Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Närgränsen på mitt TAMRON 18-270mm är 52cm om jag kommer ihåg rätt. Hur ändras närgränsen med mellanringar? Har köpt

https://www.wish.com/product/auto-f...00d550d650d700d1000d-5a56454ef718e0264c3f5ee0

Kanske inte bästa kvalitet men duger säkert bra att lära sig med.

Det är bättre att du skriver vad du köpt. Sidan du länkar till kräver inloggning.

Närgränsen kommer att bli kortare. Hur mycket skiljer sig beroende på vilket objektiven. Det kan fungera att använda alla 3 mellanringarna (Om det det är en sådan sats). Eller så funkar det endast med en eller två av mellanringarna. Har för stort utdrag, för många mellanringar, kan skärpeplanet hamna inuti objektivet.

För mig funkar det bäst med fasta objektiv på 50 och 100mm. På vinvikelszoomen (10-22) så är 12mm utdrag för mycket. På längre brännvidd (400 mm) tycker jag att närgränsen inte ändrade sig nämnvärt.

För att få 1:1 så är längden på röret lika med brännvidden. Så med 18mm rör och 18mm brännvidd så ser detta 1:1. Säg att du har max 50mm rör och har 100mm brännvidd så ger detta 1:2 osv

För att få 1:1 så är längden på röret lika med brännvidden. Så med 18mm rör och 18mm brännvidd så ser detta 1:1. Säg att du har max 50mm rör och har 100mm brännvidd så ger detta 1:2 osv
Så mina 52mm blir istället 26mm om jag fattat rätt av exempel 2.

Det jag köpt är 3 ringar 13, 23 & 31 mm.

Nä man ljussätter ett objekt vid macro-fotografering, vilken vinkel brukar va den bästa. Tänker då också på fotografering i solljus.

100mm 1:2. 200mm 1:4. Eller..?

Ja detta stämmer iaf om man ser till brännvidd och förlängning. Om sedan närgränsen varierar för din zoom, så vet jag inte riktigt vilken effekt det har. Mellanringar fungerar oftas bäst på lite ljusstarkare objektiv då man förlorar ljus med mellanringen

Nä man ljussätter ett objekt vid macro-fotografering, vilken vinkel brukar va den bästa. Tänker då också på fotografering i solljus.

Om man har möjlighet, så brukar det bli snyggast att fotografera något i skugga men ha det naturliga ljuset sipprande framför dig, dvs motljus, då brukar man få fina ljusreflexer, behöver man sedan belysa motivet så kan man göra det med ringblixt eller LED ljus, på lite olika sätt. Jag har typ blomsterpinnar i metall, där jag har monterat blixthållare, så jag kan sätta ner ljus från sidan, man kan också ha en arm på kameran så man kan styra ljuset. Du kommer att se att en väldigt liten ändring av ljuset gör otroligt mycket för bilden, det är mest att prova sig fram

Om man har möjlighet, så brukar det bli snyggast att fotografera något i skugga men ha det naturliga ljuset sipprande framför dig, dvs motljus, då brukar man få fina ljusreflexer, behöver man sedan belysa motivet så kan man göra det med ringblixt eller LED ljus, på lite olika sätt. Jag har typ blomsterpinnar i metall, där jag har monterat blixthållare, så jag kan sätta ner ljus från sidan, man kan också ha en arm på kameran så man kan styra ljuset. Du kommer att se att en väldigt liten ändring av ljuset gör otroligt mycket för bilden, det är mest att prova sig fram
Ringblixt blir nästa pryl. Har en GODOX TT520II som jag har ett stativ till. Ska bli kul.

Närgränsen på mitt TAMRON 18-270mm är 52cm om jag kommer ihåg rätt. Hur ändras närgränsen med mellanringar? Har köpt

https://www.wish.com/product/auto-f...00d550d650d700d1000d-5a56454ef718e0264c3f5ee0

Kanske inte bästa kvalitet men duger säkert bra att lära sig med.

Mellanringar kan vara en bra start, ett annat bra alternativ är Raynox 250 närbildslins. Skarp och smidig.
Till skillnad mot mellanringar så monteras den på objektivet och det blir ingen ljusförlust. Den har längre närgräns än mellanringar, men ger hyfsad förstorings grad.
Se exempel här: https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/276010/3664469.htm
Produktinfo här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172

Blir du gripen av makrofotografering nära marken behöver du lågt stativ, hållare för växter, ljusskärm, förutom tidigare nämda ringblixt och slavblixt. Längre brännvidd gör att du får avstånd till motivet.
Om man behöver ringar, bälg eller maktobjektiv är ju avhängigt av hur mycket man vill satsa. Men ett 100 mm makroobjektiv som tillåter 1:1 är ett roligt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar