ANNONS
Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Hippo22

Medlem
Jag är sugen på att börja fotografera mellanformat, i första hand för landskap men också för stadsmiljöer och arkitektur. De system som jag har fastnat för är antagligen Mamiya 7 eller Pentax 645N.

Mamiya 7:
+ bättre optik
+ 6x7
+ lägre vikt
+ bättre bildkvalité

- dyrare, dyrare dyrast
- långsammare optik
- kräver extra mätsökare för vidvinkeloptiken
- sämre byggkvalité

Pentax:
+ billigare
+ autofokus i stället för mätsökare, i synnerhet om man fotografera annat än landskap med stativ
+ snabbare optik
+ 16 istället för 10 bilder per rulle (?)

- sämre på punkterna ovan.

Finns det fler saker man bör ta hänsyn till, eller bättre system att överväga?

Det är väldigt olika kameror, det där. Lite som att jämföra en APS-C-spegelreflexkamera med en Leica M9 (fast med vettigare kostnader förstås). Du borde nog först lista ut om det är en mätsökarkamera eller spegelreflexkamera du vill ha, för båda typer finns i 6x4,5- och 6x7-format.

6x7 är ordentligt mycket större än 6x4,5 trots att kamerorna inte behöver vara särskilt mycket större. Personligen tycker jag att det är lika bra att sikta på så stort format som möjligt, för du får ändå ut mer av en digital FF-kamera med bra optik än ur en analog 6x4,5-kamera. Med 6x7 börjar det åtminstone bli likvärdigt, men det krävs en superskanner för att någon direkt fördel ska skönjas. Dock ser bilderna förstås rätt annorlunda ut, för att inte tala om att det är mycket roligare att fota med film;-)

Om du står ut med kvadratiskt format så tror jag att en enkel Hasselbladare är bland de bättre alternativen. De kostar inte särskilt mycket och utbudet av knallfina objektiv är stort, samt att kameran är modulär. Du kan ha prisma om du vill eller bara schaktsökare om du vill bära lätt. Bakstycken som kan bytas är också en fördel om du fotar i skiftande ljus.

Själv har jag en spegelreflexkamera och en mätsökarkamera med 6x7-format och jag använder dem på rätt olika sätt. Mätsökarkameran bländar jag ner ordentligt och fotar uteslutande svartvitt med, medan spegelreflexkameran är mer för kort skärpedjup och mer närgångna bilder (vilket mätsökarkameror är dåliga på).

Tillägg: Autofokus ser jag ingen större vits med själv eftersom mellanformat i sig manar till eftertänksam och långsam fotografering. Fast det beror på vad det är man tänker fotografera förstås.

Pentaxen är en fin kamera o AF är bra om man vill plåta barna.

Men hade jag valt, så hade det blivit 6x7, eller ännu hellre 6x9.

Tack för svaren!

Vad finns det för 6x9 som är överkomliga i pris, bärbara och ger möjlighet till bilder av hög kvalité?GW690III finns ju med ej utbytbara linser, men optiken ska vara sämre än Mamiya. Om man vill ha något annat än 80mm (i synnerhet vidvinkel) tycker jag inte Hasselblad verkar speciellt billigt alls.

Fujifilm GX680 är en mellanformatskamera som borde passa ypperligt för landskap och arkitektur. Den dyker upp på blocket och tradera ibland. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av kameran....även om jag ibland varit sugen på att skaffa en.
Själv använder jag en Bronica ETRSi 6x4.5. Det mindre formatet lämnar säkert en del i övrigt att önska om man jämför med större format (har ingen egen erfarenhet), men för mig duger den gott. Jag tycker att resultatet blir synbart bättre än småbild och våtfilm i allmänhet tycker jag ger en annan karaktär en digital bild.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuji_GX680
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/gx680iii.shtml

Vad finns det för 6x9 som är överkomliga i pris, bärbara och ger möjlighet till bilder av hög kvalité? GW690III finns ju med ej utbytbara linser, men optiken ska vara sämre än Mamiya.
6x9 är rätt ovanligt på moderna kameror. Däremot finns det mängder med gamla bälgkameror, men det kanske inte är så skoj. Fujis 690-kameror är extreeeemt mycket större än vad de ser ut på bild, ska man ha klart för sig. Väljer man en med vidvinkel så får man dessutom mycket låg ljusstyrka hos objektivet.

Om man vill ha något annat än 80mm (i synnerhet vidvinkel) tycker jag inte Hasselblad verkar speciellt billigt alls.
Det beror på vad du jämför med. Ett 50/4 Distagon är oftast avsevärt mycket billigare än optiken till Mamiya 7, som du ju nämnda inledningsvis.
Själv lyckades jag hitta ett 55/4 till min Pentax 67II för oerhörda 1300 spänn:)

-----------------

GX680 är gigantisk, men säkert bra om man endast tänker använda stativ. Jag tycker Pentax 67 är på gränsen till för stor, men den är riktigt nätt i jämförelse.

Tillägg: Om man nöjer sig med 6x4,5 och inte behöver kort skärpedjup så verkar Bronica RF645 en grymt trevlig kamera. Jag klurade lite på en sån innan jag hittade en Voigtländer Bessa III 667...

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/rf645.shtml

Senast ändrad:
Jag får be om ursäkt när det gällerna priserna på Hasselblad, det går visst att hitta en komplett utrustning på ebay för mindre än vad ett objektiv till Mamiya kostar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar