Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mesta och bästa kameran för pengarna
- Trådstartare who84
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
Om frågan gällt bilar skulle svaren blivit de senaste modellerna, men här gäller en konservativ trend. Inte en enda kommentar gäller det senaste; spegellösa kameror.
Efter 50 år med foto som jobb så är jag nu lyckligt spegellös.
Visst finns det bra spegellösa, men gemensamt för dessa är att de har riktig sökare. Att fotografera på armlängds avstånd med displayen på kamerans baksida är allt annat än idealt. Det blir svårt att se vad man gör soljjus, man får ingen ordentlig avgränsning av motivet mot omgivningen, och de blir svårare att hålla stilla
De flesta modeller med riktig sökare är ganska dyra. Jämför t.ex. Olympus OM-D, eller Fujifilm X-E1, Panasonic GH3. De är inte heller mycket mindre och smidigare än en Pentax K-30, eller för den delen Nikon D3200 som också diskuterats i tråden. Ser vi till kameror med m4/3 format så fordrar de ljusstarkare optik om man ska få samma möjlighet att leka med skärpedjup vilket höjer priset gör att storleken på optiken i praktiken inte blir så mycket mindre. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig Sony NEX-6, som visserligen har ganska små kamerahus, men när optiken kommer till blir skillnaden återigen inte så stor.
Sedan har vi Nikon V1 som är sanslöst mycket kamera för pengarna. Den är liten och kan hänga med överallt underbart snabb både vad det gäller serietagning och autofocus. Bildkvaliteten är enormt bra för sensorstorleken, men räcker inte riktigt i svagt ljus då den infinitesimalt lilla sensorn ger ganska brusiga bilder. Det är mer en kamera lämplig att ha som komplement till en större kamera och jag tror inte det var vad TS i första hand var ute efter.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Nu kan man ju komma undan betydligt billigare om man köper sin Nikon D7000 begagnad. Å andra sidan har har en Pentax K-50 i stort sett alla finesser du hittar på D7000, plus en del praktiska automatiklägen som D7000 saknar, fast till lägre pris. Jag tänker på programautomatikläget där man rattar in ISO med någon av inmatningsrattarna och kameran väljer bländare och tid, eller läget där man själv ställer in bländare och tid och kameran väljer iso. De här lägena går i och för sig att köra även på D7000, men de är inte riktigt lika smidiga att ställa in som på Pentaxen.
Vad det gäller 2.8 zoom så kostar en Pentax 16-50/2.8 under 8000 ny och det är ungefär samma pris som man får betala för en begagnad Nikon 17-55/2.8. Längre brännvidder som 70-200//2.8 kan man ju välja Sigma eller Tamron vare sig han skaffar Nikon eller Pentax. Pentax har dessutom en 50-135/2.8 för ungefär 10.000 vilket faktiskt är en ganska pjäs då den väger väldigt lite. Behöver man inte fullt 200 mm kan man spara nästan ett kilo i vikt.
Såväl ny eller begagnad Nikon D7000 som Pentax K-50 är bra kameror att växa i. Båda är enklare att hantera än Nikons D3xxx och D5xxx modeller genom att de har mer direkta fysiska kontroller
Det som stör mig med dessa två "Pentax" f/2,8 telezoomar är att man kan köpa samma objektiv minus den snabbare AF motorn till avsevärt lägre pris till t ex Nikon och Canon under namnet Tokina men Tokina märket finns inte till Pentax fattningen eftersom Pentax vill sälja sina dyrare varianter till Pentax. Jag måste vidhålla att skall man köpa dyrare optik så bör man fundera noga igenom systemvalet och då har jag betänkligheter kring annat än Nikon och Canon. Däremot så tycker jag inte att detta är relevant nu - det är inte rimligt att välja första systemkamera efter proffsobjektiv då man i regel ändå vill sälja av sin instegskamera och kitobjektiv om man blir väldigt intresserad (emellertid håller K-50 länge vad gäller prestandakrav) och det är först då som systemval i sig blir viktigt.
unoengborg
Aktiv medlem
Det som stör mig med dessa två "Pentax" f/2,8 telezoomar är att man kan köpa samma objektiv minus den snabbare AF motorn till avsevärt lägre pris till t ex Nikon och Canon under namnet Tokina men Tokina märket finns inte till Pentax fattningen eftersom Pentax vill sälja sina dyrare varianter till Pentax. Jag måste vidhålla att skall man köpa dyrare optik så bör man fundera noga igenom systemvalet och då har jag betänkligheter kring annat än Nikon och Canon. Däremot så tycker jag inte att detta är relevant nu - det är inte rimligt att välja första systemkamera efter proffsobjektiv då man i regel ändå vill sälja av sin instegskamera och kitobjektiv om man blir väldigt intresserad (emellertid håller K-50 länge vad gäller prestandakrav) och det är först då som systemval i sig blir viktigt.
Jo, men autofokus med dessa Tokina objektiv fungerar inte med Nikons D3xxx och D5xxx modeller. Väljer du Pentax kommer instegskameran vara tillräckligt bra för att växa i väldigt länge.
Jag kan dock hålla med dig om att Pentax inte är bästa valet om man tror att man behöver ljustarka telen över 300 mm, men det här är pjäser i småbilsprisklass och skulle det visa sig att man behöver dem är ett extra begagnat nikon eller canon hus småpotatis i sammanhanget, och är som du skriver egentligen inte så relevant att fundera över nu. Dessutom är det väl kanske troligt att man som amatör väljer ett billigare Sigma supertele istället för ett svindyrt Nikon orginal, och i det läget kan man ju lika gärna sätta det på ett Pentaxhus.
ErlandH
Aktiv medlem
Om frågan gällt bilar skulle svaren blivit de senaste modellerna, men här gäller en konservativ trend. Inte en enda kommentar gäller det senaste; spegellösa kameror.
Efter 50 år med foto som jobb så är jag nu lyckligt spegellös.
Att bara intressera sig för det som man anser vara "det senaste" är en lite märklig inställning. Ungefär som att i en bildiskussion bara prata om Nissan Leaf och tycka att de som föreslår bensin- eller dieseldrivna modeller är "konservativa".
Mekitaton
Aktiv medlem
Jag har själv nikon som första systemkamera.
Såhär i efterhand måste jag säga att Canon är mera användarvänligt och lättare att komma underfund med.
Så jag rekomenderar att du åker till en butik och kikar mellan nikon och canon och sedan får dig en uppfattning om vad DU tycker är enklare att komma underfund med.
Canon har också Touch screen vilket jag kom fram till va förvånansvärt snabbt och enkelt.
Skulle jag välja idag skulle jag nog valt Canon 700 eftersom den är enklare och inte kräver massor med timmar innan man fattar hur den funkar.
Jag satt många timmar med min nikon innan jag fattade hur man skulle använda den, det är väl det största minus med nikon tycker jag.
Dessutom kan man inte se hur inställningarna ändrar bilden i LV skärmen, det kan du med canon.
Jag rekommenderar dig också att kika runt på You tube.
För de har de flera jämförelser mellan canon och nikon både i funktion och användar vändlighet.
Detta är vad jag har kommit fram till då jag har kikat runt såhär i efterhand. Jag önskar att jag hade varit mer noggrannare från början med att kolla upp dessa saker.
För oberoende, systemkameran tar hundra gånger bättre bilder jämfört med kompakten, så om detta är din första så kommer du nog att bli nöjd med bilderna oavsett märket.
Såhär i efterhand måste jag säga att Canon är mera användarvänligt och lättare att komma underfund med.
Så jag rekomenderar att du åker till en butik och kikar mellan nikon och canon och sedan får dig en uppfattning om vad DU tycker är enklare att komma underfund med.
Canon har också Touch screen vilket jag kom fram till va förvånansvärt snabbt och enkelt.
Skulle jag välja idag skulle jag nog valt Canon 700 eftersom den är enklare och inte kräver massor med timmar innan man fattar hur den funkar.
Jag satt många timmar med min nikon innan jag fattade hur man skulle använda den, det är väl det största minus med nikon tycker jag.
Dessutom kan man inte se hur inställningarna ändrar bilden i LV skärmen, det kan du med canon.
För de har de flera jämförelser mellan canon och nikon både i funktion och användar vändlighet.
Detta är vad jag har kommit fram till då jag har kikat runt såhär i efterhand. Jag önskar att jag hade varit mer noggrannare från början med att kolla upp dessa saker.
För oberoende, systemkameran tar hundra gånger bättre bilder jämfört med kompakten, så om detta är din första så kommer du nog att bli nöjd med bilderna oavsett märket.
unoengborg
Aktiv medlem
Jag har själv nikon som första systemkamera.
Vilken av Nikon, Canon, Pentax eller något annat märke som är lättast att använda varierar nog starkt från person till person. Själv föredrar jag Nikon före Canon och känner inte riktigt igen att det tog timtal att komma underfund med min nuvarande D800 men som du säger, det här är något TS måste bilda sig en uppfattning om själv genom att faktiskt känna på kamerorna i verkligheten. En annan sak man kan göra är att ladda ned och läsa bruksanvisningaran frö modellerna man är intresserad av.
Att visa hur bilden ändras med inställningarna i LV har både för och nackdelar. Använder du blixt blir bilden väldigt mörk om du ställer in 1/250 dels sekund och bländare 22 vid iso 100i ett mörkt eller svagt upplyst rum rum. Åtminstone på min D800 kan jag välja hur det ska fungera i det här avseendet vet inte hur det fungerar på andra modeller.
Nyfiken! Hur fungerar förresten pekskärmen i 70D med handskar? Är det kapacitiv skärm eller är den tryckkänslig?
Mekitaton
Aktiv medlem
Det blev en d3200 och det känns bra än så länge, Tänkte hotta upp den med några schyssta gluggar också.
Nikkor 35mm 1,8 har fått varma resensioner på många håll.
Kika in lite på den.
Tänker själv köpa den då tillfälle ges, kan vara fint att ha ett lite mindre objektiv att bära runt på vid vissa sammanhang, samt att den är fin till porträtt om man gillar det.
Tamron 17-50 2,8 (utan vr) är också en trevlig sak, har den själv.
Vad gäller blixtar så är SB-400 en trevlig liten sak för en nybörjare och de kanske är aktuellt nu då hösten och mörkret snart är här på allvar. Jag gillar den mycket eftersom den är så liten och lätt att ha med sig.
Lycka till med ditt fotande. Att fota med en system är en helt annan värld, en vackrare värld.