Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej
Har precis fått mitt 50mm objektiv och är fullständigt förälskad i det redan. Alldeles lagom för alla mina nuvarande behov egentligen. Det enda jag inte riktigt gillar är närgränsen. Och då kom jag på att jag har läst att man kan ha mellanringar. Och då poppar ett par frågor upp i mitt huvud.

Jag vet att man komma närmre med skärpan kvar (vilket är det jag vill) men vad förlorar man?
Finns det nån formel för att räkna om närgränsen så att man köper rätt mellanring. Dom verkar ju vara ganska dyra så man vill ju gärna ha rätt.
Objektivet har en närgräns på 45cm nu men jag vill ibland ha betydligt mindre. Kanske närmre 15 eller så. Om man har så att närgränsen är 15cm är det enda som händer det att man kan gå närmre eller förlorar man nått också? Kan vara helt fritt mellan 15 och oändligt?

Och en sista fråga. Vilka mellanringar ska man köpa? Kenko eller soligor eller vad?


Många frågor som snurrar om en pryl som egentligen verkar ganska enkel men jag hoppas att ni ändå orkar svara.
Tacksam för all hjälp!
/Johan
 
Det räcker gott med en kort ring.. typ 12mm för att få en betydligt kortare närgräns (ca: 20cm).
Man förlorar dock möjligheten att fokusera längre bort än ca:30 cm. Det spelar ingen roll vilket märke du köper, bara de är märkta C/AF.

Köper du ett set, med 12, 24 och 36mm så kan du kombinera 12 och 36mm för att få makro 1:1 (närapå)
 
"Mellanringar"...

Johan! Köp en hel sats med tre ringar, vetja!
Jag köpte Mina sec-hand för 6oo:-
En teleconverter med Macrofunktion och/eller en reverseringsring kan va' andra alternativ!!!
Hör med ex vis: www.secondhandphoto.se
Tel nr: o3oo/715 oo, Janne Linnarsson

Mvh: Stefan S
 
Tack för hjälpen. Ska ut och fota blommor nu till våren tänkte jag och då är det lite jobbigt att vara 45cm ifrån eftersom vitsippor och så brukar vara så små :) Ska kolla upp iden med att köpa en begagnad sats. Det borde väl inte kunna vara några problem med en sådan? Det är väl inga linser som kan repas och så?
 
Jeppe skrev:
Det räcker gott med en kort ring.. typ 12mm för att få en betydligt kortare närgräns (ca: 20cm).
Man förlorar dock möjligheten att fokusera längre bort än ca:30 cm. Det spelar ingen roll vilket märke du köper, bara de är märkta C/AF.

Köper du ett set, med 12, 24 och 36mm så kan du kombinera 12 och 36mm för att få makro 1:1 (närapå)

Finns det något enkelt sätt att räkna ut vad närgränsen blir med olika mellanringar ?
 
För att nå skala 1:1 ska utdraget vara lika stort som brännvidden på objektivet man använder. Skala 1:2: utdraget hälften så stort som brännvidden osv.
 
MattiasL skrev:
För att nå skala 1:1 ska utdraget vara lika stort som brännvidden på objektivet man använder. Skala 1:2: utdraget hälften så stort som brännvidden osv.

Vad jag vill veta är om jag har ett objektiv med närgräns 45cm, vad blir den om jag t.ex. sätter på en 12mm ring ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.