Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mellanring Nikkor 24-70
- Trådstartare Viddebo
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
Längre
Med konvertern får du ett längre skärpedjup iom att du står på längre avstånd (för samma bild) med en mindre bländaröppning. Zoomar du ut för att stå på samma avstånd har du likväl en mindre bländaröppning dvs längre skärpedjup.
Mellanring. Då blir det ett makro. Telekonverter kanske funkar. Kolla någon kompatibilitetstabell. Men det kan bli billigare och bättre att skaffa ett annat objektiv.
Med konvertern får du ett längre skärpedjup iom att du står på längre avstånd (för samma bild) med en mindre bländaröppning. Zoomar du ut för att stå på samma avstånd har du likväl en mindre bländaröppning dvs längre skärpedjup.
lonian
Aktiv medlem
Hej!
Någon som vet något om mellanringar? Kan jag sätta på en mellanring och magiskt förvandla min 2.8 lins till ett med kortare skärpedjup för porträttfotograferingar?
Vad jag förstår så vill du ha ett mer ljusstarkt objektiv för att få till exempel bländare 1.4 eller 1.8.
Då får du byta objektiv i så fall. Köp en 85mm f1.8 är mitt tips. Mycket bra porträttobjektiv.
Jag vet faktiskt inte vad jag tänkte
Tack för tipset
Din tankegång var inte helt fel - ett av flera effekter av att använda mellanring(ar) är kortare skärpedjup. Men för porträttfoto med en 24-70 blir det lite av att jaga mygg hemma i bostaden med hagelgevär - lösningen skapar nog fler problem än den löser
Allmänt sett är ju mellanringar mest till för att flytta ett objektivs fokusområde så att det blir mer av ett närbildsobjektiv, men till priset av att offra förmågan att fokusera på längre avstånd. Effekten av en mellanring (med en given tjocklek) blir mer märkbar ju kortare brännvidd du har.
För närbilder är mellanringar enkla och smarta genvägar, för porträtt ... Nja.