Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mest flexibilitet?
- Trådstartare s_leijon
- Start datum
Janne K
Aktiv medlem
Då fick det nog bli EF-S 17-55/2,8 IS USM och EF 100/2,8 Macro USM. Då har man en riktigt bra allroundglugg som klarar mycket mörker och en fin macro som ger hyggliga telemöjligheter. Om inte macro av hög kvalitet var viktigt skulle jag byta 100 mm mot 70-200/4,0 IS L USM.
Detta gäller såklart för den mindre sensorn.
MVH
/JK
Detta gäller såklart för den mindre sensorn.
MVH
/JK
Carlos
Aktiv medlem
Jag gick länge och lurade på just detta för något år sedan, max två gluggar är en tilltalande gräns.
Jag kom fram till tre paket, beroende på preferenser.
1.6x crop:
1. Sigma 12-24 + Canon EF 24-105L. Motsvarar ~19-168mm på FF. Två mycket skarpa & välbyggda gluggar, IS över stor del av området, FF-kompatibla om (när) jag köper en FF-kamera. Dessutom tycker jag det är bra med lång räckvidd på det som blir 'normalzoomen', särskilt utomhus.
2. EF 17-55/2.8 IS + EF 70-300 DO. IS över hela området, båda mkt. skarpa, dessutom ljusstark 'normalzoom'.
FF eller 1.6x:
3. EF 24-105L + EF 70-300 DO. Båda skarpa, IS över hela området, båda kompakta, 'matchar' bra.
Alla paket kompletterat med en mellanringssats för bättre närbildskapacitet, paket 1 med en 3:e parts 1.4x konverter för utökad tele vid behov (jag testade EF 24-105L med en billig Kenko 1.5x telekonverter och resultatet blev bättre än väntat, klart användbart vid skapligt ljus!).
Jag kom fram till tre paket, beroende på preferenser.
1.6x crop:
1. Sigma 12-24 + Canon EF 24-105L. Motsvarar ~19-168mm på FF. Två mycket skarpa & välbyggda gluggar, IS över stor del av området, FF-kompatibla om (när) jag köper en FF-kamera. Dessutom tycker jag det är bra med lång räckvidd på det som blir 'normalzoomen', särskilt utomhus.
2. EF 17-55/2.8 IS + EF 70-300 DO. IS över hela området, båda mkt. skarpa, dessutom ljusstark 'normalzoom'.
FF eller 1.6x:
3. EF 24-105L + EF 70-300 DO. Båda skarpa, IS över hela området, båda kompakta, 'matchar' bra.
Alla paket kompletterat med en mellanringssats för bättre närbildskapacitet, paket 1 med en 3:e parts 1.4x konverter för utökad tele vid behov (jag testade EF 24-105L med en billig Kenko 1.5x telekonverter och resultatet blev bättre än väntat, klart användbart vid skapligt ljus!).
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag är en sådan minimalist. Vill inte ha fler än tre objektiv + en converter. Idag så har jag två objektiv + converter. (500 + 70-200 + 1,4)
Två objektiv,, då hade jag valt:
50 1,2L
500 4L IS. (+1,4x converter).
Tre objektiv så blir det:
35 1,4L
70-200 f/2,8L IS
500 f/4L IS. (+1,4x converter).
Få prylar gör mig rörlig och jag känner en fin frihet när jag är ute i fält.
Jag är begåvad med den egenskapen att jag inte saknar det jag inte har.. så länge det inte är av avgörande betydelse som minne eller batteri
När jag fotade analogt så kunde jag känne mig mer bekväm med en full kameraväska.. jag tror att det är alla digitala småskitsaker som frustrerar mig så mycket att jag konstant minimaliserar.
MVH Niclas,
Ps, om jag inte hade behov för långt tele så hade jag inte orkat ha mer än ett ljusstarkt 50mm och ett 85mm. (Sett i fullformat!!)
Två objektiv,, då hade jag valt:
50 1,2L
500 4L IS. (+1,4x converter).
Tre objektiv så blir det:
35 1,4L
70-200 f/2,8L IS
500 f/4L IS. (+1,4x converter).
Få prylar gör mig rörlig och jag känner en fin frihet när jag är ute i fält.
Jag är begåvad med den egenskapen att jag inte saknar det jag inte har.. så länge det inte är av avgörande betydelse som minne eller batteri
När jag fotade analogt så kunde jag känne mig mer bekväm med en full kameraväska.. jag tror att det är alla digitala småskitsaker som frustrerar mig så mycket att jag konstant minimaliserar.
MVH Niclas,
Ps, om jag inte hade behov för långt tele så hade jag inte orkat ha mer än ett ljusstarkt 50mm och ett 85mm. (Sett i fullformat!!)
Senast ändrad:
Photocon
Aktiv medlem
Hmm! 2 objektiv. 24-70/2.8 L usm och 70-200/2.8 L is usm känns bra för 95% av mina behov.
24-70 har en hyfsad macro i 70 mm läge.
Om det skulle vara tillåtet att komplettera med 1 st mellanring och 1 st 2x teleconverter skulle det räcka för mig. Annars skulle jag nog sakna min macro 100/2.8 usm.
Men å andra sidan så ligger de flesta bilder jag tar i 24-70-området, både med FF och croppad sensor.
24-70 har en hyfsad macro i 70 mm läge.
Om det skulle vara tillåtet att komplettera med 1 st mellanring och 1 st 2x teleconverter skulle det räcka för mig. Annars skulle jag nog sakna min macro 100/2.8 usm.
Men å andra sidan så ligger de flesta bilder jag tar i 24-70-området, både med FF och croppad sensor.
Carlos
Aktiv medlem
Likson Hr. Forsberg så går även jag mer och mer mot det minimalistiska (inte lätt när man är pryltokig!) så om jag vore tvungen att välja endast två gluggar idag så är det inte alls säkert att jag skulle gå på mina egna råd ovan.
Jag kan komma på mig själv att ägna mer tid åt komposition och fantasi när jag slipper (alltså inte kan) zooma.
Ett EF 35/1.4L & ett EF 85/1.2 II L skulle jag nog egentligen klara mig långt på (FF).
Finge jag komplettera med ett EF 135/2.0L + 1.4x konverter klarar jag även ungarnas fotbollsmatcher...
Fast det är ju inte mest 'flexibelt', förståss.
Jag kan komma på mig själv att ägna mer tid åt komposition och fantasi när jag slipper (alltså inte kan) zooma.
Ett EF 35/1.4L & ett EF 85/1.2 II L skulle jag nog egentligen klara mig långt på (FF).
Finge jag komplettera med ett EF 135/2.0L + 1.4x konverter klarar jag även ungarnas fotbollsmatcher...
Fast det är ju inte mest 'flexibelt', förståss.