Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Meteorregn på Lucianatten
- Trådstartare Goro
- Start datum
Ravestream
Aktiv medlem
Jag var ute i går kväll neråt kungsbacka hållet, molnfritt & en hel del "stjärnfall", säkert 20-30 st iaf såg man.
Dock blev mina bilder rena misslyckanden.
Så det vore intressant att veta vad man bör tänka på.
Om det finns några grundinställningar att köra på kanske sen jobba därifrån.
Nu hade man ingen koll på om man skulle ha högt eller lågt bländartal, längre slutartid eller högre iso osv.
Dock blev mina bilder rena misslyckanden.
Så det vore intressant att veta vad man bör tänka på.
Om det finns några grundinställningar att köra på kanske sen jobba därifrån.
Nu hade man ingen koll på om man skulle ha högt eller lågt bländartal, längre slutartid eller högre iso osv.
Bosse Biceps
Aktiv medlem
Jag lyckades också se några men inget fastnade på bild.
Jag hade ganska lång slutartid 10-15 sekunder. Borde man kanske sträva efter så kort tid som möjligt?
Stjärnfallet är ju över på någon sekund och är inte så mycket ljusstarkare än en stjärna eller?
Problemet är bara att hinna fånga det på bild då. Jag körde med fördröjd slutaröppning för att undvika skakningsoskärpa men då blir det svårt att hinna fånga ett stjärnfall med kort slutartid.
Tips emottages tacksamt!
Jag hade ganska lång slutartid 10-15 sekunder. Borde man kanske sträva efter så kort tid som möjligt?
Stjärnfallet är ju över på någon sekund och är inte så mycket ljusstarkare än en stjärna eller?
Problemet är bara att hinna fånga det på bild då. Jag körde med fördröjd slutaröppning för att undvika skakningsoskärpa men då blir det svårt att hinna fånga ett stjärnfall med kort slutartid.
Tips emottages tacksamt!
Goro
Aktiv medlem
Som jag tolkade Norrköpings atronomiska klubbs hemsida
http://nak.se/Default.aspx?sida=Artikel&id=185
så har regnet sitt maximum idag klockan 12. Så i natt lär du också kunna se en del regn.
Lite slutsatser jag drog från mitt försök igår:
- För skarpa stjärnor, max slutartid på 600/brännvidd motsv på 35mm, sekunder
- Snabbare glugg, 2.8 är ett måste
- Hus som klarar högre ISO, ca 500-800 utan brus
- Våga satsa på ngt längre brännvidder då fallen ofta inte är så långa, men det kräver nog ett FF-hus då kortare slutartid måste användas --> högre ISO.
Detta då fallen är betydligt svagare ljuskällor än stjärnorna.
Vidare är en fjärrkontroll att föredra. Dyrare sådana kan styra bulb med intervallfunktion. Dvs kan jag ställa in den på att ta ett antal bilder av en viss slutartid, med ett visst mellanrum. Ett tryck så kan den stå ett bra tag själv.
Bifogar en bild jag tog. Inga fall syns, trots att de förekom i bilden. Därav slutsats enligt ovan.
D200, 16-35/4@16, f / 4.0, 85s, ISO 400
http://nak.se/Default.aspx?sida=Artikel&id=185
så har regnet sitt maximum idag klockan 12. Så i natt lär du också kunna se en del regn.
Lite slutsatser jag drog från mitt försök igår:
- För skarpa stjärnor, max slutartid på 600/brännvidd motsv på 35mm, sekunder
- Snabbare glugg, 2.8 är ett måste
- Hus som klarar högre ISO, ca 500-800 utan brus
- Våga satsa på ngt längre brännvidder då fallen ofta inte är så långa, men det kräver nog ett FF-hus då kortare slutartid måste användas --> högre ISO.
Detta då fallen är betydligt svagare ljuskällor än stjärnorna.
Vidare är en fjärrkontroll att föredra. Dyrare sådana kan styra bulb med intervallfunktion. Dvs kan jag ställa in den på att ta ett antal bilder av en viss slutartid, med ett visst mellanrum. Ett tryck så kan den stå ett bra tag själv.
Bifogar en bild jag tog. Inga fall syns, trots att de förekom i bilden. Därav slutsats enligt ovan.
D200, 16-35/4@16, f / 4.0, 85s, ISO 400
Bilagor
Qrt
Aktiv medlem
Jag fick en!
Förra året kom alla stora utanför bild. Men efter att ha tagit sig högst upp på ett berg, frusit i en timme, sett ett tiotal, men ingen riktigt bra, så kom plötsligt en tillräckligt ljusstark Geminid mitt i bild. För att vara säker på att få med något körde jag på 10 mm. Förra årets misslyckade bilder på 17 mm då några kom precis utanför bild lärde mig en del.
Det var en del lätta moln ikväll, men de störde inte bilden. Till höger i bild ser ni stjärnbilden Orion.
Förra året kom alla stora utanför bild. Men efter att ha tagit sig högst upp på ett berg, frusit i en timme, sett ett tiotal, men ingen riktigt bra, så kom plötsligt en tillräckligt ljusstark Geminid mitt i bild. För att vara säker på att få med något körde jag på 10 mm. Förra årets misslyckade bilder på 17 mm då några kom precis utanför bild lärde mig en del.
Det var en del lätta moln ikväll, men de störde inte bilden. Till höger i bild ser ni stjärnbilden Orion.
Bilagor
Bosse Biceps
Aktiv medlem
Tjusigt!
Vad körde du för inställningar?
sarnor
Avslutat medlemskap
Jag fick med en jag oxå, uppe i högra hörnet..
Fast det var en väldans stor linsreflex, du kanske borde kanske ha tagit av UV-filtret... ;-)
peter bohman
Aktiv medlem
Fast det var en väldans stor linsreflex, du kanske borde kanske ha tagit av UV-filtret... ;-)
Nåt viktigt att tänka på är snarare att sätta på locket på sökaren så ljus inte kommer in bakvägen i huset.....
I vanliga fall har man ju ögat där och hindrar ljus att komma in
Helmetrock
Aktiv medlem
Här är några bilder jag fick på meteorerna, som bildspel:
http://s696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Uppsala/Geminiderna/?albumview=slideshow
http://s696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Uppsala/Geminiderna/?albumview=slideshow
Qrt
Aktiv medlem
Tjusigt!
10 mm (*1,6-crop), ISO 400, bländare 4, 30 sekunder.
Kaffeperkulator
Aktiv medlem
T.A, tror inte de va menat som kritik, observera "" i slutet, betyder oftast att man skriver saker lite på skämt, med glimten i ögat...
mkarlsson
Aktiv medlem
T.A, tror inte de va menat som kritik, observera "" i slutet, betyder oftast att man skriver saker lite på skämt, med glimten i ögat...
Haha ja ser man inte att de är norrsken så... Hmm jaa
Grattis till dem som lyckades fånga dessa geminisar på bild
// Micha
T.A
Aktiv medlem
Egentligen förstod jag att det va menat som ett skämt, jag va nog bara lite morgon-grinig så det kom ut fel det jag svarade.
Ber om ursäkt för det!