Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meopta Axomat II & Opemus III

Produkter
(logga in för att koppla)

Fyffe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har på mitt jobb (en skola) snokat reda på två förstoringsapparater, en Meopta Axemus II och en Opemus III. Det jag funderar först & främst över, vilken av apparaterna är "bäst" och vad som skiljer dom åt? Jag hade tänkt använda mörkrum dels i arbete med elever och dels för eget bruk.

Funderar också över vad för slags lampa det ska sitta i en förstoringsapparat, är det en vanlig lampa eller någon slags specialare?

Ha en bra dag!

/Micke

Ps. Jag var inne på Meoptas sida men den funkade inte särskilt bra, i alla fall för mig. :)
 
Opemus är den bättre av dem. Sen beror det ju på optiken men den är ju lätt att skifta mellan de båda.

Angående lampa så finns det två sorter, på www.photax.se finns bra information om vad du behöver.
 
Meoptas förstoringsapparater är trevliga. Axomat är byggda för småbild och Opemus för 6 x 6. Personligen gillar jag Axomat bäst. Jag hade tidigare em Axomat 4. Den hade en mycket bra negativhållare för småbild, glaslös. Mycket bättre än Durst t ex!

Däremot har Opemus en negativhållare med glas, vilket kan innebära dammproblem. Om du bara fotar småbild är alltså en Axomat bäst.

En sak värd att känna till med dessa äldre apparater är att de har en annan gänga för optiken. Det går inte utan vidare att byta optik. Standard är numera 39 mm gänga. Det finns även 25 mm:s fattning men bara Meoptas egen optik passar, om du inte kan få tag på en objektivplatta med exempelvis 39 mm gänga vilket finns till Axomat 4, och som är standard på Axomat 5.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.