Annons

Mest prisvärda skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Helst så billig som möjligt, men man fattar ju trots detta att en skrivare för 500:- förmodligen inte ger lika bra bilder som en för 2000:-

Så kom med era tips! Är sjukt sugen på en fotoskrivare, tänker skriva ut bilder som MAX i A4, men oftast mindre bilder!

Helst lite billigare i drift också!
 
Jag har en Canon Pixma 5200 som är helt fantastisk. Billig i drift vet jag inte om den är dock. Helt ok!
 
Taka skrev:
Helst så billig som möjligt, men man fattar ju trots detta att en skrivare för 500:- förmodligen inte ger lika bra bilder som en för 2000:-

Så kom med era tips! Är sjukt sugen på en fotoskrivare, tänker skriva ut bilder som MAX i A4, men oftast mindre bilder!

Helst lite billigare i drift också!
Priset på skrivaren är den minsta kostnaden, se till att du har frihet att välja vilket bläck du vill, dvs inga chippade patroner a la nyare Canon.
 
Jag har också en Canon Pixma i5200R som jag är extremt nöjd med. Den skriver snabbt och snyggt. Inköpspriset minns jag inte, tror de ligger under 1500 men driften bllir säkert hög när man lägger ihop papper, bläck och "avskrivning".

Om det är absolut lägsta kostnad du är ute efter och tänkter skriva ut mindre format så bör du nog fundera på några av Internet-laben, de har ju oftast löjligt låga priser på små format och då behöver du ju inte investera en krona.

Men bekvämligheten att kunna printa direkt själv är mycket värd för min del.

Anders
 
En Canon IP4200 som har identiskt skrivsystem förutom skrivhastigheten som IP5200 kan du köpa på www.inwarehouse.se för 960 kr. Vissa påstår att den är tom lite bättre tack vara den något lägre skrivhastigheten.

Har IP4200-IP5200 chippade patroner?

Mankan
 
Jag kan varmt rekomendera Canon 4200, eller den nya 4300 (vet inte vad den direkta skillnaden är...)
Vad jag vet så ska det fungera att fylla på patronerna... men sååå dyra är dom inte.
 
Epson R220 är en förvånansvärt bra skrivare för sina pengar. Jag har testat att göra skräddarsydda ICC-profiler för den skrivaren med Epsons eget papper, men det är knappt värt det. Epsons egna profiler håller hög kvalitet, vilket ju är ovanligt och något att beakta om man inte har möjlighet att själv göra profiler. Jag jämförde på papperet Epson Premium Semigloss.

Direkt ur kartongen bör man dock ställa in skrivarhuvudet för att undvika bandning, men när väl det är gjort så är det bara att köra.

Jag använder denna skrivare på mina kurser och av de ungefär 20 st som jag köpt in har alla fungerat klanderfritt. Bläckekonomin har jag dock inte koll på, men den är säkert lika dålig som för övriga skrivare i klassen.

/ Petter
 
Hi folks

Har just slängt ut min Canon S830D som totalkraschade och köpte en Canon IP4200 från inwarehouse för 965 kr. Har hela tiden använt Ilford Gallerie Smooth serien som papper med kanon! resultat. Ilford har profiler att ladda ner för en mängd printrar som är bra nog för mig. De är dessutom gratis.

IP4200 är lite billigare i drift än vad min tidgare S830D var. Drar mindre bläck helt enkelt. Dessutom hade S830D 6 patroner. Visserligen var S830D'n lite bättre i lågdagarna men det är ingen jätteskillnad.

MAnkan
 
Re: Chippade?

Undrar också över chippade men misstänker att det kan vara något som gör att en skrivare bara accepterar vissa patroner. Har jag rätt?
 
Re: Chippade?

Joachim skrev:
Ursäkta min okunnighet, men vad betyder "chippade" patroner?
Chippade patroner betyder att det sitter elektronik på bläckpatronen för att förhindra användandet av icke-originalpatroner/bläck.
Epson har haft det länge, Canon började med detta otyg på sina CLI-8 patroner.
Här ser du vilka Canonskrivare som använder vilka patroner:
http://www.canon.se/Images/87_376190.pdf
Epsons patroner går det att reseta chipet på när man fyller patronerna själv, men ingen verkar ha knäckt Canons chip än.
Här ett forum med en hel del om detta ämne:
http://www.nifty-stuff.com/forum/
 
Hej!
Du skriver att pirat duger väl. Till en Epson fotoskrivare köpte jag piratpatroner från inkclub,
men jag blev mycket missnöjd så jag gick över till orginalpatroner. Piratbläcket höll ju inte färgen, utskrifterna blev röda i de mörka partierna efter en kortare tid.
 
Jag är också sugen på en skrivare. Större än A4 verkar onödigt.

Vad kostar originalpatroner ungefär, hur många utskrifter räcker de för, och vad kostar vettigt papper?

Går det att använda skrivaren för "vanliga" utskrifter också, eller är det slöseri med fint bläck? Jag tänker då mest på textdokument i svartvitt.
 
Canons skrivare modellerna 42-4300, 52-5300 m fl modeller som finns idag - det kommer nya modeller hela tiden - är alldeles utmärkta val, chippade patroner eller inte. Jag är också av den uppfattningen att det alltid blir bäst om man gör som det står på kartongen - använd bläck och papper som rekommenderas. Givetvis finns det undantag, men ändå. Det är som på den gamla tiden: tri-x och D76 framkallas som det står på burken. Ju mindre krångel desto bättre. Fokus på bild istället! Dyrare är inte liktydigt med bättre!
 
Tänk, att jag trodde nog inte det skulle inträffa men av någon anledning har jag plötsligt ett sug efter en färgskrivare. Hur bra är denna IP4200 elelr ip4300 som den nu verkar heta?
"Patronerna" verkar gå på ca 150kr. Frågan är hur mycket de räcker till. Och HUR bra är en sådan här färgskrivare? Har själv aldrig ägt en BRA färgskrivare. Och hur ser driftesekonomin ut egentligen?
 
Senast ändrad:
johan.morck skrev:
Och hur ser driftesekonomin ut egentligen?
Ja, det är det man vill veta. Är det värt det mot att skicka in bilder för utskrift i A4? För mindre bilder lär det väl vara billigare att låta ett lab fixa det antar jag.
 
Är det värt att skriva ut själv

Hej!
Billigare än att lämna bort blir det inte, men det är mycket roligare att göra det själv. Min nyaste skrivare är en HP Photosmart 8750 och jag är mycket nöjd med denna, men det är klart att det blir aldrig så billigt som att lämna bort till en fotofirma. Skulle man alltid resonera så, kan man ju köpa vykort, för dessa finns ju med fina motiv med både blommor och djur, ungarna kan man ju gå till fotografen och plåta såvida dom inte blir det i skolan. Det är ju nöjet man betalar för, eller?
Classe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.