Annons

Metz 54 MZ-4, är denna blixt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Är inne på att köpa en blixt nu, och snubblade över denna:

http://www.cyberphoto.se/metz/54mz4.php

Tycker denna verkar grym, jag är alltså på jakt efter en avancerad blixt jag kan ta med mig när jag så småningom köper en riktig systemkamera av märket Canon förhoppningsvis. Har en Olympus C-8080 WZ nu.

Nå, någon som har några erfarenheter av denna?
 
Hade tidigare föregångaren MZ-3 och alla funktioner gick inte att använda med Canons digitalhus. Om det är annorlunda på den ny MZ-4 måste du kolla upp. Exempelvis High Speed Sync och möjlighetena att använda omnibounce på blixten. I övrig rekommenderarjag originalblixten 550 EX eller Sigmas Super 500DG (tror jag den heter) som fått många goda omdömen.
 
En Canonblixt kan jag ju inte köpa nu då jag vill ha en blixt som fungerar till min Olympus just nu. Är alltså ute efter en blixt som jag kan använda till flera olika kameror.

TTL flash control
Manual flash exposure correction
2nd curtain sync
Power zoom control
Flash range indication
Automatic flash programs
Wake-up function

Alla dessa funktioner fungerar på Olympusen iaf. Om någon blixtexpert kan kika på denna sida:

http://www.metz.de/en/photo_electronics/sca_adapter.143.html

och berätta om dessa funktioner är allt jag behöver för min C-8080 skulle jag bli mycket glad!
 
Hej!

jag har en MZ-3 och en Canon D60, samt Eos 5.

Blixten funkar perfekt.. Utan problem Den är stark och snabb återladdning

Det smarta med blixten är ju att man byter foten. jag tror tyvärr många missar det och köper den "analoga foten".. Blixten funkar då bara i Auto läget.

Sätter man på rätt fot funkar blixten med E-ttl, & med hss (high speed sync).

Köp den .. jag tvekar på att du kommer ångra dig..

Jag måste tyvärr skiljas från min.....
 
mbn skrev:
Hade tidigare föregångaren MZ-3 och alla funktioner gick inte att använda med Canons digitalhus. Om det är annorlunda på den ny MZ-4 måste du kolla upp. Exempelvis High Speed Sync och möjlighetena att använda omnibounce på blixten. I övrig rekommenderarjag originalblixten 550 EX eller Sigmas Super 500DG (tror jag den heter) som fått många goda omdömen.

Någon som kan bekräfta att MZ-4 funkar fullständigt med Canon 350D?
 
Ja nu har jag ju ingen Canon men med min Fuji S2 så kommunicerar blixt och kamera fullt ut.

Du får jämföra det resultat du får när du kollar sca-adapter och funktioner med vad canons blixt klarar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.