Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar till Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla1967

Medlem
Hej, jag har ett Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM till min Canon 40d. Närgränsen är 0,31 m på det objektivet.

Nu skulle jag vilja korta den närgränsen och funderar på att köpa mellanringar. Gillar att fota extremt nära och med korta skärpedjup.

Har förstått att man kan köpa mellanringar för att använda vissa vanliga objektiv som alternativ till att köpa ett riktig macro för att ta närbilder.

Men nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med förslag på mellanringar till mitt macroobjektiv. Hur kommer det att bete sig. Närgränsen får ju inte heller flyttas för nära så det skadar macrot.

Alla tips i detta ämnet emottages med största tacksamhet. Finns säkert någon som vet nåt.

Jag tackar på förhand.

Gott Foto 2009!

MVH Camilla
 
Går bra med vilka mellanringar som helst, förutsatt att det är rätt bajonett då såklart =)

Soligor säljer ju tre stycken för 1000kr. Verkar lite vansinnigt att lägga ut pengarna på 1st canon orginal.
Visst. Canons håller säkert bättre om du råkar lägga lite för mycket vikt på kameran, men då får du nog ta i.

Närgränsen blir naturligtvis väldigt kort om du använder många ringar, men det är ju bara att testa sig fram.


En annan teknik är ju att köpa en konverter. Närgränsen blir densamma, men förstoringen ökar och skärpedjupet blir kortare.

Du kan också kombinera mellanringar och konvertrar precis hur du vill.
 
Tack så mycket för snabba svar Tomas och Ronney. Ja, original är ju inte så petit med i detta läget tycker jag. Är ju bara ringar. En konverter skaffade vi precis och den tekninken ska jag experimentera lite med först då. Är med på vad du menar. Jag gillar korta skärpedjup. Ska kolla på Cyberphoto nu också. MVH Camilla
 
Solrosfrö på clementin
tamron90/2.8 @ f8
soligor pro 1,4x
Tror det var 35mm mellanring också. Kanske var det mer eller mindre.

Det är ett helt företag i sig att bara få in motivet i sökaren med sån förstoring =)
 

Bilagor

  • fropaclementin.jpg
    fropaclementin.jpg
    60.5 KB · Visningar: 771
Det var ju också en supernära bild Tomas. Läckert. Det är som sagt dit jag vill komma. Jättebra att jag får så konkreta tips och exempel här. Man vill ju ha lite "kött på benen" innan man handlar. MVH Camilla
 
Har själva den äldre varianten som inte passar till EF-S så det är ett gott val men egentligen så skulle de ha sig en lusing för detta huliganpris för några sketna ringar utan glas (c;

God fortsättning på det nya fotoåret!

//Ronney
 
Bara så du vet, Camilla, kenkos och soligors ringar är exakt samma. Kolla så lika dom är =)
Gäller även för deras PRO-konvertrar.

Åtminstone om man ska tro på snacket. Dom ser då exakt lika ut, och ringar har ju som bekant inget glas i sig.
 
Jo, visst priset är ju som det är men är det kul så är det. Bara det funkar. Och jämfört med en enda originalring så....
Ha ett bra Fotoår du med. MVH Camilla
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.