Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MF på Canon 7D och kanske snittprisma?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Upptäckte nyligen en sak ang. MF. Kanske skåpmat för en del men en nyhet för mig. Ställ objektivet på MF och håll ner halvpress på avtrycket. AF kommer då arbeta och när skärpevredet vrids "rätt" kommer kameran att pipa till. Vrid förbi och sen tillbaka. Kameran piper igen när AFs fasdetektfokus anser fokus sitter. Tre (3) gånger kommer kameran pipa när man vrider fram och tillbaka. Sen är den tyst. Nytt halvpress fordras. I en mörk och krävande miljö kanske den inte piper alls, men det beror då (såklart) på att fasdetektering inte hittar något att fokusera på.

Det här kan ju vara användbart om man känner sitt objektiv och vill justera fokus från vad AF-kretsen säger på vissa motiv osv.

På 80-talet när jag hade några kemi-SLR:er (Canon och Chinon) fanns snittprisma eftersom AF inte var att tänka på (iaf inte i min prisklass). Jag tyckte (då) det funkade fint, typiskt drog man fram och tillbaka 2-3 ggr och sen tryckte man av.

Jag skulle vilka hitta ett RIKTIGT BRA snittprisma till 7D och undrar om någon bytt och har erfarenhet av det på nyare Canonkameror. Jag har aldrig haft en bättre sökare än den som 7D är utrustad med så därför vore det intressant att få höra om någon har erfarenheter kring detta. Är det ex.vis någon som utnyttjar fasdetektor-pipen som kameran levererar. Utan att veta kan jag tänka mig att ex.vis 5DMkII fungerar likadant (?). Är snittprismor old-school och finns det i så fall något mycket bättre idag?

I mitt fall är jag mest intresserad av MF i ljussvaga miljöer där jag rätt ofta tycker AF inte riktigt levererar.

Edit: ytterligare en fråga. Om nu snittprisma fungerar bra, är de bäst för motiv nära (1-4m) eller motiv på långt håll? Eller finns det rent av OLIKA snittprismor avsedda för olika avstånd?
 
Hej!

Fokuseringsskivan som sitter i EOS 7D:an är fast och går tyvärr inte att byta.
Har haft Canonkameror sedan "stenåldern" (dvs. 1970-talet) och har använt "snittbildsskiva" (man byter fokuseringsskivan och inte själva prismat) i mina äldre kameror pga. dålig syn. Det var enklare för mej att ställa in skärpan med snittbild än med den vanliga "microrastret" som var standard.

Men jag har sällan problem med att ställa in skärpan med AF speciellt på EOS 7:an pga. dess många olika fokuseringsalternativ.

Anledningen till att Canon gjort att fokuseringsskivan inte går att byta ut i 7:an beror enl. Canon på att skivan är specialkonstruerad. Det har varit så tidigare också att när någon ny typ av sökare har konstruerats har man inte kunnat byta skiva på den första modellen av kamera men vid utvecklingen han Canon gjort så att på nästa kameramodell har det gått att byta fokuseringsskivan.

Är ganska ny ägare av EOS 7:an och tycker att sökaren och dess AF är det bästa som jag sett, även om min ca 10 år gamla EOS 3:ans sökaren är mycket bra.

Mvh. Bengt H
 
Går och går, det går i alla fall inte lika lätt som på exempelvis 40D att byta ut fokuseringsskivan. Där är det ett sätt att få rutnätet i sökaren, bland annat, men det går ju att slå på och av efter behag i 7D. Förmodligen är det en anledning till att man lät skivan vara fast. LCD-historien som visar eller inte visar all sökarinformation som är överlagrad sitter med naturnödvändighet nära skivan, och den här LCD:n skulle man kanske kunna råka ha sönder när man byter skiva.

Om man ändå byter skiva brukar det förstöra exponeringsmätningen, åtminstone på det mesta utom möjligen centrumvägd. Ljusgenomläppet genom skivan blir annorlunda och lurar kamerans mätare, som sitter efter skivan i strålgången. En kamera som 40D, där det är meningen att man ska kunna byta skiva, har en custom function där man talar om för kameran vilken skiva man satte i, så att den kan fixa felmätningen.
 
Ok, tack för svaren! Lite av en besvikelse måste jag erkänna. Lite skumt att "enklare" modeller givits möjligheten men inte 7D. Men det är väl tidens tecken tyvärr, man kan också tänka sig att det förmodligen helt enkelt är svårt att göra ett snittprisma som är relevant iom de allt fler megapixlar som kamerorna har.
 
Om jag minns rätt - från min uråldriga analoga kamera från 80-talet - så hade den både och, se den fantastiska illustrationen nedan. Det jag primärt var ute efter (nu) var snittbild, själva mikroprisma-området begrep jag nog inte vad det skulle vara bra för.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    51.3 KB · Visningar: 541
Om jag minns rätt - från min uråldriga analoga kamera från 80-talet - så hade den både och, se den fantastiska illustrationen nedan. Det jag primärt var ute efter (nu) var snittbild, själva mikroprisma-området begrep jag nog inte vad det skulle vara bra för.

