Annons

Mellanringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pillan35

Medlem
Jag har en Canon eos 350D och är nu sugen på att köpa en Tamron SP AF 90/2,8 DI Makro, då det är den jag till slut har fastnat för efter mycket läsande om olika makro objektiv.

Nu kommer frågan:

OM jag sen skulle ville närma mig insekter och sånt ännu ett snäpp.....vilka mellanringar borde jag då skaffa??

Jag är en glad amatör och detta är verkligen en djungel för mig.

Vore tacksam för snabba svar då jag är i beställningstankar vilken dag som helst nu =0)

Mvn Aina

Ju fler ringar desto mer förstoring.
Fabrikat sägs vara ganska ovidkommande, finns ju inget glas i dom.
Fick ett ett helt kit Kenkoringar igår som jag lekt med idag. Kul men svårt med det korta skärpedjupet.
Kika efter Olle Bjernulfs macroartikel under artiklar på fotosidans meny. Där står en del om mellanringar.

Du får även tänka på att arbetsavståndet vid närgränsen redan är väldigt kort på ett macroobjektiv. Med mellanringar blir det jättekort, och insekterna kommer i princip kunna slicka frontlinsen. Om du lyckas komma så nära.

(Close-up-linser har samma effekt. Telekonverter ändrar inte arbetsavståndet, men har andra nackdelar)

En annan aspekt är att du måste ta av mellanringarna vid "vanlig" fotografering, då du inte kommer kunna fokusera på oändligheten.

Men köp ett macroobjektiv - det e skitkul! :)

Bilagor

• fluga.jpg
    fluga.jpg
    64.4 KB · Visningar: 118
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar