ANNONS
Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, optiken till M7an är jättebra. Jag har haft en sån själv, med 65 mm. Men i ärlighetens namn så är det inte MTF-värden som gör kameran. M7an är ganska begränsad tycker jag, även om den är grym på vissa saker.

Är du intresserad av MF så kolla på Bronicas SQA eller SQAi. Billiga och mycket bra kameror. Deras RF645 är fin också. Mamiya 645 Pro är bra kameror med, med ett mycket tilltalande pris.

Själv kör jag Hasselblad. Fantastiska kameror, underbar optik (men synd på den pentagonala bländaren) men ibland blir jag trött på 6x6-formatet. Då blir det småbild eller 4x5 tum.

Gärna 6x7 eller 6x9

Hasselblad är ju suverän på tillbehör och det finns otroligt många till salu. Men jag tycker allt att 6x7 eller 6x9 är mer användbara. Svårt dock att veta hur bilden blir jämfört med en DSLR. Jag har tex en D80.
Nån erfarenhet av L-Foto i Vansbro? Såg att de har en Rapid Omega för 3900:- och em Mamiya Universal för 4900:-.Fuji GW670III låg på 12900:- (väl dyrt eller?)

Re: Gärna 6x7 eller 6x9

Per Hesselgren skrev:
Hasselblad är ju suverän på tillbehör och det finns otroligt många till salu. Men jag tycker allt att 6x7 eller 6x9 är mer användbara. Svårt dock att veta hur bilden blir jämfört med en DSLR. Jag har tex en D80.

Vad menar du med detta? Om du vill se bildresultat från en mellanformatskamera är det bara att söka på flickr.com eller kolla in t ex Gustavs bilder (som är snorbra). Jag har en del Hasselblad- och Mamiya 7-bilder i mina album också.

Den stora skillnaden mellan MF och DSLR i konsumentklassen är upplösningen, det dynamiska omfånget och det korta skärpedjupet. Idag kan du köpa riktiga proffskameror (MF) till mycket låga priser. Nämnda Fujikamera gick säkert på sisådär 30 papp då det begav sig, och den serien har erkänt svinigt skarpa gluggar.

I andra änden, om du vill "testa mellanformat" finns ju Holga. Jag skaffade nyss en och den kostade 49 USD plus frakt. Men frågan är om det kan kallas mellanformat? ;-)

Re: Re: Gärna 6x7 eller 6x9

timeUnit skrev:
Vad menar du med detta? Om du vill se bildresultat från en mellanformatskamera är det bara att söka på flickr.com eller kolla in t ex Gustavs bilder (som är snorbra). Jag har en del Hasselblad- och Mamiya 7-bilder i mina album också.

Den stora skillnaden mellan MF och DSLR i konsumentklassen är upplösningen, det dynamiska omfånget och det korta skärpedjupet. Idag kan du köpa riktiga proffskameror (MF) till mycket låga priser. Nämnda Fujikamera gick säkert på sisådär 30 papp då det begav sig, och den serien har erkänt svinigt skarpa gluggar.

I andra änden, om du vill "testa mellanformat" finns ju Holga. Jag skaffade nyss en och den kostade 49 USD plus frakt. Men frågan är om det kan kallas mellanformat? ;-)

Upplösning beror ju på negativformat+film+skanner så allt måste vara på topp om du ska slå en ny DSLR. Så egentligen blir det rätt så dyrt. Men om man gillar förstoringar typ A3 eller A3+ är det kanske värt priset. Men har du sett nån direkt jämförelse? Internet är värdelöst om man inte ser på "crop" dvs utan resize. Fuji GW690 var inte alls så dyr som Hasselblad, Bronica GS eller Mamiya 6 eller 7.

Dyrt och dyrt...

Jag köpte min Hasselblad för 12000. 503CX, 80 Planar, 150 Sonnar, A12 Mag, 8 mm mellanring. Min skanner kostade 5000 kr, en Epson 4990. Dvs 17000 för hela paketet. (Jag vill påstå att den kvalitet och känsla jag får i mina bilder ur min utrustning vida överstiger det jag hade fått med en digital utrustning i samma prisklass.)

Man kan kräma ut ca 1800-2000 ppi ur 4990:an, dvs ca 40 x 40 cm printar. Jag kan säkerligen få ut större printar än så som är skarpa med en bättre skanner. Men nu talar vi om mycket skarpa printar. Med lite interpolering går det nog att få ut 60x60 från min skanner utan att det känns oskarpt.

När jag plåtar med t ex Delta 100 eller PanF kan jag utan att skämmas göra analoga kopior som är 50 x 50 cm, mer än så har inte varit intressant faktiskt.

Av det jag ser från DSLR i konsumentklassen så är det en ordentlig bit kvar till MF. Jag tycker forfarande att analog småbild ser bättre ut än konsument DSLR, om man nu ska generalisera. Digitalt ser ut på ett visst sätt, analogt på ett annat.

