Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring(ar)

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan!

Frågade en vänlig person förut vad han använde (förutom sitt makrobjektiv, jag själv har ett Canon EF-S 60mm macro) för utrustning när han fotade mindre föremål, tex flugögon, vattendroppar på blomblad osv. Han sa att en mellanring var ett måste.

Själv har jag (nästan) inte en aning om vad en mellanring är eller vad den fyller för funktion. Så ni får gärna berätta när man använder den, när man inte använder den, om det finns någon nackdel med att ha en eller flera mellanringar på (AF slutar fungera, ljuset blir sämre, vad vet jag??) och en massa mer.

Är det en mellanring jag ska ha om jag vill fota tex flugögon? Vad kostar en normal mellanring? Min budget ligger på 500-1000:- kronor kanske (kan även köpa begagnat). Är det en alldeles för låg budget?

Hörde även talas om något som kallas macrobälg. Vad är det för något? Är det ungefär som en mellanring?

MVH

Canons EF mellanringar behåller alla automatiska funktioner ut till objektivet. Det längre utdraget innebär automatiskt en viss ljusförlust.

Canon har två olika, 25 resp. 12 mm.
EF 25 II: 1600:-
EF 12 II: 750:-

Priser från Scandinavian Photo.

För att förstå verkan kan man säga att om du har ett 50 mm objektiv som är fokuserat på oändligt, och bakom det sätter 50 mm mellanringar (två 25 mm), då får du avbildningsskala 1:1. Det kan du även uppnå med ett EF-S 60 mm f/2,8 macro USM bara genom att skruva på fokusringen tills du når närgränsen. Kombinerar du då detta med att samtidigt ha mellanringar på, då blir din avbildningsskala ännu större. Ett föremål blir alltså större på sensorn än vad det är i verkligheten, och sen förstorar du ju bilden innan du tittar på den.

Canons EF mellanringar behåller alla automatiska funktioner ut till objektivet. Det längre utdraget innebär automatiskt en viss ljusförlust.

Canon har två olika, 25 resp. 12 mm.
EF 25 II: 1600:-
EF 12 II: 750:-

Priser från Scandinavian Photo.

För att förstå verkan kan man säga att om du har ett 50 mm objektiv som är fokuserat på oändligt, och bakom det sätter 50 mm mellanringar (två 25 mm), då får du avbildningsskala 1:1. Det kan du även uppnå med ett EF-S 60 mm f/2,8 macro USM bara genom att skruva på fokusringen tills du når närgränsen. Kombinerar du då detta med att samtidigt ha mellanringar på, då blir din avbildningsskala ännu större. Ett föremål blir alltså större på sensorn än vad det är i verkligheten, och sen förstorar du ju bilden innan du tittar på den.

Så om jag köper EF 12 II för 750:- spänn och sätter den på mitt 60mm macro och fotograferar - så fotar jag alltså i 2:1?

Tyvärr så har jag väldigt svårt för engelska. Kan bero på mina låga ålder också antar jag. ;)

Bara att plöja igenom, lite i taget, och slå upp ord du inte kan. Så lär man sig. (F*n annars vad du kommer att kunna mycket "när du blir stor" förresten, med tanke på allt du skriver och frågar om här i forumet redan som 13-åring...) ;-)

Bara att plöja igenom, lite i taget, och slå upp ord du inte kan. Så lär man sig. (F*n annars vad du kommer att kunna mycket "när du blir stor" förresten, med tanke på allt du skriver och frågar om här i forumet redan som 13-åring...) ;-)

Började redan som 12-åring faktiskt!! *mallig* ;-)

Apropå hemsidan på engelska, ska testa google translate.

Så om jag köper EF 12 II för 750:- spänn och sätter den på mitt 60mm macro och fotograferar - så fotar jag alltså i 2:1?
Nä, du får ta i mer.
Med 12 mm och objektivet fokuserat på närgränsen kommer du till ungefär 1,5:1.
Investerar du det dubbla och sätter på 25 mm (det är dyra millimetrar) och dessutom fokuserar på närgränsen kommer du ganska nära 2:1.

Nä, du får ta i mer.
Med 12 mm och objektivet fokuserat på närgränsen kommer du till ungefär 1,5:1.
Investerar du det dubbla och sätter på 25 mm (det är dyra millimetrar) och dessutom fokuserar på närgränsen kommer du ganska nära 2:1.

All right. Och bildkvalitén ska alltså inte förstöras? Förutom att ljuset tydligen ska bli sämre.

Men är 25mm det värsta? Om man vill fota 4:1 tex, är det omöjligt? *även om jag inte vill/ska det*. (Vet förresten att Canon har ett superobjektiv som fotar i 5:1, går för ca 10.000:)

Och att det är dyra millimetrar, det hade du rätt i. ;)

Om pengar inte är ett problem kan man trava mellanringar på varandra.

Det här med avbildningsskala är egentligen enkelt. Så länge objektivet står på oändligt är avbildningsskalan utdrag/brännvidd. Så med 240 mm utdrag på ett 60 mm objektiv får man 4:1.
Med ett objektiv med enklaste sorts fokusering, där man helt enkelt flyttar hela linspaketet framåt, kan man bara lägga till hur lång objektivet tillåter att man skruvar fram linspaketet. Går det att flytta 30 mm behöver man bara lägga til 30 mm mellanring på ett 60 mm objektiv för att komma till 1:1.

