Annons

Mellanformat för resa och gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hallå!
Detta är mitt första inlägg på denna eminenta sida. Jag har sedan länge amatörfotat med småformat och nu börjat nosa lite på mellanformat. Har en holga och en äldre bälgkamera.
Nu letar jag efter den optimala mellanformats kameran för mina behov. Vilka innefattar mycket resande och gatu-fotograferande. Enbart i svart/vit. Har kollat lite på pentax 6x7 som verkar som en mycket bra kamera. Men jag blev dok avskräck då jag läste om hur kraftiga vibrationer spegeln gav ifrån sig.
Det jag letar efter är alltså en billig mellanformats kamera som är stabil och ger bra resultat. Hälst enögd.

Kom gärna med förslag.
Tack på förhand!
/Oskar
 
Hasselblads 500-serie kan man få till rätt hyfsade pengar, Mamiya har några väldigt schyssta modeller från 645:eek:r ända upp till RZ67 men med den sistnämnda får du ha en luftvärnslavett att sätta den på (gigantisk storlek)
 
För gatufoto borde ju Mamiya 6 eller 6MF vara den helt rätta kameran.. Dock en mätsökare..men det är ju poppis bland gatufotografer. Dessutom betydligt smidigare än en bladare..
 
Tack

Tack för svaren på så kort tid! Ni får ursäkta om jag inte förstår vissa termer och så vidare i framtiden. Då ber jag någon att förtydliga för mig! Även om jag vet att Hasselblads 500 serie är bra så tror jag inte som sagt att det är den optimala för gatu och rese förhållanden. Jag tror att en enögd kamera skulle va det bästa. Eller? Mamiya 6MF verkar som ett mycket bra val vad jag kan bedöma av min lilla efterforskning på nätet. Vad ska man behöva ge för ett sådant paket?


mvh Oskar.
 
Du ska ha en mellanformatare av mätsökartyp för snabbare ögonblicksbilder och gatufoto. Då slipper du vibrationerna från den stora spegeln. Mamiya 6, Plaubel Makina med Nikkor-optik (kultkamera idag) eller varför inte någon Fujimodell?
 
För gatfoto - dvs då jag vill kunna ta bilder på gatulivet utan att märkas - föredrar jag tvåögd spegelreflex typ Rollei eller Mamiya.

Vitsen är:

1. Kameran är helt tyst. (Ingen spegel eller ridå). Centralslutaren hörs knappt.

2. Jag kan förfokusera och sedan komponera med kameran hängande på magen. Om jag inte har kameran vid ögonhöjd tror ingen att jag tar en bild.
 
Eller varför inte en Bronica RF som Robertwhite rear, eller har reat ut iaf för nästan inga pengar alls.
 
Själv har jag använt mig av en Agfa Isollette och Velvia och jag har blivit förvånad över resultatet. De där gamla rackarna det mycket bra bilder! Dessutom får de plats i jackfickan. Enda nackdelen är att de sankar ljusmätning men man kanske kan använda sig av en extern ljusmätare då...

http://www.gulnet.nu/
 
Ja Agfa Isolette måste vara perfekt om man kan klara sig med lös mätare och icke koplad avståndsmätare. Har själv en av modell III med Apotar-optik men den bästa ska vara med Solinar. En väldigt liten och platt kamera hopfälld.
 
Isolette

Bälgkameran jag nämnde i början är faktiskt en agfa Isolette III från början av 50 talet. Avtryckaren krånglar och den lider av ålderskrämpor. Man jag har sätt bilder från den och de är fantastiska. Jag fick ett kostnadsbesked på att få den lagad och det var 2000kr. Jag känner att det jag är ute efter är en nyare, lite mer pålitligare kamera med hög kvalité. Det är inte riktigt värt att laga den. Inte just nu i alla fall känner jag.
 
Jag är inne på lite samma spår, dock mer reportage än rent gatufoto. Ska inte sno tråden, men jag är nyfiken på nämnda Bronica RF. Hur är den? Lite ljussvag optik verkar det...

Har känt lite på Pentax 645. Den verkar smidig nog för gatufoto.
 
Mamiya 7 eller Pentax 67 hade vart mitt val. 90mm duger till de allra mesta,, 55mm ett rått kompliment.

Hade jag plats i bagen, hade nog en av dessa legat där.

Mvh Niclas,
 
Hasselblad SWC, Liten kompakt tyst robust.
För något år sedan var jag på en längre resa i Tailand med endast en SWC. Fungera utmärkt.
 

Bilagor

  • je2002-17422-1.jpg
    je2002-17422-1.jpg
    47.4 KB · Visningar: 951
Det finns en kille i USA som servar äldre bälgkameror,priserna är mellan 100-150$, bälgen byts och rengöring av slutare och optik. www.certo6.com. Jag har själv en Isolette III med solinar och compurslutare som jag hittade på loppis, och en Zeiss Ikon super Ikonta IV som jag hittade på myrorna. Agnaroptiken är basmodellen på Isolette, sedan Apotar och sist Solinar. Apotaren är helt ok om man bländar ner till 5,6-8
 
Om du inte har något emot lite äldre grejor så är Zeiss-Ikonar fina grejor.

Du kan hitta sånna till hyffsade priser på blocket och tradera.

brukar vara rätt billiga om de inte är i mint kvalitet.

Chris
 
Det finns ett sätt att hålla vibrationerna nere från Pentax 67.
På sidan finns en spegeluppfällningsknapp. Om man håller kameran stadigt, kan man med långfingret peta upp knappen just innan man tar bilden, och därefter trycka ner avtryckaren. Då får man bort nästan alla vibrationer från spegeln (och själva slutaren är mycket tyst/smidig och ger väldigt lite vibrationer).

Visst, fungerar inte i alla lägen, eftersom sökaren blir svart när man fällt upp spegeln, men är det inte en snabb ögonblicksbild går det utmärkt. Har tagit många många av mina Pentax67 kort på det sättet, när jag inte velat använda stativ.
 
Jag tror inte spegeluppfällningen påverkar skärpan extremt mycket när man ändå handhåller en mellanformatare (som väger en del).

Vill du få knivskarpa bilder måste du använda stativ och då kan du ju inte gömma dig (som du kanske vill).

Stirra dig inte blind på att en eventuell spegel ska förstöra bilden. När du trycker på avtryckaren vibrerar kameran mycket mer pga dina händer...

/ Marcus
 
6x6 och 6x4,5?

Som sagt tycker jag att Mamiya 6MF verkar som det bästa för mig. Jag har läst mig till att den är kompitabel för både 6x6 och 6x4, 5, vilket är något som tilltalar mig mycket. Det jag undrar är måste jag köpa till något som är dyrt eller finns allt man behöver "i" kameran för att göra ett sådant formatbyte?

/Oskar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.