Om vi talar Canon EOS 1Ds MkIII så kan den säkert matcha neg färgfilm i MF på samma ISO. Tror inte den slår t ex Mamiya 7 med Delta 100 i.

Men är detta intressant? Jag tycker inte det. Om du ska plåta mellanformat tycker jag jämförelsen med konsument DSLR är meningslös. Det är helt olika sätt att fotografera på.

Om det är "värt det"? Tjänar du pengar på fotot? I så fall är det inte "värt det". Då ska du skaffa en riktig digitalkamera, för att snabba upp arbetsflödet och så vidare. Hade jag varit proffs hade jag förstås plåtat digitalt i huvudsak och analogt när tillfälle bjuds.

Om du ska testa mellanformat, vilket jag trodde var din avsikt, tycker jag du ska bestämma dig för vilket sätt du vill plåta på och sen fråga vilken kamera som passar. För "allmän" fotografi är Mamiyas 645or mycket bra, så även Pentax dito. Contax, ja visst, men då är det andra priser. Hasselblad är en fantastisk kamera, grym optik och härlig känsla. Bronica SQAi är ett mycket bra alternativ till Hbl, lite billigare och lättare, men inte samma känsla och inte batterioberoende. Däremot ännu snyggare negkanter. Om man jagar slantar är kanske en gammal "folder" från Zeiss kul att testa.

timeUnit skrev:
Dyrt och dyrt...

Jag köpte min Hasselblad för 12000. 503CX, 80 Planar, 150 Sonnar, A12 Mag, 8 mm mellanring. Min skanner kostade 5000 kr, en Epson 4990. Dvs 17000 för hela paketet. (Jag vill påstå att den kvalitet och känsla jag får i mina bilder ur min utrustning vida överstiger det jag hade fått med en digital utrustning i samma prisklass.)

Man kan kräma ut ca 1800-2000 ppi ur 4990:an, dvs ca 40 x 40 cm printar. Jag kan säkerligen få ut större printar än så som är skarpa med en bättre skanner. Men nu talar vi om mycket skarpa printar. Med lite interpolering går det nog att få ut 60x60 från min skanner utan att det känns oskarpt.

När jag plåtar med t ex Delta 100 eller PanF kan jag utan att skämmas göra analoga kopior som är 50 x 50 cm, mer än så har inte varit intressant faktiskt.

Av det jag ser från DSLR i konsumentklassen så är det en ordentlig bit kvar till MF. Jag tycker forfarande att analog småbild ser bättre ut än konsument DSLR, om man nu ska generalisera. Digitalt ser ut på ett visst sätt, analogt på ett annat.

Om vi talar Canon EOS 1Ds MkIII så kan den säkert matcha neg färgfilm i MF på samma ISO. Tror inte den slår t ex Mamiya 7 med Delta 100 i.

Men är detta intressant? Jag tycker inte det. Om du ska plåta mellanformat tycker jag jämförelsen med konsument DSLR är meningslös. Det är helt olika sätt att fotografera på.

Om det är "värt det"? Tjänar du pengar på fotot? I så fall är det inte "värt det". Då ska du skaffa en riktig digitalkamera, för att snabba upp arbetsflödet och så vidare. Hade jag varit proffs hade jag förstås plåtat digitalt i huvudsak och analogt när tillfälle bjuds.

Om du ska testa mellanformat, vilket jag trodde var din avsikt, tycker jag du ska bestämma dig för vilket sätt du vill plåta på och sen fråga vilken kamera som passar. För "allmän" fotografi är Mamiyas 645or mycket bra, så även Pentax dito. Contax, ja visst, men då är det andra priser. Hasselblad är en fantastisk kamera, grym optik och härlig känsla. Bronica SQAi är ett mycket bra alternativ till Hbl, lite billigare och lättare, men inte samma känsla och inte batterioberoende. Däremot ännu snyggare negkanter. Om man jagar slantar är kanske en gammal "folder" från Zeiss kul att testa.

Det som gör det lite svårt är väl egentligen att det finns så få jämförelser mellan analog & digital teknik. Här är två:
http://clarkvision.com/imagedetail/film.vs.digital.summary1.html
http://www.luminous-landscape.com/essays/back-testing.shtml
Digital teknik utvecklas hela tiden och det är säkert rätt stor skillnad på de tre versionerna av EOS 1. Så det krävs nog mer än långsam film och mellanformat. Mitt grundkravet är att Mellanformat-kameran ska slå D80 på några typer av motiv. Den får gärna vara långsam. Jag tycker negativ-långsidan är intressant så visst spelar det roll om den är 55, 68 eller 86mm. Var 10:e år har vi släktmöte och nu i sommar var det 228 med på fotot som togs av en fotograf med en EOS 5D på en hisskran. Jag har en A3 på väggen. Jämfört med förstoringar från tidigare möten (svartvitt) är den mycket imponerande. Så klart hade det varit skoj att prova tex en GW690 eller GW670 på ett sånt motiv. Men det krävs både kort slutartid och stort skärpedjup på en sån bild.Så frågan är hur stor skillnad det blir på ISO 100 & ISO 400?
Skulle man kunna matcha EOS 5D både vid 100 och 400?

