Annons

Mellanformat - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

pernilla.e

Medlem
Jag tänkte köra mellanformat i fotoklubbens förstoringsapparaten (Durst) men får inte det att köra som jag vill. Jag har bytat linsen till en 80mm och ändrat med kondensorn men jag får tydliga mörka hörn - dvs det tecknar inte ut i hörnen. Jag har två olika kondensorglas att välja på och det blir konstigt nog skapare med den mer konvexa men då blir hörnen som sagt mörka. På den plattare kondensorn så blir det ett mindre område på bilden som belyses verkar det som. Sen får jag inte så stor förstoringsgrad som jag vill heller - det blir bara ca 18x24. Hur gör jag? Vad behöver jag byta?
Pernilla
 
Jag kan inte exakt säga vad det är. Men jag tror att du gör något som är fel. Det låter lurt det där med kondensorn. Har du ingen på klubben som kopierat med apparaten och då i mellanformat?
 
Hej!

Jag labbade ett tag med min pappas Durst 66´a med mellanformat.

jag var tvungen att sänka ner lampan (finns hack inne i själva lamphuset) för att få den att lysa ut hörnen

Vet inte vilken modell du har, men jag var också tvungen att göra ett knick med fokuseringen för att den skulle få ett längre fokuseringsavstånd när jag skulle göra större än ca 15*20 kopior

Vet inte om jag har hjälpt dig eller bara förvirrat mer ;)

*/Adam
 
Får du bara 18x24 på högsta höjden med en 80mm är det något lurt. Vad är det för en apparat (vad heter den). Står det något på kondensorn. Kondensorn skall inte gör något för skärpan utan styra ljuset jämnt över negativet. Vilken negativstorlek kör du med 6x4.6, 6x6, 6x7, 6x8, 6x9?
 
645 kör jag och man kan maska på neghållarna för att det ska passa. jag läste nåt i en bok om att man kan reglera ljuskällan så den passar formatet så det kan vara rätt som adam är inne på. hur förhåller det sig med optiken i förhållande till förstoringsgraden då? jag ska kolla exakt vad den heter och återkommer...
 
har kollat lite närmare idag. det är en durst m601. jag har provat att höja/sänka lampan men det påverkade inte helt ut - det blev fortfarande rundade kanter. jag bytade fram och tillbaka med de kondensorer vi har och testade också nånting som heter sivobox. där blev projektionen rätt utan kanter men ljussvagt. kanske är det en sån box man ska ha istället för kondensor? på vår andra f-apparat opemus 4, som också är m-format, fanns ett fast, kvadratiskt, klart, plant glas. den ha dock ingen glasneghållare så den kan jag inte få skarp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.