Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Michael reflekterar över 350d.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja, så fick man hem den också... liten... lätt... behändig... byggkvalitet som är långt bättre än på 300dn... fortfarande bara ett inmatningshjul... lite trist... men

JAG ÄR NÖJD!.

Jag har läst ofantligt mycket om back/front focus med alla möjliga olika glas och konstilationer så lite rädd var man allt.

Så, på med plastglaset (sigma macro super II) och testa. Jag märker iaf inget som helst problem med den... kan hända att det är för att jag inte är något proffs men det jag märkte var:

AFen är snabb som attans på denna jämfört med samma glugg på min minolta... Vikken skillnad... inte användbart men bara vetskapen om att den är snabb(are) gör att michaels mage inte bubblar lika mycket efter att ha lagt ut alldeles för mycket pengar på kameran. Så på den punkten är jag nöjd (OBS!!! Det har inget med kameran att göra hööör ni det!!! inget!)...
Finns även en bild jag tagit med glaset i macroläge här på fs:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=366451

Nog om det.
kitzoomen ligger i princip kvarglömd i lådan då jag ändå till 90% plåtar med 50mm normalen (trevligt glas helt enkelt... både kms och canons). Med denna fotar jag rätt mycket med centrerad fokuspunkt vald för skärpan exakt där den ska va... fotar ofta helt öppen med goda resultat.

Men handhavandet då?
mjooorå... det känns som att canoniterna (dom som jobbar där) har tänkt på oss stackrare med puttesmå tassar och den sitter som gjuten...

Ett till inmatningshjul är väl i princip det enda jag saknar men upplever det inte som jättejobbigt (bara ganska)... Jag menar... spelar ingen roll om det tar lite tid när man ändå knappt hittar avtrycket (måste bli van) och när jag blivit van har det säkert kommit tre generationer nya 350ds så... det gör inget =)

finns det något dåligt med canonen då?
JO! jag har märkt en puttedetalj.

när du är inne i menyer och fipplar och ska välja iso och trycker ner slutarknappen halvvägs så avbryter den... jättefint... men då sparas inte ison du hade markerat utan man måste isåfall först väljavälja den om ni fattar...

Det kan nog fixas med en fmud så det borde inte vara något problem (om det nu kommer någon (inte fm utan fm som fixat det)).

Fyll jättegärna på med era egna reflektioner över canonen och era glas till den...
Skulle vara kul läsning.
/michael.
 
FMUD? Jag antar att du menar FWUD (FirmWare UppDatering):)

Jag säger inte bara nej tack till en sådan uppdatering, den är också mer eller mindre totalt otänkbart att Canon kommer med en sådan.

Det är ju en av stora fördelarna med kameran. Att oavsett vad du håller på med (utom direktutskrift, som jag ändå aldrig gör) så är kameran redo att ta ett kort så fort som du trycker på avtryckaren.

Det är så som det ska vara:)

Nackdelen är snarare att du måste in i menyer för att ställa ISO (och några andra funktioner).

--jalle

hailstorm skrev:

finns det något dåligt med canonen då?
JO! jag har märkt en puttedetalj.

när du är inne i menyer och fipplar och ska välja iso och trycker ner slutarknappen halvvägs så avbryter den... jättefint... men då sparas inte ison du hade markerat utan man måste isåfall först väljavälja den om ni fattar...

Det kan nog fixas med en fmud så det borde inte vara något problem (om det nu kommer någon (inte fm utan fm som fixat det)).
 
Jag gillar verkligen min 350D och har väl haft den i en dryg månad nu. Ska jag vara petig så är det kanske att displayen syns väldigt dåligt ute. Är nog det enda negativa jag kan hitta på denna prisvärda kamera.

Har kitobjektivet till men kör nästan mest m 60/2,8 macrot som är väldigt trevligt.
 
Var och tittade på en 350D i igår, för första gången, och blev nästan direkt tvungen att döma ut den. För vad den än har för fördelar, så skullle jag aldrig kunna hantera den. Inte en chans utan batterigrepp eller något, den är helt enkelt åt helsike för liten. Jag får kramp i lillfingret ibland eftersom det inte får plats på min Dynax 60, och hade jag ens försökt med 350D, så hade jag fått skicka i handen till canon för att få den modifierad.

Men så har jag också några jäkla pråmar till labbar.
 
Hej!

För ungefär 2 veckor sedan (före den 8 april) var jag helt på det klara med att jag skulle köpa en Canon 350D, men i anfall av tveksamhet att köpa någonting som jag inte sett i verkligheten så tog jag mig samman och åkte de två och en halva milen till närmaste fotohandlare som har en 350D hemma. Detta för att klämma och känna lite på den, sedan så vet jag inte riktigt vad som hände, men jag fick allt en liten tår i ögat och den har inte försvunnit riktigt ännu när jag tänker på 350:an.

Tyvärr så kom inte tåren av att jag så gärna skulle vilja ha en 350D utan av känslan att Canon gjort en så bra kamera till ett bra pris som jag inte kan använda fast jag bara har handskstorlek 8,5 jag har med andra ord inga jättelabbar. Jag kunde inte få ett bra grepp om kameran hur jag än försökte, lillfingret hamnad utanför greppet, fingrarna kom i kläm mellan handtaget och objektivet (kit objektivet), avtryckarknappen hamnade på fel ställe osv. Jag har till och med varit och klämt på kameran 4 gånger till alla gånger med samma resultat, den passar mig inte alls.

Så nu trillar mina tårar över att bli tvungen att köpa en Canon 20D istället, vilken säkert kommer att kosta mig minst 6 000:- extra, fy på er Canon från mig.

Om det inte varit för den lilla storleken på 350D så hade jag också haft en DSLR nu, så just nu så är det jättesynd om mig :)

Med vänliga hälsningar
Anders Tjernström

Fortfarande utan DSLR kamera.
 
Varför skall ni få plats med lillfingret i greppet?!?! Jag har lillfingret och nästa finger vad det nu heter inunder huset. Har inga som helst problem med storleken, jag har normalstora händer, nästan pianofingrar, jag blev faktiskt förvånad efter allt snack om storleken att den var så stor, den är faktisk större än alla kameror jag ägt! Tycker gott de kan kapa lite mer på den.

Möjligen så hör i början hade jag kanske tyckt att avtryckarknappen skulle kunna halka 5 mm uppåt mot ratten för exakt fit, men om jag vinklar bara lite lite så hamnar det rätt oxå.
 
Hmm tycker att den är pytte liten.
Klämde bla på den på Elmia idag
Tyckte att det var väldigt svårt att få ett riktigt grepp om den, greppet (tycker jag) är för tunt blev mer eller midre luft mellan fingrarna och greppet, tja jag kunde ju ha ytter lederna på fingrarna rakt på greppet men det var inget vidare bekvämt =)

(Har ändå bara 10 - 10.5 i storlek på handskar)
 
Jag beställde min samma dag som Canon presenterade den, den 17 februari. Osedd mao. Jag var aldrig orolig att jag inte skulle gilla den, det var liksom precis den kameran jag väntat på. Nu när jag haft den en dryg månad kan jag bara säga att den är precis så bra som jag trodde. Jag är supernöjd, och har ännu inte hittat någon nackdel värd namnet. Den är liten, men jag tycker inte det är något problem, det är nog mer en vanesak, tror jag. Igår köpte jag ett batterigrepp till den, och då blev greppet ännu bättre. Även lillfingret får vara med nu. Bildkvaliten är suverän, och handhavandet är guld! Jag hade tidigare en 300V, och med den retade jag mig på att det inte gick att välja autofokusmetod själv. När AF ställt in skärpan, och jag komponerat om, och precis innan jag trykte av, ställde AF om sig på något annat i bilden, och huvudmotivet blev oskarpt! Det problemet är borta med 350D!

Jag köpte en Tamron 28-75/2.8 samtidigt som kameran, och det är i princip bara det jag använt. 18-55 har jag bara testat ett par gånger, och inget mer. 28-75:an kan jag verkligen rekommendera! Suveränt skarpt, och jag gillar möjligheten att få ett riktigt kort skärpedjup!

Det här med att välja ISO tycker jag går jättebra, tack vare "snabbknappen" för det. Och att allting återställs utan att sparas när man trycker ner avtryckaren tycker jag bara är bra! Jag ser det mer som en "escapeknapp" man kan använda för att vara säker på att kameran fungerar som den gjorde nyss, om jag inte själv gjort ett aktivt val att ändra något, exempelvis ISO-värdet. Vet man bara hur det fungerar, är det inga problem. Men är man van vid en annan funktion, förstår jag att man kan tycka det är konstigt.

