Annons

Mer tryck i färgerna

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan evy

Aktiv medlem
Den här bilden finns i mitt album och då lite efterbehandlad.Tog bilden i väldigt starkt solsken, tidigt på våren. Inte lyckat alltså.
Tacksam för hjälp. Hur skulle ni göra? Skriv gärna hur ni gått tillväga.
 

Bilagor

  • milla-i-bildbearb.jpg
    milla-i-bildbearb.jpg
    94.3 KB · Visningar: 466
Så här ser bilden ut i mitt album, vill ha mer tryck i färgerna.
 

Bilagor

  • milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    98.8 KB · Visningar: 464
ett försök, bara ett lager med justering av mättnaden, och en liten kontrasthöjning...
 

Bilagor

  • milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    43.6 KB · Visningar: 451
nettan evy skrev:
Så här ser bilden ut i mitt album, vill ha mer tryck i färgerna.

Jag undrar varför du i ditt album isåfall lagt upp en färgfattigare bild i ditt album än den bilden du har i första inlägget?
Eller var det så att bilden i det första inlägget var ditt försök att fixa mer tryck, men att du efterfrågar fler sätt utifrån originalbilden i inlägg 2?

/jer.
 
1a bilden har ett justeringslager "kurvor" med de inställningar du ser på kurvan.

2:a bilden har den kurvan samt ett svartvitt (svart till vitt) övertoningslager med 40% opacitet och "mjukt ljus".
Jag har inte lagt på nån extra skärpa eller dyl nu men det går ju att labba mer om man vill.
edit: Jag utgick från din andra bild.
 

Bilagor

  • bild 1.png
    bild 1.png
    34.3 KB · Visningar: 435
Något många ofta glömmer när de jobbar med bättre färger är att ljuset också spelar stor roll...

Jag gjorde först en ökning av mättnaden på olika färgomfång (dels Main, och dels Yellow och Green).

Men så kändes bilden också för ljus så jag körde Levels med och ändrade reglaget för mellantonerna så att bilden blev lite mörkare, och därmed gjorde färgerna lite mer tydliga.
 

Bilagor

  • untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    87.7 KB · Visningar: 432
Hade båda bilderna sparade och jag har fixat med bild 1 men kommer inte ihåg hur. Bra är den i alla fall inte. Tänkte få olika lite tips hur man kan gå tillväga, kan inte så mycket själv
 
Jewster skrev:
Jag undrar varför du i ditt album isåfall lagt upp en färgfattigare bild i ditt album än den bilden du har i första inlägget?

Jag har fixat med bild 1, men det var ett tag sen
och glömt vad jag gjort. Bra är den i alla fall inte. Hoppades på lite tips om hur man kan göra.
har inte PS men Elements 4. Tanken var också att skapa en arbetsuppgift här i bildbearbetning.
mvh Annette
 
Hur mycket för mörk vart den här?

// Tobbe

Glömde spara om filen...
 

Bilagor

  • milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    79.9 KB · Visningar: 297
Senast ändrad:
Här kommer ett nytt försök!

// Tobbe
 

Bilagor

  • milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    milla-i-bildbearb-albumet.jpg
    95.8 KB · Visningar: 145
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.