Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

ulnion

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mellanringar till min 300D och undrar om någon har erfarenhet av "Kenko Mellanringar 12/20/36". Hur blir kvalitén på bilderna och hur fungerar automatiken?
Har ni andra förslag på ringar eller utrustning för makro.

Mvh
Ulf
 
Jag har Kenkos mellanringar och automatiken fungerar utmärkt med ringar påsatta. Problemet är vät att du förlorar i ljusstyrka och måste gå mycket nära motivet. Jag använder numer ett EF100/2,8 makroobjektiv i stället. Ringarna har jag kvar men använder dem inte.

Roine W
 
Mellanringar har inget glas eller anttat hindrade i sig. Kenkos ringar fungerar sannolikt precis lika bra som någon annan tillverkares mellanringar till EF-fattningen. Jag har int emärkt av något ljusläckage i mina Kenko, så det blir optiken som sätter gränsen. Tänk på att det behövs höga bländartal om det ska bli skärpa i bilderna. Det ör inga problem att få ett skärpdjup på en mm med hjälp av en sats ringar och ett 50 mm objektiv.

Man märker lätt på linsen man monterar framför om den har ett krökt skärpefält vilket kan vara iriterade. Rena makrolinser brukar vara designade för fotografering på korta avstånd och optiskt ge ett plant skärpeplan.
 
Helt rätt att Kenko säkert fungerar lika bra som alla andra mellanringar. Däremot tycker jag satsen är bra eftersom man själv har möjlighet att bestämma förlängningen i mm, istället för att vara hänvisad till en mellanring på 25 mm som med Canons original.
 
Tack för svaren, nu har jag något att fundera på!
Har även tittat lite på EF100/2.8 Macro men priset är lite väl högt när jag är osäker på hur mycket makrofoton det blir. Mellanringar är kanske en bra start.
Marcus: Jag tycker bilderna såg bra ut både när det gäller skärpa och djup.

Mvh
Ulf
 
Måste hålla med om att den satsen är både flexibel och bra. Har tyvärr inte provat Canons, men kommer antagligen inte behöva det heller.

Här är en exempelbild där jag haft 85mm f1.8 objektiv och den tunnaste eller mellersta ringen på, kommer inte riktigt ihåg. Det blir lätt _väldigt_ kort skärpedjup som sagt. Det här är runt f8 eller f11. Förstora bilden för lite bättre skärpa.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=103201
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.