Med vidvinkel kan det oftare vara lättare att fokusera med mikroprismat, skillnaden mellan snittbilderna kan då svåra att se. På motsvarande sätt kan det vara lättare att fokusera med snittbild när du använder tele.
 
Ok, tack för svaren! Lite av en besvikelse måste jag erkänna. Lite skumt att "enklare" modeller givits möjligheten men inte 7D. Men det är väl tidens tecken tyvärr, man kan också tänka sig att det förmodligen helt enkelt är svårt att göra ett snittprisma som är relevant iom de allt fler megapixlar som kamerorna har.

Det har inget med megapixlar att göra, skälet till att mattskivan inte kan bytas är den LCD-display som sitter i hop med mattskivan (den som visar fokuspunkterna mm.) den är förmodligen ganska ömtålig. Canons övriga kameror, både billigare och dyrare, saknar denna display och är därför mindre ömtåliga vid mattskivebyte.
 
Jag föredrar oftast mikroprismorna (obs att det är ett stort antal mikroprismor, inte ett enda) före snittbild som kräver en linje som skär snittet. Mikroprismor fungerar på alla motiv utom helt enfärgade ytor utan tillstymmelse till mönster. Snittbildsindikatorn består av två kilar, inte av något prisma.

Olle
 
Med vidvinkel kan det oftare vara lättare att fokusera med mikroprismat, skillnaden mellan snittbilderna kan då svåra att se. På motsvarande sätt kan det vara lättare att fokusera med snittbild när du använder tele.

Aha, ok det kanske hade varit bra att veta en gång i tiden :)
 
Aha, ok det kanske hade varit bra att veta en gång i tiden :)
Varken snittbild eller mikroprismor brukar finnas på autofokuskameror, men alternativa mattskivor finns med snittbild, mikroprismor eller både och. Så det är nog lika bra att veta hur mikroprismor används idag som en gång i tiden.

Olle
 
Varken snittbild eller mikroprismor brukar finnas på autofokuskameror, men alternativa mattskivor finns med snittbild, mikroprismor eller både och. Så det är nog lika bra att veta hur mikroprismor används idag som en gång i tiden.

Olle

Men tyvärr verkar det inte relevant om man äger en 7D :-(.

Och ang. AF-kameror. Poängen som jag försökte få fram är att AF ibland saknar styrseln jag vill ha, framför allt vid nära håll i dåligt ljus (jag hoppas jag skrev ungefär så i första inlägget). Sökaren må vara utmärkt i en 7D, men att hitta MF med ett aldrig så bra reglage på objekltivet (i mitt fall ett 30/1.4) går helt enkelt inte utan något hjälpmedel. Därför hade det varit trevligt att få in en snittbild (eller då möjligen snittprismaområde).
 
Min gamla T90 har snittbild i mitten, mikroprismaring runt den och sedan mattskiva med Fresnelringar för resten av sökaren.
På den manuella tiden var mattskivorna oftare anpassade till lite ljusstarkare objektiv, eftersom man fotograferade på film, där det inte bara går att skruva upp ISO när det passar, vilket gjorde att de kunde bli rätt mörka i mitten, där snittbild och/eller mikroprismor sitter. Till mitt FD 300mm 1:5,6 S.C. använde jag ofta en skiva med enbart mattskiva. Det gick bättre med en likformig yta.
 
Och ang. AF-kameror. Poängen som jag försökte få fram är att AF ibland saknar styrseln jag vill ha, framför allt vid nära håll i dåligt ljus (jag hoppas jag skrev ungefär så i första inlägget). Sökaren må vara utmärkt i en 7D, men att hitta MF med ett aldrig så bra reglage på objekltivet (i mitt fall ett 30/1.4) går helt enkelt inte utan något hjälpmedel.

Har du testat "live view" med hög förstoring? Förmodligen många gånger bättre än både snittbild och mikroprisma.
 
Min gamla T90 har snittbild i mitten, mikroprismaring runt den och sedan mattskiva med Fresnelringar för resten av sökaren.
På den manuella tiden var mattskivorna oftare anpassade till lite ljusstarkare objektiv, eftersom man fotograferade på film, där det inte bara går att skruva upp ISO när det passar, vilket gjorde att de kunde bli rätt mörka i mitten, där snittbild och/eller mikroprismor sitter. Till mitt FD 300mm 1:5,6 S.C. använde jag ofta en skiva med enbart mattskiva. Det gick bättre med en likformig yta.
På min gamla Minolta XD-7 fungerar varken snittbild eller mikroprismor vid verklig bländare 5,6. Slutar att fungera vid bländare 5,0 ungefär och då får man vara noga med att centrera ögat i sökaren. Det är nackdelen med dessa fokushjälpmedel, men på större bländare underlättas fokuseringen mycket, tycker jag .

Olle
 
På min gamla Minolta XD-7 fungerar varken snittbild eller mikroprismor vid verklig bländare 5,6. Slutar att fungera vid bländare 5,0 ungefär och då får man vara noga med att centrera ögat i sökaren.

De slutar att fungera av samma skäl som att autofokusen ger upp vid ungefär bländare 1/5.6, ljusets infallsvinklar blir då för stora.
 
ANNONS