ANNONS
Annons

Micro-Nikkor 55/2,8 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Normark

Aktiv medlem
Jag köpte ett beg Nikon Micro 55/2,8 ais. När jag bländar ner några steg och sedan vrider skärperatten från oändligt till närgränsen, och sedan tillbaks till oändligt så är det något som tar emot den sista centimetern före oändligt. Bländar jag då ner till 2,8 så går det dock bra. Av ljudet att döma så låter det som att skärpevredet skrapar emot (bländar)fjädern inne i objektivet.

Nån som känner igen problemet, eller som har en teori? Jag skruvade upp objektivet, men kan inte se nåt direkt fel.

Mvh

Jag köpte ett beg Nikon Micro 55/2,8 ais. När jag bländar ner några steg och sedan vrider skärperatten från oändligt till närgränsen, och sedan tillbaks till oändligt så är det något som tar emot den sista centimetern före oändligt. Bländar jag då ner till 2,8 så går det dock bra. Av ljudet att döma så låter det som att skärpevredet skrapar emot (bländar)fjädern inne i objektivet.

Nån som känner igen problemet, eller som har en teori? Jag skruvade upp objektivet, men kan inte se nåt direkt fel.

Mvh

De vanligaste felen på dessa objektiv är antingen att det kommit olja på bländaren eller att det är snudd på omöjligt att fokusera för ringen går så trögt eller bägge problemen.
Olja på bländaren gör att objektivet inte bländar ner korrekt.
Trög fokusering beror på att fettet stelnat.

Bägge problem är fullt lösbara. Har gjort det själv flera gånger.
På din beskrivning låter det som något annat.
Kanske att det monterats ihop fel eller att något i länkarna mellan bländarringen och själva bländarlamellerna lossnat.

Om du bor i närheten av Katrineholm kanske jag kan ta en titt på den.

Efter att ha fotat mer idag så kan jag lägga till ytterligare detaljer. På avstånd från ca en meter och närmare så följer bländaren med då jag bländar ner, alternativt stannar kvar efter att jag tagit en bild, med mörkare sökare som följd. Detta talar ju för olja på lamellerna som Johan Grahn nämnde här ovan. Men på avstånd över en meter beter sig bländaren precis som den ska.

Om man kombinerar detta med problemet som jag nämnde i mitt första inlägg så vete 17 vad jag ska tro! Kanske är det felmonterat på nåt vis som Johan också nämnde. Då jag hade isär det så kunde jag inte se att nåt såg konstigt ut, men jag får väl ta och kika lite närmare vid tillfälle.

Tror mig ha några bra länkar som jag kan skicka dig när jag sitter vid min andra dator. Återkommer

Ha! Problemet löst! Med hjälp av Johans länkar så fick jag bättre grepp om objektivets konstruktion (tack Johan för det!). Det var dock varken felmonterat eller oljiga lameller i mitt fall, utan en böjd del, som när jag väl upptäckt det var enkel att böja rak igen.

På den tredje bilden i Johans första länk (Hoffman) ser man den långa "bländararmen" som ska ligga an mot den lilla vinklade haken, som syns längst ner på den sjunde bilden "klockan sex". Denna hake var alltså i mitt fall en aning böjd, och därför när objektivet blev längre i takt med att jag vred det mot närgränsen hamnade innanför bländararmen och tappade kontakten med denna.

Puh!

Vad trevligt att det löste sig!
Glad att kunna vara till hjälp.

Gamla Nikkorobjektiv är fantastiskt välbyggda och tåliga.
Och för det mesta rätt ok att skruva i bara man tar det lugnt och inte stressar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar