Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Din länk funkar inte men jag misstänker att den skulle länka till Senz-ringarna.

Jag har såna till min Sony och jag tycker absolut inte det är något fel på dom. Dom känns välbyggda, har fattnigar av metall med bra passform i bajonetten.

Det går inte att produktlänka till photax.se - bara till sajten som sådan.

Senz mellanringar fungerar väl så bra som Kenko, eller original.

Vill Du komma ännu billigare undan, kan det vara ide att kolla eBay, särskilt ebay.co.uk, där det allt som oftast finns ommärkta Soligor-ringar, under namnet Jessops, ute för en spottatyver. Jag ha köpt en (D)-sats för 395:- inkl. frakt för nå't år sedan.

På Photax sida för Närbildstillbehör står det om Senz mellanringar bl a:
"Mellanringssatsen har såväl automatisk bländaröverföring som elektroniska kopplingar, som gör att Autofokusen fungerar till alla moderna digitala systemkameror. (På systemkameror med mekanisk AF-överföring fokuseras manuellt.)"

Om Kenkos ringar står det:
"Kenko mellanringsatser är anpassade för Autofokus, med elektroniska- och mekaniska kopplingar."

För att AF skall fungera med Senz ringar måste alltså kamerahusets AF-överföringen vara elektronisk. Med Kenkos ringar fungerar AF med såväl mekanisk som elektronisk koppling.

Sen är det en annan sak att med stort utdrag fungerar kanske inte AF i vilket fall som helst, pga att den effektiva ljusstyrkan blir för låg.

Olle

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto