Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring/närbildslins till Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

HimmelsFlicka

Avslutat medlemskap
Jag är intresserad av att köpa något av dessa för att komma lite närmare med min Nikon D40 (18-55mm). Finns det någon mellanring/närbildslins som kan användas med AF? Jag fotar nämligen ögon, och då mest mina egna så det blir ju lite svårt med MF när jag fotar mig själv ;)
Så finns det något som funkar med AF, eller måste jag helt enkelt börja spara till ett riktigt macro objektiv?

-Annah
 
Eftersom det är mest dina egna ögon som skall agera modeller så vore det överdrivet att köpa ett makroobjektiv till det.
Alla närbildslinser funkar med AF vilket inte alla mellanringar gör, det tror jag är det bästa alternativet för dig.
 
Oh, det är så alltså? Jag läste nämligen i en annan tråd här att AF inte fungerade tillsammans med närbildslinser, så jag blev lite fundersam.

Fotar även mycket insekter och sådant, men jag gillar ögon bäst, och har tyvärr bara mig själv att öva på ; )

Men tack för ditt svar! Jag ska genast börja leta närbildslins!
 
Jag har bara provat närbildslinser och AF funkar med dem men det kan vara ganska roddigt att få det att funka om man inte tänker sig för. Ett extremfall: med mitt 18-50mm och med alla närbildslinser i setet (+17) så har jag fokus från 3-8 cm från objektet jag skall fota. 2,5cm eller 8,5cm ifrån får AF tuppjuck. Ganska snävt område som man får fokus på, 5cm. Nu kanske man oftast kör med +1 till +4 och då ökar "området" som man har fokus på rejält men du förstår vad jag menar.

Har också provat linser på ett gammalt Minolta 200mm med en närgräns på strax över 2m. Med +1 (fungerade inte bra med något annat, blev mycket oskarpt) sjönk närgränsen till ca 55cm och objektet som fotades blev 4 gånger större. Var dock tvungen att använda en step-up ring och den kanske påverkar.

Annar så tycker jag att närbildslinser fungerar ganska bra i förhållandet till priset. Man bör ha i åtanke att närgräns och skärpedjup minskar drastiskt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.