Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds växer!

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det skoj! Jag trivs ypperligt med min E-P2 och ser fram emot att m43-systemet växer. När jag får pengar över ska jag nog satsa på Voigtländers 25mm f./0,95 om det inte kommer något annat till dess. Tyvärr lär det väl dröja några månader innan jag kan hosta upp de pengarna då jag kommer ha andra utgifter under våren...

Ja det såg ju inte dumt ut men jag säger som dig att jag nog skulle föredra ett med AF...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Nu börjar det se riktigt lovande ut!

http://www.dpreview.com/news/1102/11020718zeissjoinsmicrfourthirds.asp

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Dock är ju inte dessa objektiv inte intressanta för stillbildsfotografen...det är stora,tunga och väldigt dyra MF-objektiv som är speciellt anpassade/gjorda för filming...det intressantaste med dessa objektiv är att man kan byta fattningen på dom vilket gör att man kan använda dom på kameror med PL,EF,F-fattning och snart M4/3 vilket gör dom väldigt flexibla och framtidssäkra ifall man skulle få för sig att byta system eller komplettera med ett stillbild/videokamera-hus med annan fattning.

Nog växer det allt ...

Visst är det bra med den uppslutning vi nu ser till framför allt MFT. Hur mycket som är relaterat till video eller rent foto får vi väl se. Lite synd att inte Leica är med på eget initiativ, men likväl finns de också med på ett hörn i och med Panasonics LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm F2.8 ASPH. MEGA O.I.S.

• Olympus
• Panasonic
• Cosina
• Jos. Schneider Optische Werke GmbH
• Komamura Corporation
• Carl Zeiss AG

Dessutom kan ju både Metz och Nissin blixtar tillkopplas, kanske av fabrikatet Dörr också?

Vidare finns ju en uppsjö mekaniska adaptrar av olika kvalitet att hitta på eBay.

Ref:

Micro Four Thirds växer! nu med Sigma!

.
Även Sigma sällar sig till de som kommer att tillhandahålla objektiv för spegellösa kamerasystem, såsom för MFT. Undrar om Sigma är initerade eller om de gör en reverse engineering på egen hand? Man kan ju misstänka att Oly/Pana på egen hand vill ta alla intäkterna. Fast å andra sidan så är ju Sigma redan medlem i klassiska FT och har tillverkat hela 14 objektiv för den bajonetten, så de skulle mycket väl kunna ta fram vad som behövs utan hjälp från grundarna.

Objektiv till MFT från:
• Olympus
• Panasonic
• Cosina
• Komamura Corporation
• Carl Zeiss AG
• Sigma Corporation

Flange focal distance:
• Sony E mount 18.00 mm
• Micro Four Thirds System 20.00 mm
• Samsung NX mount 25.5 mm

Varje objektiv från en tredjepartstillverkare såsom Sigma som tas fram till NEX, torde enkelt kunna få plats i den relativt breda bajonettöppningen hos MFT. Tyvärr är avståndet på 5.5 mm upp till Samsungs bajonett mindre troligt att tillverkarna tar hänsyn till, utan Sony ser ut att effektivt ha sågat av och isolerat den gren som Samsung sitter på. Koreanska Samsung får nog tyvärr sköta sig solo på egen kvist.

Ett tredjepartsobjektiv för NEX, måste dessutom teckna ut den större sensorn, vilket innebär att samma objektivkonstruktion på ett MFT-hus enklare kan handskas med ofullkomligheter såsom distorsion, vinjettering, oskärpa mm.

Omvändningen gäller däremot inte, ett objektiv designat för att vara lätt, litet och anpassat till MFT, kommer inte att täcka ut bildcirkeln för den något större APS-C sensorn hos NEX.

Scenariot ser idealiskt ut för konsumenten, med de två tunga aktörerna Sony & Panasonic, båda för viktiga att negligera av tredjepartstillverkare, så att objektivutbudet kommer att bli lika för bägge lägren. Alternativ bildstabilisering erbjuds till Olympus-husen.

Samtidigt har Panasonic och Olympus fördelen att utöver det gemensamma objektivutbudet från tredjepartstillverkare, fortfarande kunna erbjuda unika, anpassade, lätta och små objektiv för den egna något mindre bildcirkeln.

Med Samsung redan avhängd, så kan man ju fråga sig var är de övriga aktörerna, främst oligopolet Canon och Nikon? Dessa två, i DSLR-världen stora, skulle naturligtvis kunna klara sig på egen hand med ett eget framtaget objektivsortiment, men varken kamerahus eller objektivsortiment finns ännu framme för någon av dessa två. Anledningen kanske är att de snarare funderar på hur de ska kunna behålla duopol-greppet om sina DSLR?

Under tiden så vidareutvecklar Olympus, Panasonic & Sony sina respektive system...

Underbart inlägg T.I!

C&N har nog underskattat detta & ligger därför långt efter. Fujifilm släpper ju nu sin X100, i & för sig med fast optik men om den slår väl ut så kan jag mycket väl tänka mig att en systemvariant kan bli aktuell...

//Larsa

---
Objektiv till MFT från:
• Olympus
• Panasonic
• Cosina
• Komamura Corporation
• Carl Zeiss AG
• Sigma Corporation

Flange focal distance:
• Sony E mount 18.00 mm
• Micro Four Thirds System 20.00 mm
• Samsung NX mount 25.5 mm

Varje objektiv från en tredjepartstillverkare såsom Sigma som tas fram till NEX, torde enkelt kunna få plats i den relativt breda bajonettöppningen hos MFT. Tyvärr är avståndet på 5.5 mm upp till Samsungs bajonett mindre troligt att tillverkarna tar hänsyn till, utan Sony ser ut att effektivt ha sågat av och isolerat den gren som Samsung sitter på. Koreanska Samsung får nog tyvärr sköta sig solo på egen kvist.

Ett tredjepartsobjektiv för NEX, måste dessutom teckna ut den större sensorn, vilket innebär att samma objektivkonstruktion på ett MFT-hus enklare kan handskas med ofullkomligheter såsom distorsion, vinjettering, oskärpa mm.

Omvändningen gäller däremot inte, ett objektiv designat för att vara lätt, litet och anpassat till MFT, kommer inte att täcka ut bildcirkeln för den något större APS-C sensorn hos NEX.

Scenariot ser idealiskt ut för konsumenten, med de två tunga aktörerna Sony & Panasonic, båda för viktiga att negligera av tredjepartstillverkare, så att objektivutbudet kommer att bli lika för bägge lägren. Alternativ bildstabilisering erbjuds till Olympus-husen.

Samtidigt har Panasonic och Olympus fördelen att utöver det gemensamma objektivutbudet från tredjepartstillverkare, fortfarande kunna erbjuda unika, anpassade, lätta och små objektiv för den egna något mindre bildcirkeln.
---

Bra sammanfattning. De spegellösa mikrosystemkamerorna är definitivt väldigt framgångsrika när det gäller att ta marknadsandelar. Sonys NEX-system växer definitivt också... Zeiss håller på att ta fram små och lätta objektiv till deras E-mount, med auto-AF etc., och inte bara konvertera sina bamse-cinema-gluggar. Likaså har Sony gett Tamron licens till E-fattningsprotokollet (vilket alltså även Zeiss, Cosina och Sigma har fått).

Ett par generella kommentarer.
Du skriver: "Varje objektiv från en tredjepartstillverkare såsom Sigma som tas fram till NEX, torde enkelt kunna få plats i den relativt breda bajonettöppningen hos MFT."

Det stämmer väl inte, utan det är tvärtom - NEX-systemets bajonettöppning är bredare än Micro FourThirds.

Vidare skriver du:
"Ett tredjepartsobjektiv för NEX, måste dessutom teckna ut den större sensorn, vilket innebär att samma objektivkonstruktion på ett MFT-hus enklare kan handskas med ofullkomligheter såsom distorsion, vinjettering, oskärpa mm.
Omvändningen gäller däremot inte, ett objektiv designat för att vara lätt, litet och anpassat till MFT, kommer inte att täcka ut bildcirkeln för den något större APS-C sensorn hos NEX."

