timeUnit skrev:
Dyrt och dyrt...
Jag köpte min Hasselblad för 12000. 503CX, 80 Planar, 150 Sonnar, A12 Mag, 8 mm mellanring. Min skanner kostade 5000 kr, en Epson 4990. Dvs 17000 för hela paketet. (Jag vill påstå att den kvalitet och känsla jag får i mina bilder ur min utrustning vida överstiger det jag hade fått med en digital utrustning i samma prisklass.)
Man kan kräma ut ca 1800-2000 ppi ur 4990:an, dvs ca 40 x 40 cm printar. Jag kan säkerligen få ut större printar än så som är skarpa med en bättre skanner. Men nu talar vi om mycket skarpa printar. Med lite interpolering går det nog att få ut 60x60 från min skanner utan att det känns oskarpt.
När jag plåtar med t ex Delta 100 eller PanF kan jag utan att skämmas göra analoga kopior som är 50 x 50 cm, mer än så har inte varit intressant faktiskt.
Av det jag ser från DSLR i konsumentklassen så är det en ordentlig bit kvar till MF. Jag tycker forfarande att analog småbild ser bättre ut än konsument DSLR, om man nu ska generalisera. Digitalt ser ut på ett visst sätt, analogt på ett annat.
Om vi talar Canon EOS 1Ds MkIII så kan den säkert matcha neg färgfilm i MF på samma ISO. Tror inte den slår t ex Mamiya 7 med Delta 100 i.
Men är detta intressant? Jag tycker inte det. Om du ska plåta mellanformat tycker jag jämförelsen med konsument DSLR är meningslös. Det är helt olika sätt att fotografera på.
Om det är "värt det"? Tjänar du pengar på fotot? I så fall är det inte "värt det". Då ska du skaffa en riktig digitalkamera, för att snabba upp arbetsflödet och så vidare. Hade jag varit proffs hade jag förstås plåtat digitalt i huvudsak och analogt när tillfälle bjuds.
Om du ska testa mellanformat, vilket jag trodde var din avsikt, tycker jag du ska bestämma dig för vilket sätt du vill plåta på och sen fråga vilken kamera som passar. För "allmän" fotografi är Mamiyas 645or mycket bra, så även Pentax dito. Contax, ja visst, men då är det andra priser. Hasselblad är en fantastisk kamera, grym optik och härlig känsla. Bronica SQAi är ett mycket bra alternativ till Hbl, lite billigare och lättare, men inte samma känsla och inte batterioberoende. Däremot ännu snyggare negkanter. Om man jagar slantar är kanske en gammal "folder" från Zeiss kul att testa.