kameraväska" här på fotosidan då jag fick den för knappt en vecka sedan och inte har hunnit uppdatera än ;-)
 
Militärövning i Klockrike 060321

Nu har vi militärövning även på östgötaslätten,Norrköping samt i Klockrike.


Men med tanke på hur de "bär sig åt" så tror jag det är Stockholmsbeväringar. P.g.a extrem morronstress så är bilderna inge vidare men jag var tvungen att stanna och dokumentera "Pulp-fiction-travolta"...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.