Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar + zoomobjektiv=skumt

Produkter
(logga in för att koppla)

OlleD

Medlem
Köpte en mellanringssats som fungerar utmärkt till mitt fasta 50mm, men när jag provade tillsammans med mina zoomobjektiv (nikon 18-70, sigma 70-300)så blir det bara konstigt (verkar inte gå att använda full zoom). Nån som kan förklara varför dom inte går så bra ihop?
 
Du behöver nog beskriva lite mer ingående hur problemet yttrar sig. Stoppar det mekaniskt så du inte kan röra zoomringen eller?
 
Mellanringarna ökar förstoringsgraden (förbättrar närgränsen) i förhållande till brännvidden. De ger därför bättre effekt ju kortare brännvidd du använder. När du zoomar till 200mm eller 300mm märks det nästan inte om du har 20 eller 36mm mellanring.
 
det var bara det att det verkar finnas lägen på zoomen då det ej går att få skärpa....Kanske för att skärpeplanet hamnar inne i ojektivet
 
OlleD skrev:
Kanske för att skärpeplanet hamnar inne i ojektivet

Jepp.
Jag har inte har något mer än 12mm mellanring på min 18-70, men då måste jag mer eller mindre zooma in helt (70mm), annars hamnar fokus inne i objektivet.
Jag antar att det beror på att 18-70:n har intern fokusering och därför inte fokuserar enbart genom utdrag som tex 50/1.8 gör.
 
avbildningsskalan 1:1 nås då antalet mm mellanringar är samma som antalet mm brännvidd.

Om du har 100mm mellanringar och får 1:1 på 100mm brännvid så kommer det inte funka bra på 28mm, då måste flugan in i gluggen för att bli skarp.

Generellt resulterar mellanringar oxå i att du aldrig kan få skärpa på "oändligheten" eller avstånd mot oändligheten
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.