Per Hesselgren skrev:
Det som gör det lite svårt är väl egentligen att det finns så få jämförelser mellan analog & digital teknik. Här är två:
http://clarkvision.com/imagedetail/film.vs.digital.summary1.html
http://www.luminous-landscape.com/essays/back-testing.shtml
Digital teknik utvecklas hela tiden och det är säkert rätt stor skillnad på de tre versionerna av EOS 1. Så det krävs nog mer än långsam film och mellanformat.

Luminous testet var grymmt intressant, så tack för att du vidarbefodrade den!

Jag måste säga att jag hade svårt att tro att de analoga hade en chans på de bästa phaseone bakstyckena, och även hur bra 1ds mk2 stod sig (förhållandevis iaf).

Google is your friend...

Robin Gyllander skrev:
Vart tillverkas hasselblad och deras optik? Sverige?
Hasselblad har fabrik på Hisingen i Göteborg där allt utom optiken slutmonteras och testas. Manuellt fokuserad optik tillverkas av Carl Zeiss i Tyskland, autofokusoptiken kommer från Fuji i Japan.

Objektiven till de klassiska Hasselbladarna är Zeiss och tillverkas i Tyskland.
Kamerorna tillverkas i Göteborg. (Troligen även H-serien.)
Objektiven till H-serien är tillverkade i Japan av Fuji.

Per Hesselgren skrev:
Börjar bli sugen på att skaffa nåt i mellanformat om priset är överkommligt. #snip#

jag har samma mf funderingar, och hittatde förbättrade/ombyggda ukrainska/ryska kameror, för mellan 1800-4500kr beroende på vad du vill ha, dessutom billiga ryska objektiv.
här har du en länk,
dom har den billigaste MF kameran jag kunde hitta, en Kiev60 med optik, 2 olika 'sökare'.
http://www.hartblei.com/

sedan har du
http://www.araxfoto.com/

sedan fins det flera länkar på
http://www.kievaholic.com/links.html
kievaholics har inte blivit uppdaterad på länge, men dom flesta länkarna funkar.

jag har ingen aning om hur bra bliderna blir, men om man läser lite på nätet verkar dom flesta nöjda,
så länge man inte köper dom (ännu billigare) ryska orginalen vill säga, dom ska vara mycket sämmre kvalite på.

Lycka till.
Magnus Nygren

Ja jag fick bägge

Jag har nu två 6x9 kameror och känner mig riktigt antik. Men det är tydligen omöjligt att köpa 120 film i Uddevalla. Tiderna förändras! Det får bli Göteborg eller internet....

Re: Ja jag fick bägge

Per Hesselgren skrev:
Jag har nu två 6x9 kameror och känner mig riktigt antik. Men det är tydligen omöjligt att köpa 120 film i Uddevalla. Tiderna förändras! Det får bli Göteborg eller internet....

Fan va kul!
Grattis.

Jag kommer nog och köpa en Mf från ukraina.
men inte ännu.

Föresten, jag har sett 120 film på både, photax och scandinavianphoto.

föresten, enligt vad jag har hört/läst/förstått ska mf (än så länge) ge mycket bättre kvalitet än det digitala kan. om inte ger iallafall film foto en mer definitiv och mer kreativ känsla, speciellt i foto labbet (iallafall får jag den känslan).

lycka till!

Magnus Nygren.

Film för 120 formatet?

Ja det blir nog Scandinavianphoto i Mölndal.
Vilken film tycker ni att jag bör prova. Negativ färg & svartvit? ISO 100 verkar hopplöst med det otroliga gråväder som varit sista tiden så det får väl bli 400.

Läste på rangefinderforum.com bla om filmskanner för mellanformat. Det ser ut som om Epson V500 är riktigt bra. Priset är ca 45-50% av V700. Den är något mindre och klarar inte samma kontrastomfång.

för ISO 100 rekommenderar jag Fuji Acros nu när Agfapan 100 inte finns längre.
För ISO 400 Ilford HP5+ eller Tri-X.

Och jag har ett Hasselbladpaket till salu ...

-- MW

Magnus W skrev:
för ISO 100 rekommenderar jag Fuji Acros nu när Agfapan 100 inte finns längre.
För ISO 400 Ilford HP5+ eller Tri-X.

Och jag har ett Hasselbladpaket till salu ...

-- MW

Hej, vad är det för Hasselbladpaket som du har (om du fortfarande har kvar det)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar