Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metadata har ändrats?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag får upp ett meddelande som jag inte förstår: "Metadata för det här fotot har ändrats både i Lightroom och i ett annat program. Vill du importera inställningarna från disken eller skriva över inställningarna på disken med de i katalogen?"
Jag har öppnat en del av bilderna som är markerade med detta meddelande i Elements efter att de varit i Lightroom, men inte alla. Så därför förstår jag inte riktigt ... Alltså, jag antar att jag måste välja att lägga ihop ändringarna från de olika programmen? (Måste jag det? Varför kan inte filerna vara olika i olika program?) Och varför markeras bilder jag inte haft i båda?

Antagligen så har du redigerat bilden i Elements och öppnar den i Lightroom eller tvärtom.. Jag vet inte hur det fungerar i elements men om man fixar till en bild i Photoshops RAW hanterare och öppnar den i Lightroom så blir det samma sak.

Det är för i Camera RAW får du en tilläggs fil med alla ändringar och denna finns inte i Lightroom.

Antagligen så har du redigerat bilden i Elements och öppnar den i Lightroom eller tvärtom.. Jag vet inte hur det fungerar i elements men om man fixar till en bild i Photoshops RAW hanterare och öppnar den i Lightroom så blir det samma sak.

Det är för i Camera RAW får du en tilläggs fil med alla ändringar och denna finns inte i Lightroom.

Tack - men måste jag göra något åt det?

Näe du behöver inte göra något mer åt det än att från början bestämma dig i vilket program du ska redigera dina bilder. För om du redigerar i Lightroom först och sedan i Elements så skriver du över den redigeringen du gjorde i Lightroom och vice versa.

Det är därför du får frågan om du vill skriva över de gamla inställningarna.

Tack så mycket för svar! Jag har precis börjat med lightroom och det är fiffigt och roligt på alla sätt, men jag tycker att det är svårt att klona bort saker där på ett snyggt sätt. Så då tar jag in den färdiga bilden i Elements och gör det. Hur menar du att jag då skriver över det jag gjort i Lightroom?

I LR och HMV så kan du välja edit in...
Där väljer du elements o kommer få frågan hur du vill öppna.
Original är inget bra alternativ, då skriver du över din originalfil.
Ta istället a copy with Lightroom adjustments.

Då borde problemet bli löst.

Den begrep inte jag.
ACR finns i LR.

Den begrep inte jag.
ACR finns i LR.

Jo visst är det RAW i Lightroom också men när du öppnar en RAW fil i Photoshop så öppnas den först i ACR vilket gör en XMP fil och i denna XMP-fil samlas all info om hur du redigerat ditt foto.

När du redigerar en bild i Lightroom så får du ingen XMP -fil utan du arbetar med din NEF/CR2 fil.
Men du kan i Lightroom ställa in så att du även där får en XMP fil om du vill. Ett annat exempel på det här är att om du i en mapp sparar en Photoshop redigerad bild och sedan raderar XMP-filen så försvinner alla inställningar för det fotot.

I Lightroom så sparas alla förändringar i LR.catalog filen förlorar du den så förlorar du alla bilders redigeringar.

Bilagor

• redigerat.jpg
    redigerat.jpg
    19.4 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar