ANNONS
Annons

Mellanring/teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkan

Aktiv medlem
Hej,

Jag vill minnas att jag sett en produkt som är en kombinerad mellanring och telekonverter. Man skruvade helt enkelt ur linserna ur convertern och fick en mellanring.

Vet någon om jag minns rätt? Om så - var kan man hitta detta? Funkar AF och övrig automatik? Är detta en kvalitetsmässigt vettig lösning jämfört med att köpa separata prylar?

Hälsningar,

Henkan
 
Tycker det hela låter som en dålig ide.
Det funkar säkert bra som mellanring (det är bara ett "tomt rör"), men att ha löstagbara linser borde betyda att teleconvertern blir "mindre exakt" (om man kan skruva lös linserna borde de ju kunna hamna lite fel när man sätter dit dem).

Mellanringar är såpass billiga att man lika gärna kan köpa dem löst (ett kit med några olika kan vara bra, kostar väl runt 500-1000 kr), och en telekonverter är nog bäst att ha en som bara är inriktad på att vara en telekonverter.

Automatiken brukar för det mesta "föras över" genom mellanringarna, men åtminstone autofokusen kan bli lite pucko (med mellanringar händer det att fokuseringen blir känsligare än vad kameran klarar av att hantera).
 
Vill minnas att den kombinerade tc/mellanringen inte riktigt funkade så, utan snarare att det var en telekonverter, med mellanringar på, mellanringar som det var möjligt att push/pull:a så att dom blev längre/kortare..
 
Jag har en sån till Nikon och har haft en till Minolta tidigare. Det är en Kenko MC7 med fokuseringsspindel som ger ca 25 mm utdrag som max. Med en femtia kommer man till 1:1. Rätt kul leksak. När jag får tag i en 1.4x-konverter kommer jag dock att skruva ur linserna ut Kenkon för att istället ha den som en variabel mellanring.

Men jag har också för mig att vissa billiga konvertrar har löstagbara linser. Jag tycker nog också det låter som en lite tveksam lösning.
 
I mina samlingar så finns den en likadan, det är en Panagor macrokonverter, och den är justerbar upp till skala 1:1 med 50 mm men den förlänger även brännvidden så ett 50 mm blir 100 mm.

Jag köpte den för att ha till Canon FD med skärpan var inget vidare .

Jag har aldrig tänkt på att man kan ta ut glasbitarna , så nu kanske den kan få ett nytt liv som ställbar mellanring.
 
Kom ihåg att det på 60-eller 70 talet fanns en mellanring som var justerbar så att det gick att tillta objektivet. Jag tror aatt det var M42 gänga på det. Någon form av bälg har jag för mig. Den var alldeles för dyr för mig då, körde med Practica på den tiden som så många andra startade med och den var det gänga på.

Är det någon som har något minne av samma sak eller som vet nåt om det går att använda något tillbehör för att få samma funktion idag? Canon har ju ett en otroligt bra 35:a med den funktionen, men den kostar en del.

Eltejp kring fattningen mot kameran fungerar ju men är väldigt besvärligt.
 
Sigma hade en 2x konverter där man kunde skruva ut linspaketet och få en mellanring på ca 42 mm. Har nog utgått ur sortimentet för länge sen. Rätt opraktisk pryl i mitt tycke, bättre med separata grejer.
 
Hade en sådan till Canon T90:an och det funkade hur bra som helst,tar iochförsig inte så mycket plats med en av varje men en trevlig grej var det..lämplig när UL utrustning anbefalls..
mvh/gunte..
 
stäck skrev:
Tycker det hela låter som en dålig ide.
Det funkar säkert bra som mellanring (det är bara ett "tomt rör"), men att ha löstagbara linser borde betyda att teleconvertern blir "mindre exakt" (om man kan skruva lös linserna borde de ju kunna hamna lite fel när man sätter dit dem).
Jag har en sån av Vivitars fabrikat.
"Mellanringen" fungerar precis som avståndsinställningen på ett objektiv.
Varför det skulle fungera sämre än på ett vanligt objektiv förstår jag inte.

Att jag ändå föredrar mitt 90 mm makrotele beror på att det har bättre ljusstyrka (2,5) än normalen plus konverter (2 x 2,0 = 4) och att makrotelet är gjort så att det har bäst skärpa vid makroavstånd.
Makrokonvertern är dock ett bra alternativ till mellanringar eller försättslinser. Vet dock inte om dom fortfarande tillverkas.

Olle
 
Det var roligt att se att det inte var fel på mitt minne i alla fall. På sidan från Zörk visade ju att det fanns ännu att köpa. Att kunna tilta objektivet är ju mycket användbart när man vill lägga skärpan rätt så nog ska jag titta efter dessa produkter.

Macrokonvertern däremot har pensionerats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.