Annons

Mellanringar - Canon eller Kenko

Produkter
(logga in för att koppla)

Corylus

Medlem
Hej Alla!

Jag funderar på att köpa mellanringar till min Canon 30. Vad jag har sett finns det 12mm resp 25mm från Canon för 1.025kr resp 1.795kr. Dock har Kenko en sats med 12, 20 och 36mm till EOS för 1.299kr.

Finns det någon anledning till att jag ska köpa mellanringar från Canon?

Ni som kan lite mer om mellanringar. Är inte optiken och därmed resultatet väldigt lika hos olika fabrikat på mellanringar? Har jag missat något?

Mvh Jesper

Hej

Jag har Kenko och det funakr bra med EOS 30 och D30.

För att citera en amerikans grupp,

Luften i Japan måste vara dyrare där Canon håller till....

Roine

Precis, det är ju bara luft. Vad som kan skilja är innerdiametern, som måste vara tillräcklig för att inte vinjettera med vissa objektiv, och ytbehandlingen, som skall vara rejält matt. Sen givetvis mekanisk kvalitet också. Kenko gör ju rejäla doningar i övrigt och deras mellanringar lär väl knappast vara sämre.

Jag köpte en kenkosats mellanringar 12, 20, 36 mm och jag tycker de funkar utmärkt till min eos300.
Runt 1600kr på cyberphoto.

Jag har vid enstaka tillfällen haft problem med oxid på kontakterna i Kenko-ringarna, men det räcker att gnugga med skjortärmen så funkar det igen. Vet inte om original-ringarna är bättre i det avseendet. En bagatell, hsh.

Tack för era svar!

Det var som jag misstänkte att man får betala dyrt för "rätt" märke.

Återigen har jag haft hjälp av detta forum och inte minst ni aktiva HJÄLPARE. Tack!

Mvh Jesper

Det är mekaniskt och elektriskt det skiljer. Canons ringar är något bättre mekaniskt. Med Canon vet man också att ringarna alltid är kompatibla med alla hus och objektiv. Med Kenko kanske det helt plötsligt inte funkar med nya EOS D90...
/Olle

Hej

Nu är väl mellanringar av typen låg teknikrisk.

Annars drabbades jag av en Sigma ST430 Blixt, den funkar på en EOS 300, men inte på D30

Samma med rätt så nya Sigmaobjektiv, 135-400 APO. Den fick jag sända in, funkade inte heller. Var för slö, gav överexp bilder, men det fixade Expert gratis.

Blixten ville de däremot inte fixa.....

Roine

roinek skrev:
...men det fixade Expert gratis.

Roine
Sigma är nog livrädda att få rykte om sig att strula med nya kameramodeller. Därför uppgraderar de gluggar gratis, och de lär de nog fortsätta med om de vill sälja något i framtiden...
Kan tänka mig att blixtar är svårare att uppgradera (oöjliga?) och att den marknaden är något mindre intressant.

roinek skrev:
Hej

Nu är väl mellanringar av typen låg teknikrisk.

Annars drabbades jag av en Sigma ST430 Blixt, den funkar på en EOS 300, men inte på D30

Samma med rätt så nya Sigmaobjektiv, 135-400 APO. Den fick jag sända in, funkade inte heller. Var för slö, gav överexp bilder, men det fixade Expert gratis.

Roine

På D30:n funkar inte heller Canons äldre blixtar, bara de nya EX-blixtarna, så det kan vara anledningen till att Sigma blixten inte funkear.

Hej

Inte i det fallet, den borde fungerat enligt de jag pratade med på Canon. Den löste inte ens ut pga timingproblem.

Men som du säger, bara vissa typer går på D30:n och jag kan inte svära på att E-TTL inte fanns på ST430:n.

Roine

Hej,
D90 var bara exempel på framtida teknik men visst kommer det en efterföljare till D60 någon gång.
/Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar