Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Tänkte skulle pröva lite närbildsfotografering.

Som jag ser det finns det två vägar..

Macroobjektiv och mellanringar..

Naturligtvis ger väl macroobjektivet bättre kvalite?

Fråga angående mellanringar.. Du förlorar lite ljus? Är det det som är exposure factor ?

Som ligger allt från 1.4-4.6 typ ??

Så riktigt nära och exposure factor 4 innebär att om man har normalt 1/125 bl.5.6 ger 1/8 bl 5.6 ??

Funkar det med mellanringar på zoom eller är det bättre att skaffa ett typ 85-105 fast ??
 
Några svar:

Makroobjektivet är optimerat för bästa skärpa vid kort fokuseringsavstånd och ger därför oftast bättre resultat än vanligt objektiv+mellanringar.

Mellanringar gör att man förlorar ljus, men det tar kamerans inbyggda ljusmätare hänsyn till eftersom den mäter ljuset genom mellanringarna. Det är bara om du mäter ljuset med en separat ljusmätare som du behöver tänka på att kompensera för ljusförlusten (=exposure factor).

Mellanringar på zoom funkar, men en fast optik ger oftast bättre skärpa och är dessutom ljusstarkare. Man är glad för allt ljus man kan få när man jobbar i makroområdet.

Ditt val hänger på hur mycket $$$ du vill spendera...:)
 
Jag har nyss fått ett par mellanringar som jag köpte på cyberphoto för 1300:- (scandinavian 1500:) denna mellanringssatts om tre st (12, 20, 36mm) använder jag tillsammans med en standard canon 28-90mm, låter kannske inte jätte bra, är kanske inte jätte bra heller (har inte fått bilderna änn) men följdfråga till mig själv: hur mycket pengar har jag? duger det inte? lär dig att exponera och att komponera istället. Så tänker jag, men du har säkert både mer pengar och högre krav än mig. Men i slutet är det väll ändå $$$$ som avgör och kraven.

Andreas.
 
Försättslinser är inte att förakta heller, speciellt inte i kombination med en zoom, det blir väldigt flexibelt med variabel förstoring. Kanske inte den bästa möjliga bildkvaliteten, men en fördel är att man behåller ljuset i sökaren.
 
Tack Uffe och Jim..

Hoppas du blir nöjd med resultatet Andreas. Du får lägga upp så man får se.

Jo jag har kollat på kenkos ringar, för det var väl dessa du beställde (eller soligors, som jag tror är typ samma ringar).

Japp jim, ska kolla på linser också. Dessa ligger väl runt 1000:- typ..?

PS. Andreas, tja kanske jag har lite mera pengar än dig ;) . Men det betyder inte att jag vill lägga dessa på foto. Jag har andra hobbies som data och fru.:rolleyes:
 
Jeppe skrev:
Japp jim, ska kolla på linser också. Dessa ligger väl runt 1000:- typ..?
B+W kostar 289 kr/st hos Scandinavian. En +2 i kombination med din normalzoom är ett billigt sätt att känna lite på närbildsfotografering.
 
Toppen Jim.. BW är ju ganska bra kvaltet (vad jag förstått). Tror jag börjar där och kollar... Billig peng ju...
 
Jeppe skrev:
Tack Uffe och Jim..

Hoppas du blir nöjd med resultatet Andreas. Du får lägga upp så man får se.

Jo jag har kollat på kenkos ringar, för det var väl dessa du beställde (eller soligors, som jag tror är typ samma ringar).

Japp jim, ska kolla på linser också. Dessa ligger väl runt 1000:- typ..?

PS. Andreas, tja kanske jag har lite mera pengar än dig ;) . Men det betyder inte att jag vill lägga dessa på foto. Jag har andra hobbies som data och fru.:rolleyes:


Jo då, det var kenkos. Sen har du nog mer än lite mer pengar än en 15-åring med, eller? Ja ja det ska vi inte snacka om här. Jo jo min dator skulle också behöva en uppfrächning.:) K6-2 450Mhz + 64mb ram + 4mb grafikkort. Kunde inte varit mycket sämmre... Men det lär väl dröja till det blir ny dator med, jag lyckades ju att få en systemkamera i jul nu så. Någon fru har jag dock inte än:D . Då hade jag varit helt bankrutt.

Faen att man lyckas skaffa så jävla dyra hobbies.
Jag blir så förbnnad på mig, jag kunde väl varit fotbollsintreserad istället, mycket billigare.

Andreas.
 
pettersson skrev:


Faen att man lyckas skaffa så jävla dyra hobbies.
Jag blir så förbnnad på mig, jag kunde väl varit fotbollsintreserad istället, mycket billigare.

Andreas.

Är du riktigt säker på det ??

Skor 1500:-
Shorts 2 Par 1000:-
Benskydd 400:-
Medlemsavgift...

Svettigt och tröttsamt....

Nää foto behöver inte vara dyrt, bara roligt...

Man kan ju faktiskt klara sig lååångt med en gammal AE-1 Program med 3-4 gluggar... kostnad sisådär 4000:-
 
Jeppe skrev:
Toppen Jim.. BW är ju ganska bra kvaltet (vad jag förstått). Tror jag börjar där och kollar... Billig peng ju...
B+W är ju välrenommerade så det är nog inget fel på deras närbildslinser heller. Men jag tror att de är av typen enkellinser, så de bör nog inte användas på långa objektiv. Men för en normalzoom gör de nog absolut jobbet. Och bra pris också som sagt.

Nikon och Canon gör närbildslinser som är uppbyggda av två linser och de skall tydligen funka bra även med långa objektiv. Men de kostar rätt mycket också. Är det förresten någon som vet vad det är som gör att enkellinsiga linser inte funkar bra ihop med långa objektiv? Det syns ju till och med i sökaren att det är oskarpt om man sätter på en vanlig lins på ett 250 mm-objektiv.
 
Ett fast objektiv och mellanringar är ett ganska billigt sätt att få makrobilder av hög kvalitet. Fördelen med ett makroobjektiv är att du får lite mindre ljusförlust. Det är förståss också smidigare att jobba med då du slipper plocka med ringar och fokusering blir lättare. Jag tror inte att skärpan skiljer så mycket faktiskt.
 
nickeg skrev:
Ett fast objektiv och mellanringar är ett ganska billigt sätt att få makrobilder av hög kvalitet. Fördelen med ett makroobjektiv är att du får lite mindre ljusförlust. Det är förståss också smidigare att jobba med då du slipper plocka med ringar och fokusering blir lättare. Jag tror inte att skärpan skiljer så mycket faktiskt.

Stämmer inte riktigt. Ett makroobjektiv ger oftast bättre skärpa vid korta fokuseringsavstånd, makrot är ju optimerat för att prestera bäst där. Man märker det speciellt vid stora bländare.

Sen förstår jag inte riktigt det där med att makrot skulle ge mindre ljusförlust. Vid samma bländaröppning och samma förstoringsgrad så är väl ljusförlusten densamma?
 
Macrofotografering

I senaste numret av FOTO nr 3/2002 finns ett uttömmande reportage om olika sätt att macrofotografera. De berör i princip alla möjligheter. Försättslinser, mellanringar, reverseringsringar, bälg m.m. m.m. De tar också upp fördelar och nackdelar. Rekommenderas :)

PS: Jag skall köpa försättslinser jag....Tiffen i sats om +1, +2, +4. De kan kombineras dessutom. För 55mm objektiv kostar de 485.- på Photax. Så småningom blir det ett macro. DS
 
acke skrev:


Sen förstår jag inte riktigt det där med att makrot skulle ge mindre ljusförlust. Vid samma bländaröppning och samma förstoringsgrad så är väl ljusförlusten densamma?

Mitt Sigma 180mm Macro har 1,4 stegs ljusförlust vid skala 1:1. Med bara utdragsfokusering (mellanringar) skulle man få 2 stegs ljusförlust. Inte så mycket kanske men...
 
... vilket förmodligen beror på att det förkortar brännvidden när man är i makroläge.
 
Jeppe skrev:
Fråga angående mellanringar.. Du förlorar lite ljus? Är det det som är exposure factor ?

Som ligger allt från 1.4-4.6 typ ??

Så riktigt nära och exposure factor 4 innebär att om man har normalt 1/125 bl.5.6 ger 1/8 bl 5.6 ??

"Exposure faktor 4" borde väl betyda faktor 4, dvs att du får 1/30? (alltså 1/125 * 4)

Det skulle jag absolut gissa iallafall.
Faktor 4 = två dubblingar, dvs 2 steg. Inte 4 steg.

/mr
 
nickeg skrev:
Mitt Sigma 180mm Macro har 1,4 stegs ljusförlust vid skala 1:1. Med bara utdragsfokusering (mellanringar) skulle man få 2 stegs ljusförlust. Inte så mycket kanske men...

Intressant. Jag gissar liksom Jim att objektivet har innerfokusering, dvs att brännvidden minskar då du vrider fokus-ringen ner till makroläget. Kan det stämma? Kanske står det rentav "IF" på gluggen?
 
Soligor har ett 100/3.5 macro 1:2 (1:1 med medföljande lins) kostar 2000:- i sverige. Runt en 1000:- på tyska e-bay. Kan det vara något och ha för en nybörjare istället för mellanringar. Det borde väl ändå trots lite sämre kvalitet ge bättre bilder än mellanringar??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.