Jag trivs med min nya kamera!!!

// Kjelle
 
För liten

Jag håller med Anders och Petri, 350D är tyvärr för liten för mina händer. Den känns inte bra att hålla i helt enkelt. Jag hade i stort sett bestämt mig för att slå till och knatatde iväg till fotobutiken, där jag snabbt insåg att det inte skulle gå. Mitt möte med 350D blev kort, köplusten försvann.

Jag har en 300D sedan tidigare och är skapligt nöjd med den, men den saknar några funktioner som finns på 350D. Dessutom är den på reparation och under tiden är jag kameralös! Tanken var att köpa 350D och sedan sälja min nyservade 300D, men den tanken gick alltså i stöpet.

Det blir väl att sukta efter en 20D istället då, betydligt dyrare som redan påpekats.
 
när jag jämfört grepp med 20d och 300d så känns 350 lite obekväm. visst. Men nu har jag använt min 350d i en månad och den är är helt grym. greppet tänker jag inte på längre. kameran är svinbra helt enkelt.
Ångrar mig inte ett dugg.
'
 
Tog med min på den första indoor skottningen igår kväll.

Sköt på iso800 och med ett 50mm/f1.8 monterad och kan bara säga WOW!
Mycket lättarbetad och skön.

Minimalt med brus och ändå har jag i princip underexponerad 1/2 steg på alla bilder jag tog för kortare tider och pressat dom i rawkonverteraren...
 
Jag har också en 350D, och jag har STORA händer storlek 10,5 i hanskar. Tycker att greppet funkar bra. Efter jag satte dit batterigreppet så är det ännu bättre, kan nu stödja med hela handen.

Det är klart att en 20D känndes bättre i min hand, men det är helt enkelt inte värt prisskillnaden, inte för mig i allafall.
 
JalleS skrev:
Jag säger inte bara nej tack till en sådan uppdatering, den är också mer eller mindre totalt otänkbart att Canon kommer med en sådan.

Det är ju en av stora fördelarna med kameran. Att oavsett vad du håller på med (utom direktutskrift, som jag ändå aldrig gör) så är kameran redo att ta ett kort så fort som du trycker på avtryckaren.

Det är så som det ska vara:)

– Kan inte annat än stämma in i detta, det funkar bra som det är, man använder set knappen för att verklgen verifiera valet (som enter på datorn) så inget blir valt av misstag, och att man kan ångra sig med avtryckaren, det går smidigt tycker jag.

Det som hittills irriterat mig en liten aning är symbolerna för Ljusmätmetod, några mer el mindre ifyllda rektanglar, hur skall jag komma ihåg vad de betyder?! De kunde ha skrivit ut namnet för metoden hellre.

En sak som jag dock inte kommer kunna vänja mig vid, den har ingen utfällbar LCD-skärm, tänkte ta och fotografera några tak framöver med stativ, kommer nog bli jobbigt att försöka se genom okularet genom att böja sig ner och titta uppåt. Tyvärr misstänker jag att en sån där vinkelsökare som man kan sätta på kostar en hel del. Så jag får fota ett kort, kolla hur det blev med en spegel, ställa in igen, ta nytt foto och kolla o s v… eller har ni ngn bättre tips? Eller nån som har en till salu billigt kanske? Skulle jag kunna bygga en av ett gammalt hus? Kan man köpa nån liten skärm som man kan koppla till kamerans video ut och sen hålla var man vill, fast då ser man bara kortet som nyss är taget… hmm… en pytteliten videokamera som man monterar på okularet och sen kan koppla till en skärm - eller spionglasögon!! :)
 
Jochum Berg skrev:


En sak som jag dock inte kommer kunna vänja mig vid, den har ingen utfällbar LCD-skärm, tänkte ta och fotografera några tak framöver med stativ, kommer nog bli jobbigt att försöka se genom okularet genom att böja sig ner och titta uppåt. Tyvärr misstänker jag att en sån där vinkelsökare som man kan sätta på kostar en hel del. Så jag får fota ett kort, kolla hur det blev med en spegel, ställa in igen, ta nytt foto och kolla o s v… eller har ni ngn bättre tips? Eller nån som har en till salu billigt kanske? Skulle jag kunna bygga en av ett gammalt hus? Kan man köpa nån liten skärm som man kan koppla till kamerans video ut och sen hålla var man vill, fast då ser man bara kortet som nyss är taget… hmm… en pytteliten videokamera som man monterar på okularet och sen kan koppla till en skärm - eller spionglasögon!! :)

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=225126

Beror ju på vad du tycker är dyrt, men det känns billigare än att köpa skärmar å grejer...
 
Nu ska jag starta debatt här... känner på mig att jag får lite heta svar kanske :)

OK, 350:an är liten och smidig, och läser man era inlägg så ser man att vissa män med "stora" händer klarar av kameran galant medan vissa inte alls.

Att lillfingret hamnar under huset är väl ganska självklart, då får man ju stöd dessutom om man fotar på fri hand. Jag har tittat på flera yrkesfotografer som fotar på fri hand och inte sjutton har de hela handen på greppet... åh nej, de har minst ett finger under huset.

Ibland tror jag helt enkelt att vissa skyller på att kameran är liten som ursäkt för att få köpa den lite mer statusbenägna 20D istället. Då känner man sig lite mer "proffsig" när man har de värsta prylarna. Sen inte sagt att någon av just er tänker så, men generellt när man läser trådarna här på FS ang. 350:s storhet eller litenhet så får jag den känslan i alla fall.

Som sagt, nu lär jag väl sätta foten i pottan men det får jag väl leva med :))
 
ulricahdesign skrev:
Nu ska jag starta debatt här... känner på mig att jag får lite heta svar kanske :)

OK, 350:an är liten och smidig, och läser man era inlägg så ser man att vissa män med "stora" händer klarar av kameran galant medan vissa inte alls.

Att lillfingret hamnar under huset är väl ganska självklart, då får man ju stöd dessutom om man fotar på fri hand. Jag har tittat på flera yrkesfotografer som fotar på fri hand och inte sjutton har de hela handen på greppet... åh nej, de har minst ett finger under huset.

Ibland tror jag helt enkelt att vissa skyller på att kameran är liten som ursäkt för att få köpa den lite mer statusbenägna 20D istället. Då känner man sig lite mer "proffsig" när man har de värsta prylarna. Sen inte sagt att någon av just er tänker så, men generellt när man läser trådarna här på FS ang. 350:s storhet eller litenhet så får jag den känslan i alla fall.

Som sagt, nu lär jag väl sätta foten i pottan men det får jag väl leva med :))

hehe =) ibland undrar man om du kanske har rätt? ;)

Hoppas verkligen att folket väljer kameran efter deras behov och inte efter statusen den har.

Tror säkert att vissa väljer 20dn pga statusen... ganska normalt faktiskt...
 
ulricahdesign skrev:
Nu ska jag starta debatt här... känner på mig att jag får lite heta svar kanske :)

OK, 350:an är liten och smidig, och läser man era inlägg så ser man att vissa män med "stora" händer klarar av kameran galant medan vissa inte alls.

Hur proffsfotografer håller sin kamera bryr jag mig inte om, det är känslan när jag håller min kamera som räknas.

350D är liten och smidig och så lätt att den känns som en leksak att hålla i. Själv vill jag ha en kamera som är rejäl och robust, men tro mig, jag skulle inget hellre önska än att 350D uppfyllde det kravet. Den är en mycket kompetent kamera för sitt pris och jag skulle hellre lägga mellanskillnaden mot en 20D på bra optik.

Men nu är det som det är och ska jag byta kamera blir det en 20D. Status bryr jag mig inte om, det är bild- och byggkvalitet som räknas.

Jag gratulerar er som trivs med 350D och beklagar att jag inte gör det.
 
patson skrev:
...
Men nu är det som det är och ska jag byta kamera blir det en 20D. Status bryr jag mig inte om, det är bild- och byggkvalitet som räknas.

Jag håller med dig helt och hållet. Nu på Elmia-mässan så fick jag känna på 350D för första gången och jag blev faktiskt lite besviken. När jag kramade den hårt med högerhanden så kändes den klart mindre stabil än min 300D, som jag inte har några tankar på att byta ut än.

Även om jag är en amatör och absolut inte _behöver_ en 20D så köper jag en kamera för att det är ett intresse och att jag vill känna mig glad och nöjd. Då väljer jag den kameran som känns rätt för mig även om jag måste lägga ut lite extra på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.