Annons

Mellanringar på Sony A7

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Jag försöker sätta mig in i Sonys A7-system och har googlat på mellanringar till makrofoto. Jag har stött på två saker som förbryllar mig.

- Det första är att det bara säljs mellanringar för APS-C. Mellanringarna verkar enligt försäljarna beskära bilden vilket jag tycker är märkligt. Varför skulle just mellanringar göra detta när inte adaptrar gör det?

- Det andra är att någon påstod att Sonys 90mm-makro inte skulle kunna fokusera med mellanringar då det objektivets AF styrs via "fly by wire". Mer eller mindre alla objektiv till E-fattning som har AF är ju "fly by wire". Det skulle innebära att det är poänglöst att köpa mellanringar till E-fattning. Hade den personen fel?
 
Du måste ha mellanringar med elektriska kontakter för att fokusering (även manuell) och bländare ska fungera (finns från Kenko bl.a. såvitt jag kan hitta). Använder du helt manuella objektiv krävs förstås inte detta.
 
Mellanringar till APS-C kan vara smalare eller avskärmade i den delen som sitter närmast sensorn.
Mellanringarnas funktion är att kunna använda icke-makro optik då de kommunicerar AF och bländarautomatiken till kamerahuset.

"Äkta" makroobjektiv är optiskt anpassade för närbilder och ger därför betydligt bättre resultat.

Själv har jag inget behov av AF för makro, OSS vore däremot önskvärt. Så, jag kör snorbilliga gammelgluggar till makro med adapter vars bildkvalitet är utmärkt.

Canon FD macro 50/3.5 eller Vivitar Series 1 90/2.5 är 2 utmärkta gluggar för både makro och "vanligt" fotande,
 
Min önskan är att kunna kombinera Sony 90 makro med mellanringar för mer extremt makro. Jag vill även kunna komma närmare med Sony 70-300 vilket verkar ha bra skärpa vid närgränsen. Men allt detta faller ju om det inte finns mellanringar med kontakter som klarar FF-sensorer. Någon som har sett sådana på nätet?
 
Det fungerar förstås med vilken mellanring som helst med elektriska kontakter, men risken är att du får vinjettering med ett FE-makro och ringar. Objektivet är gjort för att lysa ut bildcirkeln för småbild med upp till 1:1, men när du hakar på mellanringarna hamnar en del av bilden utanför bildcirkeln. Jag tror inte det är fysiskt möjligt att få till det (p.g.a. det korta registeravståndet hos E-fattningen).
 
Jag köpte ett set till min Nex-5:a. Det ser ut som:
http://www.ebay.com/itm/Macro-AF-Au...300613?hash=item1ea7076d05:g:qccAAOSwPe1UIimI

som jag hittade via listan ovan. Det vinjetterar på A7. Syns tydligt på min bild där den sitter på en (FF-)adapter. Adaptern har rektangulärt hål, mellanringen cirkulärt.

Den här däremot skulle kunna fungera. Den har ett större hål likt min adapters. (Det finns inte plats för ett tillräckligt stort cirkulärt hål för småbild, FF, om även kontakterna ska få plats.)
http://www.ebay.com/itm/Vello-EXT-S...316933?hash=item3f4ba92905:g:uC0AAOSwv0tVQ4wT

Här en riktigt billig:
http://www.ebay.com/itm/Auto-Focus-...748496?hash=item3601855210:g:jIsAAOSw7ehXQuM2

Skiljer kanske i material. Har inte skärskådat dem. Min var riktigt billig och i plast. Funkar men kanske inte att nöta på.
 

Bilagor

  • DSC06348 - 800p.JPG
    DSC06348 - 800p.JPG
    459.4 KB · Visningar: 38
Tack Gunnar för den illustrativa bilden, gåtan är löst. Nu vet jag att jag bara behöver kika efter mellanringar med rektangulärt hål så löser det sig nog. Konstigt att Cyberphoto skriver att det inte fungerar ens med deras rektangulära modell, måste vara ett misstag från deras sida. Scandinavianphoto verkar bara ha runda hål på sina.
 
Tack Gunnar för den illustrativa bilden, gåtan är löst. Nu vet jag att jag bara behöver kika efter mellanringar med rektangulärt hål så löser det sig nog. Konstigt att Cyberphoto skriver att det inte fungerar ens med deras rektangulära modell, måste vara ett misstag från deras sida. Scandinavianphoto verkar bara ha runda hål på sina.

Rektangulärt hål eller inte kan väl rimligen inte ha med saken att göra. Vad som är avgörande måste ju vara diametern på hålet på smalaste stället, och förstås de elektriska kontakterna
 
- Det andra är att någon påstod att Sonys 90mm-makro inte skulle kunna fokusera med mellanringar då det objektivets AF styrs via "fly by wire".

Det handlar om en missuppfattning, byggd på okunskap om optiska lagar.

AF fungerar helt enkelt inte vid makro och stor avbildningsskala.

AF fungerar inte ens säkert med äldre typer av makroobjektiv när man närmar sig skala 1:1.

Vid större avbildningsskala än 1:1 blir inställningsområdet mycket snävt, också med ett innerfokuserat objektiv, även om innerfokus ger möjlighet till finfokusering med hjälp av AF. Även då måste man grovfokusera genom att flytta kamera eller motiv till en möjlig position.

Och där är nöten för AF vid makro. Den kan inte göras i optiken eller i kameran, utan måste i så fall kopplas till inställningssläden. Den måste ändra arbetsavståndet för att kunna ställa skärpa, precis som när man "gungar in" fokus.

Så AF vid makro är möjligt, förutsatt att den kan flytta kameran fram och åter.
AF kan annars finfokusera vid makrotagning, förutsatt att kameran först placeras i en position där det är möjligt att få fokus och objektivet innerfokuserar.
 
Rektangulärt hål eller inte kan väl rimligen inte ha med saken att göra. Vad som är avgörande måste ju vara diametern på hålet på smalaste stället, och förstås de elektriska kontakterna

Köpte för nåt år sedan smart-adapter Canon EOS->Nex (Comlite) - den fanns i 2 varianter, rektangulärt- eller runt hål. Läste i forum att den rektangulära vinjetterar på FF medan den cirkulära inte gjorde det. Så, i detta fall hade det stor betydelse.
 
Hålets form spelar ingen roll så länge som det är stort nog. Ända ut i hörnen. Kontakternas placering gör att det för mig ser ut att vara svårt eller omöjligt att få till ett FF-hål med en cirkel. Min bild visar att den Metabones-adaptern klarar det medan min mellanring skär av hörnen. Precis så ser det ut i sökaren också.
 
Jag försöker sätta mig in i Sonys A7-system och har googlat på mellanringar till makrofoto. Jag har stött på två saker som förbryllar mig.

- Det första är att det bara säljs mellanringar för APS-C. Mellanringarna verkar enligt försäljarna beskära bilden vilket jag tycker är märkligt. Varför skulle just mellanringar göra detta när inte adaptrar gör det?

- Det andra är att någon påstod att Sonys 90mm-makro inte skulle kunna fokusera med mellanringar då det objektivets AF styrs via "fly by wire". Mer eller mindre alla objektiv till E-fattning som har AF är ju "fly by wire". Det skulle innebära att det är poänglöst att köpa mellanringar till E-fattning. Hade den personen fel?

Du har missat dessa från Kenko som lanserades för någon månad sedan.
http://www.kenkoglobal.com/photo/lens_accessories/extension_tube/kenko_dg_extension_tube_set.html
 
Det handlar om en missuppfattning, byggd på okunskap om optiska lagar.

AF fungerar helt enkelt inte vid makro och stor avbildningsskala.
..............

Det är inte så noga hur bra AF fungerar. Huvudsaken är att det fungerar, för då kommer bländaren jobba som den ska och kameran blir inte konstig.
 
Det är inte så noga hur bra AF fungerar. Huvudsaken är att det fungerar, för då kommer bländaren jobba som den ska och kameran blir inte konstig.

Aha, det var alltså irrelevant till problemet. Du vill kunna ställa bländaren.

Det är överföringen av elektriska signaler du vill åt, tillsammans med ett tillfäckligt stort hål för att släppa fram ljuset till alla delar av sensorn.

Och som du ha sett här finns det gott om sådana mellanringar.

Man bör kanske nämna också att det är ganska liten vinst att tillföra tio, sexton eller tjugosex millimeter till en "90 mm" makrooptik som innerfokuserar.
Du kanske undrar varför jag sätter brännvidden inom parentes?

Den är helt enkelt inte 90 mm annat än när den är inställd på oändligt.
Vid näravståndet har brännvidden kortats till hälften, för att den ska ge avbildning 1:1 vid samma utdrag ifrån sensorn.

Ökningen av avbildningsskala är ungefär samma som ökningen av utdrag i den här regionen, dvs ungefär en och en halv gångs förstoring med båda ringarna.

Den goda nyheten är att man så klart kan trava flera såna här ringar på varann, så köp ett gäng såna där satser med mellanringar om du ska använda dem med nittiomillimetersgluggen. Det finns ju ganska billiga varianter.

Om du lyckas pussla ihop nittio millimeters utdrag med mellanringar, får du naturlig storlek på sensorn vid inställning på oändligt, och knappt fyra gångers förstoring vid näravståndet.
 
.......
Du kanske undrar varför jag sätter brännvidden inom parentes?

Den är helt enkelt inte 90 mm annat än när den är inställd på oändligt.
Vid näravståndet har brännvidden kortats till hälften, för att den ska ge avbildning 1:1 vid samma utdrag ifrån sensorn.
........

Att brännvidden minskar vid närgränsen vet jag, men hur vet man att det blir så mycket som hälften i det här fallet?
 
Att brännvidden minskar vid närgränsen vet jag, men hur vet man att det blir så mycket som hälften i det här fallet?

Det handlar om optiska lagar. Ett objektiv som är utdraget till sin dubbla brännvidd får skärpa på fyra gånger brännvidden från sensorn och avbildningsskala 1:1

Nu kan ju också utdraget ändras något lite, genom att objektivets optiska centrum flyttas när det innerfokuserar, så det stämmer troligen inte helt med alla innerfokuserade objektiv att utdraget är konstant. Men om man tänker sig att det vid oändligt har nittio millimeters utdrag och antar att utdraget är samma också vid näravståndet, då måste brännvidden ha kortats till hälften (med markant ökning av ljusstyrkan - teoretiskt fyra gånger, i praktiken vanligen mindre).

http://foto.ifokus.se/u2/21f4e8178f02cdaaa3df454069df81d3/default/utdrag-och-forstoringsgrad.pdf

Men grundsatsen är ändå korrekt. När du når skala 1:1 har objektivet i regel dubbelt utdrag och avståndet till motivet är fyra gånger den aktuella brännvidden. Om det är en "telekonstruktion" med negativt brytande element mot bildplanet, är utdraget kortare när det innerfokuseras till 1:1

Så det kan vara en längre brännvidd än 45 mm, men det är ju inte till fördel för stor avbildningsskala när man förlänger utdraget med mellanringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.