Annons

Mesta och bästa kameran för pengarna

Produkter
(logga in för att koppla)

who84

Medlem
Hej!

Jag ska köpa min första systemkamera nu och finner det svårt i denna djungel av olika varianter.
Vill inte köpa den billigaste kameran som man sedan måste byta om något år, men vill inte ge för mycket pengar heller.

Två förslag som jag har kommit fram till är dessa:

http://www.dustinhome.se/product/5010745003/nikon-d3200-lens-18-55-ii-ed-55-200-ii-ed-16gb-vaska/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5785

och

http://www.dustinhome.se/product/5010745003/nikon-d3200-lens-18-55-ii-ed-55-200-ii-ed-16gb-vaska/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5785

Har ni några erfarenheter eller tankar och förslag så hör gärna av er.
 
Hej Anders,

nybörjare själv, har nyss övertagit en Nikon D3000 som är en hel del äldre än D3200 - men som dock funkar fint för just en nybörjare.

Du har länkat till samma objekt två gånger förresten, så det blir svårt att göra en jämförelse.
Vad jag läst om D3200 verkar den vara ett bra val, även om objektiven i kittet på dustin saknar bildstabilisering (VR). Just på telezoomen så kan det vara skönt att ha...

/ Peter

EDIT: Om man får komma med motförslag tycker jag detta hade varit ett vettigare val:
http://www.siba.se/product/14470543...ka-minneskort-?ref=section&sec=92904199261698
och sedan kombinera med en bättre telezoom i stil med http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni som har bildstabilisering. Jag har själv nyss köpt ett begagnat sådant för 2000:- och det är riktigt bra för pengarna.
 
D3200 är en bra instegskamera. Det som saknas mot dyrare modeller är ffa att sökaren är mindre och äldre objektiv som inte är AF-S inte ger autofokus då autofokusmotor i kamerahuset saknas så det måste finnas i objektivet.

Jag skulle kanske inte gå på Dustins kit. F u att 18-55 och 55-200 utan VR saknar just stabilisering är de nyare med VR d u skarpare. I synnerhet blev 55-200 utan VR rejält sågad i tidningen FOTO och MTF (skärpekurvorna) var inte roliga att se. Mitt främsta förslag är Siba med D3200 + 18-55 VR för 3490:- och komplettera med telezoom senare. Det andra alternativet är D3200+19-55VR+55-200VR för 5990:- på Cyberphoto men då betalar man 2500:- för 55-200VR som kanske är lite väl mycket mot Sibas kit och att köpa t ex en Tamron 70-300/4-5,6 VC för 3000:- separat (VC är samma som VR men Tamron kallar det VC).

Så, köp gärna D3200 men Dustins kit är inte det bästa. Telezoomen kanske inte behövs med en gång utan låt behovet där växa fram - t ex räcker 200mm eller vill du ha 300mm? D u är bildstab bra att ha på ffa telet.
 
Om du börjar från skratch och inte har några tillbehör bundna till en viss tillverkare tycker jag personligen att du ska åka till en butik, känna på kamerorna och välja den som ligger bäst i handen. Om det är en Nikon, Canon eller Pentax (eller annat märke) spelar mindre roll... Ska du köpa en kamera i låg- till mellan-segmentet blir du nog nöjd vilket som.
 
Har man ont om pengar brukar Pentax K-30 vara det rätta valiet. Du får då bättre sökare med riktigt prisma istället för speglar som visar hela bilden, två inmatningsrattar som gör kameran lättare att ställa in, samt robustare byggkvalitet i form av stålstomme och vädertätning i proffsklass.
 
Jag tror TS måste bestämma ett budget tak och vad som skall ingå - kamerahus plus en standardzoom eller kit med även kittelezoom. En generell regel är att man får vad man betalar för. Upp till t ex 6000:- finns väldigt mycket att välja på. Ist f K-30 om man valde Pentax är K-5 + 18-55 för 6000:- från pixmania väldigt bra - bra sensor och fin sökare.

Som jag sa eftersom den var på tal, är D3200 en bra instegsmodell, men det finns inga dåliga kameror idag. Att klämma och känna och titta genom sökaren är bra. Det är lätt att glömma sökarstorlek då man läser specar men det är en viktig faktor för många och man bör kolla själv huruvida man är nöjd med de minsta som på instegskamerorna eller vill ha en större, ljusare och tydligare sökare. Men - man får vad man betalar för. För samma pengar som en ny modell med den senaste digitala tekniken kan man få en utgående modell med lite sämre digital prestanda men mer kameraprestanda. För mig är en stor och tydlig sökarbild viktig då det blir så tråkigt att fotografera om man inte ser tydligt vid fototillfället - fast det gör ju inte bilden per se bättre.
 
Tackar för den intressanta och upplysande informationen.
Jämförelsen skulle alltså vara mellan D3200 och Pentax k50, (för att förtydliga)

Vad jag har läst så verkar Pentax vara väldigt mycket kamera för pengarna.
 
Nu har jag dålig koll på pentaxarna, men det jag har hört om dem är att de är bra utomhuskameror. De tål regn och smutts bättre än andra kameror i samma prissegment. Däremot står det inte ett ord om bildstabilisering, men jag har för mig att den har bildstabilisering i kamerahuset och inte i objektiven. K50 är dock dyrare än den Nikon D3200 som du jämför med. Jag tror att Pentax K30 ligger mer på samma nivå.
 
Tackar för den intressanta och upplysande informationen.
Jämförelsen skulle alltså vara mellan D3200 och Pentax k50, (för att förtydliga)

Vad jag har läst så verkar Pentax vara väldigt mycket kamera för pengarna.

Ja, K-50 är mycket kamera för pengarna. Glasprismasökare med 100% teckning och 92% förstoring är mycket bättre än D3200. Likaså är AF systemet bättre 11 AF punkter - 9 korsformade. K-5 är lite äldre men har MgAl kamerahus, f ö liknande specar. Möjligen har Pentax hottat upp sensorn lite i K-50 men de har f ö samma sensor. Du kan även leta paket med Nikon D7000 som är utgående eller se vad du hittar för pris på den utgående Canon 60D. Sony A57 är också på väg ut och har samma sensor som D7000, K50 och K5 bl a. A57 har dock EVF. Sony A65 har en fin högupplöst EVF. Man får se emellertid huruvida man tycker EVF fungerar för en själv.
 
...Om man får komma med motförslag tycker jag detta hade varit ett vettigare val:
http://www.siba.se/product/14470543...ka-minneskort-?ref=section&sec=92904199261698
och sedan kombinera med en bättre telezoom i stil med http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni som har bildstabilisering. Jag har själv nyss köpt ett begagnat sådant för 2000:- och det är riktigt bra för pengarna.

Tänk bara på att det extra objektivet inte får plats i den väskan, vilket det borde göra med dustins väska.
 
Nu har jag dålig koll på pentaxarna, men det jag har hört om dem är att de är bra utomhuskameror. De tål regn och smutts bättre än andra kameror i samma prissegment. Däremot står det inte ett ord om bildstabilisering, men jag har för mig att den har bildstabilisering i kamerahuset och inte i objektiven. K50 är dock dyrare än den Nikon D3200 som du jämför med. Jag tror att Pentax K30 ligger mer på samma nivå.

Hur mycket ska man egentligen tänka på det här med vädertåliga? Är "vanliga" kameror väldigt känsliga?
 
Vädertålig

jag har två Pentax K5, inom kort tre då jag köper den nya Pentax K5IIs. Jag plåtar mycket utomhus, det är ovärderligt att kunna fotografera obehindrat trots regn och oväder. Pentax K5 är dyrare än K30, men... en kamera som erbjuder så mycket fotoglädje både ute i rusk och inne i riktigt dåligt ljus utan blixt.
 

Fast rent prismässigt skulle jag nog köpa D3200+18-55VR på Siba för 3500:- och köpa telezoomen senare om jag valde D3200.
 
Hur mycket ska man egentligen tänka på det här med vädertåliga? Är "vanliga" kameror väldigt känsliga?

Hur vädertåliga kameror är f u de som uppger sig vara vädertåliga är svårt att säga. Många år sedan var det ett reportage där man rest med en otätad Canon D60 (alltså inte 60D utan den riktigt gamla 6mp D60) och två EOS filmhus genom Afrika. Filmhusen la av men den otätade D60 höll - det var ju mer damm än regn men ändå. Skall man fota i skur är vädertätning hos kamera och objektiv bra, om annars spelar det nog mindre roll. Men jag håller verkligen med - Pentax K-50 med dubbelzoomkittet är ett bättre paket än D3200 med dubbelzoom VR paketet. Och ja, Pentax har bildstab i huset som funkar med alla objektiv. Däremot så blir ju sökarbilden inte stabiliserad men det kan man nog klara med upp till 200mm utan problem. Med längre telen är det bra med en bildstab sökare.
 
Glöm inte tillgången på begagnatmarknaden.

Om du nu köper en kamera kommer du förmodligen fastna i det, som vi andra ;-)

Att få bra tillgång till begagnad optik m.m. gör att valet bör stå mellan Nikon och Canon.

Lycka till.

MVH Julle.
 
Glöm inte tillgången på begagnatmarknaden.

Om du nu köper en kamera kommer du förmodligen fastna i det, som vi andra ;-)

Att få bra tillgång till begagnad optik m.m. gör att valet bör stå mellan Nikon och Canon.

Lycka till.

MVH Julle.

Sant, gäller mig, men många köper inte fler objektiv och då spelar systemvalet mindre roll.
 
Tackar för att ni tar er tid. Efter att ha läst lite recensioner och youtubeklipp så lutar det nog åt d3200 och ett teleobjektiv lite senare. Var länge inne på k50 men några recensioner klagar lite på bildkvalitén
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.