Men ett makroobjektiv idag, som exempelvis EF-S 60 mm f/2,8 macro USM, fungerar inte så. Det har flytande linselement, vilket innebär att linsernas inbördes lägen förändras när du fokuserar. Du flyttar alltså inte hela linspaketet lika mycket. Genom att kombinera detta optiska trick med en viss förflyttning av linser framåt i objektivet, får man avbildningsskalan 1:1 utan att dra ut objektivet hela 60 mm. Man har helt enkelt minskat brännvidden samtidigt som en del linser flyttas framåt. Går man ner till 20 mm i brännvidd behövs ju inte alls lika långt utdrag för att få 1:1.

Detta optiska trick, tillsammans med det faktum att objektivet inte är symmetriskt, innebär också avsteg från regeln att man tappar två bländarsteg för att få 1:1. Exakt vad det blir beror på objektivet, men kameran mäter ju fortfarande ljuset som kommer in, så exponeringen kan man mäta rätt ändå. Men om man använder en lös exponeringsmätare får man kompensera, för den ser j inte att du har gått så nära med ditt objektiv.

Canons speciella markroobjektiv måste monteras på en bälg, vilket kan sägas vara en steglös mellanring. Det är ett rent specialobjektiv, som inte kan fokusera på oändligt.

Om pengar inte är ett problem kan man trava mellanringar på varandra.

Det här med avbildningsskala är egentligen enkelt. Så länge objektivet står på oändligt är avbildningsskalan utdrag/brännvidd. Så med 240 mm utdrag på ett 60 mm objektiv får man 4:1.
Med ett objektiv med enklaste sorts fokusering, där man helt enkelt flyttar hela linspaketet framåt, kan man bara lägga till hur lång objektivet tillåter att man skruvar fram linspaketet. Går det att flytta 30 mm behöver man bara lägga til 30 mm mellanring på ett 60 mm objektiv för att komma till 1:1.

Men ett makroobjektiv idag, som exempelvis EF-S 60 mm f/2,8 macro USM, fungerar inte så. Det har flytande linselement, vilket innebär att linsernas inbördes lägen förändras när du fokuserar. Du flyttar alltså inte hela linspaketet lika mycket. Genom att kombinera detta optiska trick med en viss förflyttning av linser framåt i objektivet, får man avbildningsskalan 1:1 utan att dra ut objektivet hela 60 mm. Man har helt enkelt minskat brännvidden samtidigt som en del linser flyttas framåt. Går man ner till 20 mm i brännvidd behövs ju inte alls lika långt utdrag för att få 1:1.

Detta optiska trick, tillsammans med det faktum att objektivet inte är symmetriskt, innebär också avsteg från regeln att man tappar två bländarsteg för att få 1:1. Exakt vad det blir beror på objektivet, men kameran mäter ju fortfarande ljuset som kommer in, så exponeringen kan man mäta rätt ändå. Men om man använder en lös exponeringsmätare får man kompensera, för den ser j inte att du har gått så nära med ditt objektiv.

Canons speciella markroobjektiv måste monteras på en bälg, vilket kan sägas vara en steglös mellanring. Det är ett rent specialobjektiv, som inte kan fokusera på oändligt.

Tror att jag förstod ungefär.. ingenting. ;) Men kul att du engagerar dig i alla fall.

Tror att jag förstod ungefär.. ingenting. ;) Men kul att du engagerar dig i alla fall.

En mellanring/bälg är i dess enklaste form ett ljustätt rör som flyttar fram objektivet från bildsensorn/filmen och om man jämför med en projektor och filmduk blir bilden på sensorn/filmen också större när avståndet ökar (ljuset blir också svagare med avståndet). Man kan testa genom att hålla objektivet en bit framför kamerahuset medan man tittar i sökaren och får då liknande effekt som med bälg/mellanring.

Det finns väldigt enkla och billiga (pirat-) mellanringar som inte kopplar de elektriska kontakterna mellan AF-objektiv och kamera. De allra enklaste kopplar inte bländaren heller, men det är ganska opraktiskt eftersom det nedbländat blir för mörkt i sökaren. Annars är det oftast helt OK att fokusera och ställa bländaren manuellt i makrosammanhang.

Jag vet inte vad din Canon har för objektivfattning, med Nikon är det ju enkelt, men bra begagnade mellanringar borde det finnas gott om. De har ju inga linser som kan bli repiga osv.

Det som behövs sedan är gott om ljus.

Canons speciella makroobjektiv måste monteras på en bälg, vilket kan sägas vara en steglös mellanring..

Nja, det är inte helt korrekt. Objektivet som kan avbilda upp till 5:1 heter MP-E65 och poängen med det är just att man inte behöver ha en bälg. Men när man ändrar förstoringsgraden, så växer det i längsled, så visst beter det sig som steglös mellanring.

Det finns en tråd om det på
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69473

/Björn

Ett sätt är att använda de små och lätta förstoringsobjektiven. Har ett 50 och 75 mm EL-Nikkor som med T2 adaptrar passar till bälg eller mellanringar. Förvisso krävs inställningssläde för skärpan och manuell nedbländning. Ger mig ca 5 ggr förstoring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar