Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Michael reflekterar över 350d.

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har haft X antal kameror i mina dagar, men måste iallafall säga att 350n är den som överlag är smidigast och bäst

Nikon D1 Stor, klumpig och bara jobbig. Robust

350D liten kompakt och smidig. Inte alls lika plastig som föregångaren

Eos D60, klumpig, stor, ergonomi=suger gillade dock snurrhjulet med ISO på den. Bra och smidigt på te.x bröllop

350D, ergo super, den väger nästan inget men känns i allafall robust med v-greppet på.

eos D60= ljusmätningen sög! totalt värdelös!

350D exaktare ljusmätning har jag inte varit med om tidigare slår till och med nikons matrix mätning



mina 110% är på 350D
Ska dock komplettera med en 1D eller likanande längre fram för att få upp FPS när jag fotar motorsport

/Adam
 
hailstorm skrev:
hehe =) ibland undrar man om du kanske har rätt? ;)

Hoppas verkligen att folket väljer kameran efter deras behov och inte efter statusen den har.

Tror säkert att vissa väljer 20dn pga statusen... ganska normalt faktiskt...
Jag tror extremt få köper en 20D för status skull. Mer sannolika skäl är okunnighet, noll-koll, irrationella skäl, mekanisk kvalitet etc.
Köpte man allt efter enbart behov skulle nog både kläder och allt annat man har se helt annorlunda ut.
Vem bryr sig förresten om 'status' nuförtiden? Är inte det ett 80-talsfenomen? Nuförtiden kan ju vilken nolla som helst låna pengar av banken till att köpa precis vad som helst...
 
ski_extreme skrev:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=225126

Beror ju på vad du tycker är dyrt, men det känns billigare än att köpa skärmar å grejer...
– Tack för länken, 2 laxar är lite dyrt för mig för en sån detaljsak som man använder ganska sällan. Resten var bara lite funderingar, men säkert nån taiwan-firma skulle kunna sätta ihop en liten LCD-skärm och nödvändig elektronik för mindre än två tusen?!
 
patson skrev:
350D är liten och smidig och så lätt att den känns som en leksak att hålla i. Själv vill jag ha
snip…
blir det en 20D. Status bryr jag mig inte om, det är bild- och byggkvalitet som räknas.

- Leksakskvalitet, jag tycker den är robust och gedigen, tänk så olika det kan va! Tycker dessutom som sagt att den är lite stor och klumpig. Men jag vänjer mig nog.

Om jag får filosofera lite som Ulrica över varför en del klagar över dess litenhet - när den ju egentligen är för stor (!) - så tror jag det beror på att digitalkamerorna har hittils varit stora och klumpiga, så det är en vana helt enkelt, de har glömt hur man skall hålla en kamera, själv har jag inte ägt en digital systemkamera av anledningen att de varit stora (och dyra förstås) så jag har aldrig vant mig vid det, för mig har systemkamera storlek som de hade förr, på filmtiden, i mitt fall några olika Pentax, som dessutom var ganska små relativt de större märkena också… för mig personligen tycker jag det känns stadigare att vila huset på ett el två fingrar inunder än att krampaktigt gripa runt handtaget.
Alla får naturligtvis tycka och köpa vilken kamerastorlek de vill, inte det jag menar. Men jag hoppas ni som klagar på dess litenhet testar kameran *ordentligt* innan ni väljer bort en alldeles utomordentig och prisvärd kamera av bara den orsaken. För - om jag får gissa lite - det beror kanske mer på er ovana vid storleken än att den verkligen skulle vara för liten.
För som ni vet håller man ju en kamera med vänster hand under objektivet.
 
Jochum Berg skrev:
- Leksakskvalitet, jag tycker den är robust och gedigen, tänk så olika det kan va! Tycker dessutom som sagt att den är lite stor och klumpig. Men jag vänjer mig nog.

Jag hoppas att jag skrev att den var liten och lätt som en leksak att hålla i, för jag menade inte alls att den är av "leksakskvalitet". En liten kvalitetskamera är vad den är, men kort sagt för liten för mig.

Tänk att storleken vållade sådan debatt. Alla får väl testade den och avgöra själva om 350D passar behoven.
 
patson skrev:
Jag hoppas att jag skrev att den var liten och lätt som en leksak att hålla i, för jag menade inte alls att den är av "leksakskvalitet". En liten kvalitetskamera är vad den är, men kort sagt för liten för mig.

Tänk att storleken vållade sådan debatt. Alla får väl testade den och avgöra själva om 350D passar behoven.

– Ja, du skrev "känns som en leksak att hålla i", medge att det *kan* misstolkas som jag misstolkade det? :)
Men då var den saken utredd alla fall!

Håller med att det är resandes ensak vilken kamera han väljer. Men det är ju kul att diskutera!
 
Hade gärna haft en 350D, men dömde som sagt ut den pga storleken. Dock verkligen inte till förmån för en dyrare kamera, tittar istället på äldre modeller. Anser mig nämligen inte behöva mkt mer, och tänker därför inte köpa. Som jag skrev tidigare så irriteras jag emellanåt, och tillochmed vantrivs ibland med mitt nuvarande kamerahus pga den ringa storleken, och då är det ändå större än 350D, så att köpa 350 hade inte varit så strategiskt riktigt för mig.
 
Jochum Berg skrev:
– Ja, du skrev "känns som en leksak att hålla i", medge att det *kan* misstolkas som jag misstolkade det? :)
Men då var den saken utredd alla fall!

Håller med att det är resandes ensak vilken kamera han väljer. Men det är ju kul att diskutera!

Ja, jo, visst, det var väl öppet för fri tolkning det där, ville bara understyka att jag tycker att 350D ÄR en bra kamera. :) För liten för mig, perfekt för andra.

Jepp, det är intressant att dryfta åsikter, forumet är ju till för just det, så kör hårt bara. :) Men, hm, känns som om ämnet glidit över allt mer på storleksfrågan. Ingen annan som tycker något om 350D? Kom igen nu! :)
 
Re: För liten

Ända sedan intresset väcktes har det tjafsats om storleken, det är tekniken som avgör, men den är ju så dj..snabb, i det här fallet är det positivt, den kan ju hålla på länge innan den tar slut, oxå positivt, den är ju tillika snygg, positivt det med men inte så viktigt då det är tekniken som är avgörande.
Jag är faktiskt dj... nöjd med min fast den är liten, snabb, men ändå kan hålla på länge..

350 alltså :)

Ha de..
 
Blir det inte mycket bättre känsla med vertikalgreppet monterat ? Tror alla som klagar på storleken skulle tycka anorlunda om dom fick känna på den med ett vertikalgrepp. Priset blir förstås lite högre då, men långt ifrån en 20D i allafall.
 
Zoso skrev:
Blir det inte mycket bättre känsla med vertikalgreppet monterat ? Tror alla som klagar på storleken skulle tycka anorlunda om dom fick känna på den med ett vertikalgrepp. Priset blir förstås lite högre då, men långt ifrån en 20D i allafall.

Jag tycker det blev MKT bättre med vertikalgreppet, nu får jag plats med alla fingrar...
 
I det greppet som nu finns, den utskjutande delen som är precis under avtryckare, är det nån som vet om den innehåller nånting eller bara är luft inuti?
Finns det inget speciellt i där så kunde man tänka sig att nån kunde tillverka ett gummigrepp som man sätter utanpå, med stift eller helt enkelt limmas på, om man nu nödvändigtvis vill ha större handtag, det kan ju gå ner oxå ngn cm om man nu nödvändigtvis inte vill ha lillfingret stödjande inunder… kan stoppa in ett extra CF-kort el batteri i det sen… nån som känner nån plastfirma? :)
 
Jochum Berg

Har tänkt samma tanke...:) Canon borde erbjuda ett litet "lodrättgrepp"...som man kan sätta både på höger och vänster sida. Eller att man klär in kameran i ett gummiöverdrag som gör greppet tjockare och bygger på lite till vänster....det skulle dom säkert tjäna en del på eftersom många valt bort kameran p.g.a. dess storlek.

För mig är nog kameran också för liten då jag tycker att en nikon D70 är perfekt. Har iof planerat att köpa till vertikalgreppet och alltid ha det på, men jag vill inte bara ha den högre utan också bredare. Nån som känner likadant?
 
Senast ändrad:
Varför skall du ha ett grepp till vänster? Du håller ju under objektivinfattningen. …Du tänker ungefär i banorna som en gummigalosch som man drar på skorna va, eh? :)
Men det kanske inte är så dumt, då skyddar man ju kameran oxå! Bra med extra gummi runt alla hörn.

Men skulle detta kunna vara till nån hjälp, ung som de har på videokameror: http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3341
På min gamla videokamera tycker jag en sån avlastar trycket mycket bra.
 
Jag håller med om att kameran allena inte ger ett optimalt grepp, men jag ser ändå dess smidighet som en större fördel än ett lite vilset lillfinger. Och framför allt; så fort vertikalgreppet kommer på är greppet helt perfekt! Så om man ratar kameran för storleken bör man testa med vertikalgrepp en gång, det gör större skillnad än jag hade väntat mig.

350d är min första digitalsystemare och det enda jag känner vemod över är brännviddsförlängningen. Jag har alltid använt vidvinklar till majoriteten av mina bilder, så nu känner jag mig ganska handikappad. Lösningen är väl ef 10-22an, men den kostar också en hel del...
 
Jochum Berg skrev:
Varför skall du ha ett grepp till vänster? Du håller ju under objektivinfattningen. …Du tänker ungefär i banorna som en gummigalosch som man drar på skorna va, eh? :)
Men det kanske inte är så dumt, då skyddar man ju kameran oxå! Bra med extra gummi runt alla hörn.

Men skulle detta kunna vara till nån hjälp, ung som de har på videokameror: http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3341
På min gamla videokamera tycker jag en sån avlastar trycket mycket bra.


Jo men jag vill på nåt sätt att kamerahuset ska gå ut på båda sidorna om objektivet, som på äldre kameror där objektivet sitter på mitten...kanske för att jag är vänsterhänt, ibland flyger vänsterhanden dit å vill hålla.

Ja exakt..det både skyddar och ger ett bättre grepp!!

Du får ursäkta, jag kanske är lite seg, men jag ser inte framför mig hur det där skyddet du länkade ska sitta på kameran...:) har du, eller nån annan, en bild på det?
 
Ingen bild som jag kan minnas, nu står det iofs inte uttryckligen att remmen passar till just 350D men jag ser ingen anledning att den inte skulle. SOm jag tror att den fungerar utan att ha en i verkligheten så gissar jag att ena änden sätts fast i bäröglan upptill t h och den andra änden med nån liten metallskena i stativ gängan under kameran, sen stoppar du helt sonika in handen emellan kameran och denna strap (så som du brukar hålla kameran) och reglerar avståndet på remmen så handen sitter lagom tajt emellan, strappen ligger an på din hands utsida och du kan hålla uppe kameran hyggligt även om du släpper fingergreppet, ung som på videokameror. Mycket bekvämt.
Jag gissar att en bild hade förklarat detta mycket enklare men hoppas att du förstår nu?

Vi kanske skulle ta kontakt med tillverkaren som gör såna där halkskydd i gummi som man drar över skorna fram å bak, de kunde enkelt modifiera den utan dobbar kanske?!? :)
 
Jochum Berg skrev:
Ingen bild som jag kan minnas, nu står det iofs inte uttryckligen att remmen passar till just 350D men jag ser ingen anledning att den inte skulle. SOm jag tror att den fungerar utan att ha en i verkligheten så gissar jag att ena änden sätts fast i bäröglan upptill t h och den andra änden med nån liten metallskena i stativ gängan under kameran, sen stoppar du helt sonika in handen emellan kameran och denna strap (så som du brukar hålla kameran) och reglerar avståndet på remmen så handen sitter lagom tajt emellan, strappen ligger an på din hands utsida och du kan hålla uppe kameran hyggligt även om du släpper fingergreppet, ung som på videokameror. Mycket bekvämt.
Jag gissar att en bild hade förklarat detta mycket enklare men hoppas att du förstår nu?

Vi kanske skulle ta kontakt med tillverkaren som gör såna där halkskydd i gummi som man drar över skorna fram å bak, de kunde enkelt modifiera den utan dobbar kanske?!? :)

det där är ju för vertgreppen...
passar perfekt till 350d och alla andra eosD kameror med vertgrepp...

Ska själv ta och inhandla ett sådant.

den fästs i ena öglan på kameran och sedan på nedersidan av vertgreppet.
 
Jochum Berg skrev:
– Tack för länken, 2 laxar är lite dyrt för mig för en sån detaljsak som man använder ganska sällan. Resten var bara lite funderingar, men säkert nån taiwan-firma skulle kunna sätta ihop en liten LCD-skärm och nödvändig elektronik för mindre än två tusen?!

man kan inte använda LCD-skärmen som sökare i en DSLR -- spegeln är i vägen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.