Korrekt. Men jag förutspår dock att detta kommer att innebära att Sigma kommer att rationalisera på ett annat sätt (om jag fattar dig rätt), nämligen genom att de kommer att ta fram en objektivserie som tecknar ut den bildcirkel som NEX-kamerornas APS-C sensor behöver, och sedan använda dessa konstruktioner även till Micro 4/3. Ifall de kommer att ta fram även en mindre och lättare serie speciellt anpassad till Micro 4/3-systemets lite mindre sensor, kommer säkert i första hand att bestämmas av hur framgångsrikt M 4/3-systemet kommer att bli framöver. Själv hoppas jag på att så blir fallet, så att det finns alternativ, men det ser onekligen ut som att NEX-kamerorna säljer betydligt bättre.

Vidare:
"Samtidigt har Panasonic och Olympus fördelen att utöver det gemensamma objektivutbudet från tredjepartstillverkare, fortfarande kunna erbjuda unika, anpassade, lätta och små objektiv för den egna något mindre bildcirkeln."

Alldeles riktigt. Detta behövs ju inte för NEX-systemet, men å andra sidan har tillverkarna av Micro 4/3-kamerorna en TEORETISK möjlighet att tillverka mindre kamerahus och mindre objektiv än NEX och Samsungs APS-C-försedda kameror behöver ha (även om NEX-5 just nu är mindre än de minsta Oly och Panny-kamerorna). Ifall de klarar att bräcka NEX i detta avseende i någon kommande modell är förstås en helt annan sak. Vi får se!
.

Senast ändrad:
Jo, Canon, Nikon och Pentax verkar uppenbarligen ha gjort en rejäl maja här. Genom att de har varit så angelägna att försvara sitt gamla renommé och sitt gamla sätt att bygga kameror på, och uppenbarligen trott att detta kommer att vara tillräckligt för all framtid så har de kommit rejält på efterkälken, medan de som satsat på spegellösa mikrosystemkameror ångar fram så att C, N och P kommer att ha problem bara med att inte dränkas av svallvågorna... :)

Förr var det de stora som åt de små. Nu är det de snabba som äter de långsamma!

Tyvärr så kanske P kommer att lida mest av detta känns det som, jag vill ha mångfalden & har en känsla för varje japanskt klassiskt märke då jag ägt system av dem alla under en 30-årsperiod...

C & N klarar sig nog men grämer sig säkert :)

Flange focal distance & Focal magnification factor

Sigma vill säkert uppnå skalfördelar, så troligtvis tar man fram en minsta gemensamma konstruktion (APS-C som randvillkor) och monterar på respektive bajonett för de två NEX och MFT systemen. De två millimetrar som huvudsakligen skiljer de båda bajonetterna åt, torde enkelt kunna hanteras på designstadiet.

Dessutom skulle ju Sigma kunna damma av sina gamla objektivkonstruktioner, förlänga dessa i motsvarande grad med en tublängd lika med skillnaden i bajonett/sensor-avstånd mellan en spegelförsedd och spegellös kamera, typ FT & MFT. Genom att variera tublängden, så skulle även gamla objektiv kunna tillpassas till det längre djupet hos Samsungs NX-bajonett. Men dessa gamla objektiv blir tyvärr onödigt stora på dessa nya spegellösa kameror, så frågan är om de överhuvudtaget är intressanta i sammanhanget. Eventuellt har de inte tillräckliga krav på upplösning heller?

Sedan så är det ju skillnad i brännviddsförlängning för de båda, så att för främst vidvinkelobjektiven kan ett dito för NEX (1.5x) bara bli ett normal- eller kort teleobjektiv för MFT (2x). Därför kan det bli intressant att se hur Sigma löser det dilemmat. Fast den förhandsvisade prototypen på 30mm f/2.8 med filtergängan Ø46mm kan nog fungera bra som macro till båda systemen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar