Annons

Migrera Lightroom till ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

dextro

Aktiv medlem
Ny dator - hur migrera Lightroom? Alla tips mottages tacksamt.

Idag har jag mina bilder på en nätverksdisk. Till nya datorn har jag köpt en extra intern hd på en tb för bilderna. Om jag ansluter nätverksdisken med samma enhetsbokstav som i nuvarande dator borde ju allt funka, eller hur? (förutsatt att jag tar backup på någon fil (?) i gamla datorn och läser in i installationen på nya datorn. Kan jag sedan ta bildmappen från nätverksdisken och dra till önskat ställe (partition) på nya datorn?
Som sagt - tacksam för alla tips!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Idag har jag mina bilder på en nätverksdisk. Till nya datorn har jag köpt en extra intern hd på en tb för bilderna. Om jag ansluter nätverksdisken med samma enhetsbokstav som i nuvarande dator borde ju allt funka, eller hur? (förutsatt att jag tar backup på någon fil (?) i gamla datorn och läser in i installationen på nya datorn. Kan jag sedan ta bildmappen från nätverksdisken och dra till önskat ställe (partition) på nya datorn?

Det finns många olika sätt att göra det här, men är inte ditt bibliotek väldigt stort kan en enkel metod vara att exportera hela innehållet som katalog (Export as Catalog på Arkiv-menyn) inklusive filer till en rymlig extern disk. Sedan göra Import from Catalog i den nya datorn. Då kan du välja var katalogstrukturen hamnar i den nya datorn.

1) Installera Lightroom som vanligt på din nya dator.

2) På din gamla dator, ta reda på var din katalogfil ligger och heter. Gå till Edit-Catalog Settings och fliken General. Där ser du vad katalogfilen ligger "Location" och vad filen heter "File Name".

3) Kopiera den filen till din nya dator. Eventuellt har du redan samma filnamn på din nya dator. Om du inte gjort något LR jobb på den nya datorn kan du skriva över den filen.

4) Anslut som du sa samma enhetsbokstav till nätverksdisken.

5) Dubbelklicka lrcat-filen på din nya dator.

6) Kontrollera att allt är som vanligt.

7) Används sedan Lightroom för att flytta filerna från nätversdisken till den nya interna disken.

Några mer saker

a) Ovanstående metod gör att du förlorar alla previews. Dessa kommer dock att genereras på nytt. Om du inte vill det så kan du flytta med mappen nnn Previews.lrdata som ligger bredvid lrcat filen.

b) Om du har egna presets måst du flytta dem. De kan vara lite trickiga att hitta men ligger under documents and settings\username\appdata\roaming\adobe\Lightroom

2) På din gamla dator, ta reda på var din katalogfil ligger och heter. Gå till Edit-Catalog Settings och fliken General. Där ser du vad katalogfilen ligger "Location" och vad filen heter "File Name".

Det enklaste här är att hålla nere Alt medan du startar Lightroom. Då får du upp en ruta med fullständiga sökvägar till katalogen/katalogerna och eventulla backuper.

Tack för era tips. Jag tycker att grevtures tips verkar mest intressant, frågan är dock hur lång tid en export skulle ta.. Nätverksdisken är ofantligt långsam och jag vill minnas att jag har ca 25 gb bilder totalt..

Tack för era tips. Jag tycker att grevtures tips verkar mest intressant, frågan är dock hur lång tid en export skulle ta.. Nätverksdisken är ofantligt långsam och jag vill minnas att jag har ca 25 gb bilder totalt..

Jag tar ju in bilder i Lightroom i min laptop när jag är ute på jobb och bearbetar och levererar dem därifrån. Sedan vill jag ha in dem i stora databasen min arbetsdator hemma, och få med mig justeringar, keywords och annat nedlagt arbete. Då gör jag just Export as Catalog av den eller de mappar som jag vill flytta mellan datorerna. Som mest har jag flyttat runt 30 gigabyte bilder (lite knappt 3000 bilder) och det gick smidigt även om det tog en liten stund. Vill du vara försiktig kan du ju dela upp jobbet och exportera och sedan importera några gånger.

Jag vill minnas att du när du väljer "export as catalog" får ett val "include originals" eller liknande. Detta alternativ behöver du ju inte eftersom originalen finns på en disk som kommer att vara nåbar även från måldatorn.

Alltså kommer exporten bara exportera själva databasen. Det bör gå snabbt.

Om du däremot väljer att inkludera originalen i exporten - ja då kommer du få en export på 25GB vilket kommer att ta lite tid.

Kidnappar tråden lite: Kommande helg så byter jag dator. Har nu alla foton i gamla datorns C-disk. Har backup på catalogfilen och bilderna i extern disk . Om jag flyttar in bilderna till nya datorns C-disk + använder tidigare katalogfil, så uppstår väl inga konstigheter?

Jag vill minnas att du när du väljer "export as catalog" får ett val "include originals" eller liknande. Detta alternativ behöver du ju inte eftersom originalen finns på en disk som kommer att vara nåbar även från måldatorn.

Alltså kommer exporten bara exportera själva databasen. Det bör gå snabbt.

Om du däremot väljer att inkludera originalen i exporten - ja då kommer du få en export på 25GB vilket kommer att ta lite tid.

Jag vill i samband med datorbytet fysiskt flytta bilderna till en intern hd från nätverksdisken. Om jag bara exporterar databasen pekar den väl fortfarande på den gamla sökvägen, eller hur? Därför borde väl det rätta vara att inkludera originalen också?

Förhoppningsvis klarar gamla datorn att göra detta över en natt och då är det inga problem

Kidnappar tråden lite: Kommande helg så byter jag dator. Har nu alla foton i gamla datorns C-disk. Har backup på catalogfilen och bilderna i extern disk . Om jag flyttar in bilderna till nya datorns C-disk + använder tidigare katalogfil, så uppstår väl inga konstigheter?

OT-svar: Jag skulle vilja råda dig (och andra som läser tråden) att alltid partitionera hårddisken till en c:\ partition och en d:\ partition. På c: ligger operativet och alla program (mellan 60-100 gb brukar vara lagon), på d: sparar man sitt data. Skapa därefter en image av c:\ när alla program är installerade. Sedan kan man få en fräsch nyinstallation av c: på mindre än en halvtimme när den börjar bli seg och tråkig, alternativt blir smittad av något otäckt virus.

Idealet, fast det är fortfarande rätt dyrt, är att köpa en ssd-disk att använda som systemdisk (c:) då snabbar man upp datorn åtskilliga gånger om.

b) Om du har egna presets måst du flytta dem. De kan vara lite trickiga att hitta men ligger under documents and settings\username\appdata\roaming\adobe\Lightroom
En liten parentes bara; kör man en windows-version som inte är tio år gammal så heter katalogen "users" istället för "documents and settings".

Jag vill i samband med datorbytet fysiskt flytta bilderna till en intern hd från nätverksdisken. Om jag bara exporterar databasen pekar den väl fortfarande på den gamla sökvägen, eller hur? Därför borde väl det rätta vara att inkludera originalen också?

Förhoppningsvis klarar gamla datorn att göra detta över en natt och då är det inga problem

Korrekt! Vill du använda "export/import" fullt ut för hela transaktionen så skall du förstås inkludera originalen.
Jag tänkte dock att du vill spara lite tid, och då spar du en kopiering om du exkluderar originalen och flyttar dem i steg 2 när du är igång på nya datorn.

Anders

Nej, det bör inte vara några problem.

Se dock upp med egna presets om du har några. De måste också kopieras över.

Det är så trevligt att köra Mac och Time Capsule när man läser den här tråden.
När man köpt en ny och vassare Mac frågar Time Capsule om jag vill återskapa min tidigare Mac.
Har man som jag flera så får man välja vilken man vill återskapa.
Svara ja och vänta någon timme så finns både program och databas lika som på den gamla datorn.
Det gamla finns dessutom kvar på den äldre.
För den som är rädd om sina bilder så är dessutom Time Capsule en räddning i nöden.

Korrekt! Vill du använda "export/import" fullt ut för hela transaktionen så skall du förstås inkludera originalen.
Jag tänkte dock att du vill spara lite tid, och då spar du en kopiering om du exkluderar originalen och flyttar dem i steg 2 när du är igång på nya datorn.

Anders

Har tänkt om lite, kommer nog att följa ditt råd och exportera utan att ta med originalen till nya datorn och väl där göra den riktiga exporten med original, gissar att nya datorns kapacitet gör att det går lite snabbare på den och då kan jag även byta sökväg och placering av alla bilderna.

Har tänkt om lite, kommer nog att följa ditt råd och exportera utan att ta med originalen till nya datorn och väl där göra den riktiga exporten med original, gissar att nya datorns kapacitet gör att det går lite snabbare på den och då kan jag även byta sökväg och placering av alla bilderna.

Nu är jag inte med ritkigt.

"och väl där göra den riktiga exporten"

Det behövs ju inte.

När du väl är på den nya datorn och fått över databasen (antingen med import, eller genom att kopiera lrcat-filen) kan du använda "dra & släpp" inne i Lightroom för att flytta bilderna från nätverksdisken till den interna.

Kolla gärna in filmen som länkas till här ovan - den ger mycket vettig information.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar