Annons

Mest mångsidiga 35mm-filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arken

Ny medlem
Har rotat fram en gammal Minolta x-700 och tänkte lära mig lite analogt fotograferande. Nu behöver jag film till den men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Den ska vara mångsidig till en början så jag lättare kan lära. Söker både färg och svartvit...

En sådan här skönhet handlar det om. Har tre fasta objektiv. 200 mm f2,8, 28mm f2,0 och ett 58mm f1,2. Har en teleconverter 2x också.
53b14e01-acf5-a903.jpg

Nu kommer säkert en del säga att det är en skitfilm, men Fomapan 200 Creative är nog den mest mångsidiga svartvita film jag använt. Funkar till det mesta, både i solsken och sämre ljus, till natur/landskap och dokumentation. Som jag upplever det är den väldigt exponeringstolerant och går att exponera efter allt från 100 ISO till 400 på samma film utan framkallningskompensation och utan att det blir svårarbetat vid scanning/kopiering. Lagom korn, inte extremt åt något håll. Dessutom billig. Den blir väldigt fin i Rodinal/R09 1+50.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Fick bli fuji-nånting från Kjell så länge. Blir till att köpa från cyberphoto nästa gång.

Personligen älskar jag kodak portra 160 och 400 för färg. Lågt brus och grymt sköna färger!

När det gäller svartvitt som är det jag håller på med finns en mängd filmer som är bra.
Fomapan 200 som Nils lyfter fram är fin.
Kodak Tmax 400 tycker jag om och framkalld i rodinal påminner den en del om fomapan 200 tycker jag.
Fuji Acros 100 är en favorit bland tkornsfilmer, framkallad i xtol 1+1 ger den en fantastiskt fin gråskala och ett mycket fint korn.
Ilford HP5+ är en 400 asa film som jag gillar, lite grövre korn men ger ett resultat som filmerna såg ut förr.Man bör undvika rodinal för HP5+ i småbild, kornet blir väl grovt och lite odistingt (konstigt nog) själv kör jag helst xtol 1+1.
Ilford FP4+ är en 125 asa fil och en annan favorit som är mycket finkornig och har ett bra exponeringsomfång. Funkar bra med de flesta framkallare.

Den filmen jag använt mest förutom svartvit Tri-x är Fuji Superia 200. Den är helt fantastisk. Extremt fint korn (om man inte underxponerar dvs) och otroligt lättskannad. Dessutom är den billig. Rekommenderas!

fuji superia 400, eftersom 400 också fungerar på kvällen. Kornet blir lite, lite större än i 200-filmer. Men om du bara fotograferar i bra ljus eller med blixt så kan du välja en långsammare film.

Svartvitt: Tmax 100 för starka ljusförhållanden, Tmax 400 för lägre.
Tmax 100 kan du dra ner till 50 eller pressa upp till 200/400 utan problem, och 400:an kan man pressa till 1600 om så behövs.

Färg: Portra 160 eller 400. 160:an går att exponera som 100 utan problem, och går också att pressa till 200/400 utan större inverkan på kornstorleken! 400 äger under alla förhållanden, men tillåter kanske inte alltid öppen bländare i dagsljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar