Annons

Meteroit regn i natt

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på natthimlen är det störst chans att se spåren? Funderar på att ställa upp min olympus och köra composite under ca 30 min. Borde bli en del spår registrerade då. Har inte testat funktionen men det ska ju fungera så att inget blir överexponerat och bara nya ljuskällor registreras till grundbilden. Vet att jag fotade dessa för länge sedan med vanlig bulb men fick väl bara 2-3 spår med på bilden.

PS. kom på att det ju även kommer med stjärnspår på bilden. Det blir nog för rörigt och fult.

De ser ut att komma från stjärntecknet Perseus, åt NO. Därav namnet, men de syns över hela himlen.
Personligen tror jag det blir rörigt om du även ska ha startrails samtidigt på bild. Men
Det är väl en smaksak.
Lycka tilll!

/Stefan

Japp, jag riktade in mig rakt mot perseiderna. Just där var det inget annat än stjärnbilden Perseus. Jag kunde inte se någon logik i var dom dök upp utan tyckte det var helt slumpmässigt

Hade helt klart väder och en fin stjärnhimmel, men något regn såg jag inte, däremot en 4 droppar (meteorer). Fast de meteorer jag såg var riktigt fräcka, men tror tyvärr ingen kom på bild. Hade tyvärr bara mitt 28mm med mig och de jag såg var utanför bild, men har inte tittat på alla bilder än. De jag såg var nog ungefär 22.45, 23.00, 23.15 och 00.15, dvs mest lite tidigare. De tidigaste tyckte jag kom mer öst än Perseus.

Senast ändrad:
Var på natthimlen är det störst chans att se spåren? Funderar på att ställa upp min olympus och köra composite under ca 30 min. Borde bli en del spår registrerade då. Har inte testat funktionen men det ska ju fungera så att inget blir överexponerat och bara nya ljuskällor registreras till grundbilden. Vet att jag fotade dessa för länge sedan med vanlig bulb men fick väl bara 2-3 spår med på bilden.

PS. kom på att det ju även kommer med stjärnspår på bilden. Det blir nog för rörigt och fult.

Ett tips, som jag säkerligen inte är ensam om att känna till, är att använda "500-regeln" för att beräkna den maximala exponeringstiden som inte ger stjärnspår:
500 dividerat med brännvidden du använder.
OBS att brännvidden skall multipliceras med ev förlängningsfaktor.
Exempel för mig med ett 18 mm objektiv och Nikon DX (förlängningsfaktor = 1,5): 500 / (18*1,5) = ca 18 s

Tack! Bilden togs med en slutartid på 30 sekunder, bländare 4, ISO 3200. Eftersom jag fotograferade med 16 mm så blev det inget (märkbart) eftersläp från stjärnorna.

Bilden är fem exponeringar sammanslagna till en.

Riktigt snyggt jobbat!
Vilken programvara använder du för att slå ihop de fem exponeringarna?
(Skuruhatt är fö ett riktigt häftigt utflyktsmål, som jag besökte flera gånger när jag bodde i Eksjö.)

Riktigt snyggt jobbat!
Vilken programvara använder du för att slå ihop de fem exponeringarna?
(Skuruhatt är fö ett riktigt häftigt utflyktsmål, som jag besökte flera gånger när jag bodde i Eksjö.)

Tackar! Jag använder Photoshop för att "stacka" och slå ihop exponeringar.

Kan bara hålla med dig om Skuruhatt! Funderar även på om det hade gått att stå i Skurugata som ligger precis nedanför utsiktsplatsen och få en häftig bild med stjärnhimeln därifrån.

När jag började titta på mina bilder så visar det sig att jag fotograferat massor med stjärnfall. Dock bara ett väldigt ljusstarkt, dom jag fotograferat såg jag aldrig själv med blotta ögat.

1597575108210.png

Som detta där jag med ögat bara såg det blinkande planet som åker horizontelt i underkant. Det vertikala stjärnfallet missade mina ögon. Har nog 30-40 bilder med stjärnfall. :)

Tyckte det var svårt att få något på bild. Fick mest små spår och kanske ett par rejäla med på bild, tex intrebilden. Såg i allafall 3 med rökspår och såklart ingen kamera åt det hållet. Men det blev ett kort klipp i allfall :)
Timelapse

Tyvärr är det nog en satelit. De flesta på stjärnhimlen är nog antingen det eller flygplan tyvärr.

/Stefan

När jag började titta på mina bilder så visar det sig att jag fotograferat massor med stjärnfall. Dock bara ett väldigt ljusstarkt, dom jag fotograferat såg jag aldrig själv med blotta ögat.

Visa bilaga 150857

Som detta där jag med ögat bara såg det blinkande planet som åker horizontelt i underkant. Det vertikala stjärnfallet missade mina ögon. Har nog 30-40 bilder med stjärnfall. :)

Tyvärr är det nog en satelit. De flesta på stjärnhimlen är nog antingen det eller flygplan tyvärr.

/Stefan

Flygplan var det inte, det fick jag med ett gäng. Körde konstant (intervall 9999 bilder 0sek mellan bilderna) så 30sek slutartid fotografering, så på dom fortsatte spåren på nästa bild. Denna var bara med på en bild.

Flygplan var det inte, det fick jag med ett gäng. Körde konstant (intervall 9999 bilder 0sek mellan bilderna) så 30sek slutartid fotografering, så på dom fortsatte spåren på nästa bild. Denna var bara med på en bild.
I mina ögon ser det ut som en typisk satellit. Den är lika ljusstark hela vägen och den börjar och slutar tvärt. Ett stjärnfall varierar i ljusstyrka och har inte sällan olika färg på olika delar av strecket. Dessutom börjar och slutar det med en tunn spets, ungefär som ett spjut.
Det finns många satelliter, verkligen många. Det är lättare att fånga en satellit på bild än ett stjärnfall. Det är i alla fall min erfarenhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar