ANNONS
Annons

MicroSD eller SD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Har råkat beställa ett Sandisk Extreme Pro MicroSDHC 16GB istället för ett normalstort SD av misstag. Båda korten lär ska klara 95 mb/sek.
Sweburn erbjuder mej att skicka över en SD-adapter utan kostnad för att jag ska kunna använda det i både SD och Micro-SD-enheter.

Har tänkt använda kortet i en Nikon D7100, och undrar om det lilla kortet i praktiken är lika snabbt som det fullstora? Vill förstås att kamerans buffert töms så snabbt som möjligt. Finns det några andra nackdelar med adapterlösningen?

Det var prisjakt som länkade till fel kort, något som jag inte märkte förrän kortet levererades idag... :-(

/Lars

Enligt sandisk så är både skriv- och läshastigheten densamma så förmodligen är det samma hårdvara i olika former.

Så jag skulle köra på med adapter och bara se det som en extra säkerhet då piggarna fram på vissa sd kort har en tendens att gå av så är det bara att skaffa en adapter för en bråkdel av pengarna.

Enligt sandisk så är både skriv- och läshastigheten densamma så förmodligen är det samma hårdvara i olika former.

Så jag skulle köra på med adapter och bara se det som en extra säkerhet då piggarna fram på vissa sd kort har en tendens att gå av så är det bara att skaffa en adapter för en bråkdel av pengarna.

Vart hittar du piggarna på ett SD-kort? CF-kort kopplar sig mot piggar i kameran (som förvisso kan gå sönder), men själva kortet har bara hål.

Till TS: antagligen innehåller de normala korten och mikrokorten exakt samma sak, men standardkorten har adaptern så att säga inbyggd :)

Vart hittar du piggarna på ett SD-kort? CF-kort kopplar sig mot piggar i kameran (som förvisso kan gå sönder), men själva kortet har bara hål.

Till TS: antagligen innehåller de normala korten och mikrokorten exakt samma sak, men standardkorten har adaptern så att säga inbyggd :)

Menar plastpiggarna mellan kontaktblecken, något märke jag haft har två av två minneskort tappat alla plastpiggar efter ett par månader men om det beror på min oförsiktighet, kortläsare, kvalitésbrist låter jag vara osagt. Nog för att minneskorten funkar prima utan.

Tack, då litar jag på att micro-kortet verkligen är lika snabbt!

Kan hålla med om att "plastpiggarna" kan vara ömtåliga, jag har ett Sandisk där dom gått av allihopa. Har en känsla av att det är min kortläsare som är boven i dramat...

Tack, då litar jag på att micro-kortet verkligen är lika snabbt!

Kan hålla med om att "plastpiggarna" kan vara ömtåliga, jag har ett Sandisk där dom gått av allihopa. Har en känsla av att det är min kortläsare som är boven i dramat...
En detalj som kan vara till nytta är att du kan använda microkorten i t ex en surfplatta. De flesta surfplattor har plats för microSD-kort. Praktiskt på resa om man vill ladda ner bilder till plattan för att gallra/spara/skicka. Det finns appar som läser raw-filer.
Anders W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar