Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar + 50mm / 18-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Om jag vill börja med macrofotografering och har ett 50/1.8 och ett 18-70 till min D50 är då mellanringar ett bra alternativ? Kan man komma ner i 1:2 -- 1:1 med vettigt arbetsavstånd med 50mm? Vilka mellanringar?

Fungerar 18-70 bra med mellanringar? Vilka och var får man för förstoring?
 
Det är ett alldeles utmärkt och billigare alternativ till ett riktigt macroobjektiv.
Ringarna brukas säljas i satser om tre med olika tjocklekar. Grovt räknat så när ringarnas tjocklek=brännvidden är avbildningskalan 1:1.

Lite bökigare än ett makroobjektiv men kan vara en bra start. Photax säljer några prisvärda ringar.
 
Med 50 mm objektiv behövs en mellanring på 25 mm för skala 1:2 om objektivet är inställt på oändligt. För skala 1:1 behövs 50 mm mellanring.

Arbetsavståndet blir 3x(50+25)=225 mm vid 1:2 och 2x(50+50)=200 mm vid 1:1. I båda fallen räknat från sensorn.

Om objektivet är inställt på närgränsen blir förstås avbildningsskalan något större och arbetsavståndet något mindre.

Olle
 
Kenko

Det finns ett kit på Photax med Kenko mellanringar, nån som har erfarenhet av dessa? Är de nåt att ha? Tänkte använda dessa tillsammans med mitt 50mm objektiv.

/Mattias
 
18-70:n funkar "sådär" med mellanringar. Objektivets konstruktion gör att Fokus lätt försvinner in i objektivet annat än i längsta läget och man kan inte använda så tjocka ringar. Man når nog ungefär skala 1:2 som mest,tror jag.
Bättre att använda en 50mm, IMO.

Kenkos ringar har vidarekoppling av alla elektriska kontakter och AF-skruven. Man får alltså all funktionalitet och ljusmätning osv med alla objektiv, vilket man inte får med Nikons egna ringar.
 
Tack för alla svar! Verkar vara en prisvärd start på macrofotograferandet med min 50mm glugg.

Skiljer Kenko och Soligor mellanringarna något förutom i pris? Tror Soligor också är AF.På Cyberphoto har jag för mig Kenko kostade 2000 och Soligor 1300.
 
En fråga till om Photax mellanringsats från Senz. Står att ljusmätning skall fungera men inte AF. Någon som har erfarenhet av dessa? Var ju billiga? 745:-

Får man fokusindikation av D50:n när man fokuserar dessa manuellt? Går de överhuvudtaget att använda på D50?
 
Vad jag vet är Soligors och Kenkos ringar exakt samma.
Ingen erfarenhet av ringarna från Photax.
 
mnilsson skrev:
En fråga till om Photax mellanringsats från Senz. Står att ljusmätning skall fungera men inte AF. Någon som har erfarenhet av dessa? Var ju billiga? 745:-

Får man fokusindikation av D50:n när man fokuserar dessa manuellt? Går de överhuvudtaget att använda på D50?

Jag har Senz-ringarna till min Minolta.
Alla elektriska kontakter och bländarstyrning funkar fullt ut. Ingen AF dock men AF kan man inte jobba med i macrovärlden.
Jag tycker ringarna känns välbyggda och har mycket bra passform. Förvånad över kvalitetskänslan för det priset - rekommenderas.
 
Låter ju som att Senz kan vara värt att prova. Har dock två följdfrågor dock:

* Fungerar kamerans (D50) fokusindikator (helt lysande grön prick) med dessa mellanringar utan AF kontakt? Och har man någon nytta av denna funktion vid makro?

* Tycker det verkar lurigt att fokusera manuellt med min D50 utan fokusindikator... Är detta ngt man lär sig eller har ni tips? Är det enklare att se skärpan vid makro än vid mer normala motiv. Sökaren på D50 är ju inte något vidunder i ljusstyrka och storlek :-(
 
js1 skrev:
Ingen AF dock men AF kan man inte jobba med i macrovärlden.
Det där är fullständigt felaktigt. Det går utmärkt att använda autofokus vid makrofoto. Det verkar vara en spridd myt att det inte går, och jag begriper inte varför. Jag använder uteslutande AF och frihand vid all makrofotografering. Av de makrofoton jag har här:
http://www.flickr.com/photos/angmar67/
så har jag bara använt manuell fokus på sockerbilden, och jag tror inte nån klagar på att skärpan ligger fel.
 
Mattias:
Jag tycker det går utmärkt att fokusera manuellt vid makro med min D70. Skärpedjupet blir så kort att man men enkelhet ser var skärpan hamnar, IMO.
Annars funkar ju den gröna dutten åxå som hjälpmedel.

John:
Beroende på hur motivet ser ut kan det ibland vara mycket svårt att få fokus på rätt ställe med autofokusen. Det kan ju räcka med att fokus hamnar någon mm fel för att förstöra en bild när man har så kort skärpedjup som man ofta har vid makro. Man är ju åxå låst till att ha motivet vid en av fokuspunkterna om man använder AF eftersom skärpeplanet hamnar bakom motivet om man fokuserar och komponerar om. Det är högst påtagligt med det korta skärpedjup som makro ger.

Så jag skulle vilja påstå att det ofta är mycket svårt att använda AF vid makro. Svårare än att fokusera manuellt. Vid vissa typer av bilder/motiv kan dock AF funka utmärkt och det har hänt att jag använt AF vid makrofoto åxå.
 
Att ha motivet låst vid en av fokuspunkterna är naturligtvis nödvändigt, men det är ingen större begränsning. Det går att beskära bilden efteråt.

F.ö. tänker jag inte ta ställning till vilket som är bäst, autofokus eller manuell fokus, men att tala om för en nybörjare att autofokus är oanvändbart är att sprida felaktig information.

Jag skulle inte köpa mellanringar utan AF-kontakter. Jag har Soligors mellanringsats och den funkar utmärkt med D70 och D200. Passar perfekt ihop med 50/1.8, sämre med 18-70.
 
Tack för alla svar! Lutar ju helt klart åt Soligors mellanringsats. Bäst hade kanske varit om man haft ett objektiv på ~50mm med en AF med manuell override så att det varit lätt att justera... Men tyvärr äger jag inget sådant. Vet ej ens om ett sådant finns.

En avslutande fråga:

Fungerar kombinationen 50/1.8 + 25-50mm mellanringar bra för frihandsfoto? Om jag inte missminner mig fick man ~ 20cm arbetsavstånd vid närgränsen och effektiv bländare ca 3.5 vilket jag tycker låter som helt ok för frihandsfoto. Stämmer detta?
 
50 mm mellanringar på 50/1,8 är väldigt mycket. Skärpedjupet blir mycket kort. Använd liten bländare och blixt. Den interna funkar bra. Dock så börjar objektivet skymma blixten nånstans vid 50 mm mellanringar. Autofokus fungerar bara upp till ca 20 mm mellanringar. I övrigt så går det bra att handhålla.

Du kommer också att upptäcka att det inte händer nåt när du vrider på fokusringen om du har många mellanringar. Arbetsavståndet, och därmed förstoringen, blir fix. 12 eller 20 mm mellanringar på 50/1,8 räcker långt och blir mer flexibelt.
 
mnilsson skrev:
Fungerar kombinationen 50/1.8 + 25-50mm mellanringar bra för frihandsfoto? Om jag inte missminner mig fick man ~ 20cm arbetsavstånd vid närgränsen och effektiv bländare ca 3.5 vilket jag tycker låter som helt ok för frihandsfoto. Stämmer detta?
Har du bra ljus går det jättebra att fota på fri hand, men tänk på att skärpedjupet blir MYCKET kortare än utan mellanringarna, så 3.5 blir väldigt kort.

Iaf till Minolta AF är Kenko och Soligor-ringarna identiska, jag har Soligor-setet, funkar jättebra.

Med 18-70mm objektiv och alla 3 mellanringarna i ett sådant set borde du kunna använda ner till ca 28-30mm, sen försvinner fokus in i objektivet.
 
Tre frågor till (blir ju fler frågor ju fler svar man får ;-):

1) Hur kommer det sig att AF försvinner vid 50/1,8 + 50 mm mellanring. Enligt beräkningarna ovan tyckte jag mig se att effektiv bländare är 3,5 vilket inte borde vara ngr problem för AF.

2) Skiljer skärpedjupet mkt med 50/1.8 + mellanringar och hos motsvarande macrooptik (förstoringsskale och brännviddsmässigt)?

3) Finns det formler / verktyg för att beräkna
Effektiv bländare
Arbetsavstånd (max min)
Skärpedjup
för en viss optik och mellanringar?
 
AF funkar ju, vad jag vet, även med 50mm mellanringar, men skärpedjupet blir mycket kort och AF:n kan nog upplevas som osäker och ryckig. Effektiv bländare med objektivet på oändligt blir 3.6, med en 50/1.8 som är vidöppen om man har 50mm mellanringar.

Har du samma utsnitt och samma bländare blir skärpedjupet samma oavsett objektiv. Med en 50/1.8 kan du ju däremot få ÄNNU kortare skärpedjup, vilket ibland kan vara läckert. Man får ju däremot en mer praktisk lösning med ett makroobjektiv som kan fokusera från 1:1 till oändligt utan att man måste skruva av eller på ringar eller filter.

Jag har en 12mm mellanring som jag brukar använda på min 50mm och man får då ca 20cm närgräns isf 45 som är normalt.
Denna bild är tagen med vidöppen bländare med AF 50/1.8 och en 12mm mellanring:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/387966.htm?set=lp


Formler finns det såklart, men jag överlåter till de som kan de formler du efterfrågar att svara på det. :)
 
Nej, autofokusen fungerar faktiskt inte med 50 mm mellanringar. Jag provade just. :) Varför vet jag inte riktigt. En orsak är kanske att "fokus-svinget" eller vad man ska kalla det förkortas kraftigt. Utan mellanringar fokuserar den från oändligheten till 4 dm, men med mellanringar så fokuserar den bara från 1,1 till 1,0 dm eller nåt sånt (taget ur luften, jag har inte mätt). Har man väldig tur så kan man få autofokusen att låsa, men den är inte användbar. Vill du använda autofokus vid de förstoringarna så får du nog skaffa ett riktigt makroobjektiv.
 
joand skrev:
Nej, autofokusen fungerar faktiskt inte med 50 mm mellanringar. Jag provade just. :) Har man väldig tur så kan man få autofokusen att låsa, men den är inte användbar.

Jag sa ju det i början av tråden....!

(Jag vet att inlägget knappast tillför tråden något men jag kan faktiskt inte, med glimten i ögat, låta bli)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.