Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring till Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Har letat runt lite i forumet men kan inte hitta svaret på min fundering så det får bli en ny tråd...

Är lite sugen att prova lite macrofotografering och undrar vilken eller vilka mellanringar jag ska satsa på?

Är det några där AF fungerar (inte så viktigt)?
Är det några där ljusmätningen inte fungerar (mycket viktigt)?

Såg en beggad PK 13 bland radannonserna men vad jag förstår så fungerar inte ljusmätningen med den?

Förslag!

/Svante

Jag skulle rekomendera att du tar en titt på Kenkos mellanringar, dessa säljs ofta i kit om tre mellanringar (Kenko har även separata 25mm mellanringar) med olika storlekar. Dessa stödjer båda AF och ljusmätningen.

Nikons PK13 är en bra mellanring, men tyvärr förlorar du ljusmätningen på din F80.

-- Nicke

Senast ändrad:
OK!
Och har jag förstått rätt om jag räknar så här:

50 mm f/1,4 med 36 mm och 20 mm ger ett utdrag på 56 mm. 56/50=1,12 vilket motsvarar 1:0,89 alltså blir motivet större än i verkligheten på filmen?

/Svante

Soligor gör också mellanringar där AF och ljustmätning fungerar. Lite billigare än Kenko. Säljs på Cyberphoto.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar