Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro-Nikkor 55mm på DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Som rubriken antyder... Skulle en Micro-Nikkor 55mm kunna användas på en D70 t.ex eller är det för gammal fattning?

mvh
cf

D70 antar jag bör fungera bra.

På min D100 sitter ofta mitt 55/2,8 inköpt 1986.
Det blir skarpa bilder...

Visst, exponeringsmätningen fungerar inte men det gör inget.

Vad bra! Exponeringsmätningen kan man ju klara sig utan.

Tack för snabbt svar!

Jag har en gammal micro-nikkor 55/3.5, köpt i slutet av 60-talet. Underbar känsla och mycket bra skärpa. Jag använder den då och då. På D200 och dyrare kameror fungerar dom med full ljusmätning. Min är av den gamla pre-AI varianten och för att montera en sådan måste man fila upp ett spår i bländarringen för att inte skada kameran. Vilken version har du?

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8751

Micro-Nikkor 55 mm finns i många varianter. Här kan du klura ut vilket du har.

Om det inte är AI eller AI-S måste du fila det för att montera det, annars riskerar du att skada kameran.

Jag har ett sånt här som jag AI-filat och använder på min D100. Det är ruskigt skarpt.

Vad jag kan se så är det detta objektiv:
"AI-S 55/2.8 Micro 6/5 43° 32 7 0.25/0.249 1:1.9/1:1 52 290 63.5 62 70 CRC"

Borde alltså funka utan att fila?

Javisst. Och då har du dessutom flytande linselement som gör att det funkar lika bra för icke-närbilder.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto