Annons

Mera rykten om nya Canon dSLR...

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte vet jag men så särskilt intressant verkare det väl inte, +2Mp på samma yta med högre brus till följd, inget jag längtar speciellt mycket efter. Enda intressanta är väl E-ttl2. Vad som dock är intressant är väl att priset på en beggad 10D lär sjunka så man kanske har råd med den....
 
Kanske en dum fråga, men varför ger högre upplösning mera brus? Är det optiken som gör det eller själva sensorn??
 
Det har med sensorn att göra. Pixlarna blir mindre vilket gör att färre fotoner träffar varje enskild pixel. Det gör att pixlarna får svårare at känna skillnad mellan ljus och mörker och att utfallet blir mer slumpmässigt.
 
cihlin skrev:
Inte vet jag men så särskilt intressant verkare det väl inte, +2Mp på samma yta med högre brus till följd, inget jag längtar speciellt mycket efter.

Är du säker på det?

Med mark II bevisar Canon att deras brusreduceringsteknik förbättrats mot 10D/300D. Med samma generation av brusreducering som hos mark II kan efterföljaren mycket väl ha lika lågt brus som 10D trots fler pixlar.
 
froderberg skrev:
Med mark II bevisar Canon att deras brusreduceringsteknik förbättrats mot 10D/300D. .
Bevisat och bevisat...pixlarna är faktiskt större på Mark II än på 300D/10D...vilket (som tidigare sagts) ger mindre brus.

Märkligt nog är brusnivån vid ISO 1600 densamma på 10D som på Mark II och vid ISO 3200 är bruset faktiskt lägre med 10D (!)...trots att pixlarna är mindre på 10D och att Mark II är en nyare modell.

Och så väldigt mycket skiljer det inte i brusnivå i övrigt heller...trots de större pixlarna...vid ISO 800 är skillnaden rätt dramatisk dock, av någon anledning.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page18.asp
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.