Fult gjort!
Jag är den "traderare" som han fick infon av och jag måste säga att det var ganska fult av honom att inte skriva det som jag egentligen ville ha sagt när jag mailade honom, nämligen att objektivet så som det säljs (utan sin tillhörande mellanring) inte alls når skala 1:1 som det anges i rubriken.
Detta teg han ihjäl men var god nog att citera mig på den infon som lät bäst.
Lite ruttet om du frågar mig.
Detta var vad jag skrev till honom:
"Kommer den med sin M2 ring eller är det bara objektivet?
(detta objketiv ger skala 1:2 utan mellanring och med mellanring kommer man upp i 1:1. Dessa såldes vad jag vet bara med mellanring och aldrig ensamma för sig. Dock gick mellanringarna att köpa separat.)"
Och han svarar:
"Hej ! Vet inte vad du menar med M2ring men den verkar gå ner till 1:1 Det står så på objektivet.
Anders"
Varpå jag svarar:
"Ja, det är en vanlig villfarelse att objektivet i sig når 1:1.
Objektivet har två skalor, en ovanför avståndsiffrorna (i orange oftast) som går från 1:10 till 1:2, det är denna skalan som gäller när du har objektivet i sig utan mellanringen. Sen finns det en till skala i ljusblått (med endast tre markerade förstoringrader, 1:2, 1:1.5 och 1.1) som sitter innanför fokuseringsringen på objektivets blanka "hus" sas. Denna skalan är den som gäller när du har en 27,5mm lång mellanring mellan kameran och objektivet (M2, PK-3 eller PK-13 tex).
Anledningen till att denna gluggen är byggd på detta sätt är för att den helt saknar alla typer av internfokusering och liknande, någonting som inte tillåter ett lika kompakt bygge om man skulle ge den skala 1:1 då man bara kan skjutsa objektivitets optiska delar fram och tillbaka.
Den fina sidan av detta (som tyvärr saknas i de modernare gluggarna som är har internfokusering och liknande) är att denna gluggen är fruktansvärt väl korrigerad för alla möjliga optiska deffekter och framförallt är väldigt fri från distorsion (formförvrängning) då denna gluggen byggdes för att även kunna tjäna som repro-objektiv.
Lycka till med auktionen, det är en riktig kanonglugg du säljer med optiska prestanda som inte många gluggar kan mäta sig med ens idag!
Här kan du läsa om Mickro-nikkor 55 som familj:
http://www.mir.com.my/rb/photograph...koresources/6070nikkor/micro/manualcover2.pdf
Och här finns en manual till just den gluggen du säljer att ladda ner:
http://www.mir.com.my/rb/photograph...koresources/6070nikkor/micro/manualcover2.pdf
Mvh/F"