Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meteorregn på Lucianatten

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var ute i går kväll neråt kungsbacka hållet, molnfritt & en hel del "stjärnfall", säkert 20-30 st iaf såg man.

Dock blev mina bilder rena misslyckanden.
Så det vore intressant att veta vad man bör tänka på.
Om det finns några grundinställningar att köra på kanske sen jobba därifrån.
Nu hade man ingen koll på om man skulle ha högt eller lågt bländartal, längre slutartid eller högre iso osv.
 
Jag lyckades också se några men inget fastnade på bild.
Jag hade ganska lång slutartid 10-15 sekunder. Borde man kanske sträva efter så kort tid som möjligt?
Stjärnfallet är ju över på någon sekund och är inte så mycket ljusstarkare än en stjärna eller?
Problemet är bara att hinna fånga det på bild då. Jag körde med fördröjd slutaröppning för att undvika skakningsoskärpa men då blir det svårt att hinna fånga ett stjärnfall med kort slutartid.
Tips emottages tacksamt!
 
Som jag tolkade Norrköpings atronomiska klubbs hemsida
http://nak.se/Default.aspx?sida=Artikel&id=185
så har regnet sitt maximum idag klockan 12. Så i natt lär du också kunna se en del regn.

Lite slutsatser jag drog från mitt försök igår:
- För skarpa stjärnor, max slutartid på 600/brännvidd motsv på 35mm, sekunder
- Snabbare glugg, 2.8 är ett måste
- Hus som klarar högre ISO, ca 500-800 utan brus
- Våga satsa på ngt längre brännvidder då fallen ofta inte är så långa, men det kräver nog ett FF-hus då kortare slutartid måste användas --> högre ISO.

Detta då fallen är betydligt svagare ljuskällor än stjärnorna.

Vidare är en fjärrkontroll att föredra. Dyrare sådana kan styra bulb med intervallfunktion. Dvs kan jag ställa in den på att ta ett antal bilder av en viss slutartid, med ett visst mellanrum. Ett tryck så kan den stå ett bra tag själv.


Bifogar en bild jag tog. Inga fall syns, trots att de förekom i bilden. Därav slutsats enligt ovan.
D200, 16-35/4@16, f / 4.0, 85s, ISO 400
 

Bilagor

  • GUS_2750-2.jpg
    GUS_2750-2.jpg
    32.4 KB · Visningar: 424
Jag fick en!

Förra året kom alla stora utanför bild. Men efter att ha tagit sig högst upp på ett berg, frusit i en timme, sett ett tiotal, men ingen riktigt bra, så kom plötsligt en tillräckligt ljusstark Geminid mitt i bild. För att vara säker på att få med något körde jag på 10 mm. Förra årets misslyckade bilder på 17 mm då några kom precis utanför bild lärde mig en del.
Det var en del lätta moln ikväll, men de störde inte bilden. Till höger i bild ser ni stjärnbilden Orion.
 

Bilagor

  • fs_geminid_minimum_2958.jpg
    fs_geminid_minimum_2958.jpg
    16.2 KB · Visningar: 340
Jag fick med en jag oxå, uppe i högra hörnet..

D300 ISO 800 24-70 på 24mm f3,5 6sek
 

Bilagor

  • T_Andersson_Foto_05300-Redigera.jpg
    T_Andersson_Foto_05300-Redigera.jpg
    6.1 KB · Visningar: 324
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.