iSolen.se
Guest
För detaljer i komponenter, se bifogad bild. Exakta komponentval styrdes delvis av vad som råkade vara nedsatt på Black Friday.
CPU: i7-9700K. Dimensionerande mjukvara är Lightroom. LR vill ha hög enkeltrådprestanda. Kan använda flera kärnor men hyperthreading hjälper nästan inte alls. Då verkade det här vara det vettiga högprestandaalternativet.
Minne: 64 GB. Ja det var ju det tråden handlade om. Och när detta minne nu var nedsatt med 400 kr per 32 GB tänkte jag att, vad fasen, jag tar det. Det har visserligen talats om sjunkande minnespriser, men när och hur mycket vet ingen.
Grafikkort: Nvidia GTX 1070. Det råkar vara så att jag också spelar spel ibland. Jag har ett GTX 980 Ti i nuvarande dator och hade först tänkt ta med mig det, men sedan tänkte jag att det går nog lättare att sälja den med ett grafikkort.
Diskar: 1 TB PCIe SSD + 2 TB SATA SSD + 8 TB mekanisk HDD.
Mycket utrymme. Hade egentligen inte tänkt ha 2 st SSD, men de var nedsatta på ett sådant sätt att det framstod som vettigt (i sammanhanget svindyr dator). Tanken är att detta utrymme ska räcka under datorns livslängd. Det är realistiskt så länge jag inte börjar filma en massa. Bilder bulklagras på HDD.
Dessutom... Optane 32 GB, som cache för mekaniska disken. Lite av en udda skruvad boll. Mitt resonemang är att bilderna ska ligga på hårddisken, men oftast jobbar jag med dem i set som är mindre än 30 GB. Inte alltid, men ofta. Då är förhoppningen att Optane-minnet ska få det att bli som att jobba mot en avsevärt snabbare disk. Det kommer inte alltid att fungera, men hoppeligen tillräckligt ofta.
Optane är lite overkill. Snabbheten på bilddisken påverkar inte arbetsflödet särskilt mycket egentligen. Men lite kul ska man väl ha.
Någon skivläsare får inte plats, men behöver jag det kan jag köpa en extern för ett par hundralappar. Då kan jag ha den till min laptop också.
Min dator blev väldigt likt paket du satte ihop.
Tvekade som sagt om minnet men det var rätt. Just nu gör den av med 46GB och då håller jag inte ens på med videorendering utan mest en massa PSD-filer och LR.