Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat för resa och gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mamiya 645 Pro

Hallå!
Nu håller jag på att kolla på Mamiya 645 Pro efter som att det är både svårt att få tag på och dyrt att köpa Mamiya 6MF. Är det något som rekommenderas för gatufoto då kameran är handhållen? Jag tänker på spegeln. Jag undrar även vad som är skillnaden mellan Mamiya 645 Pro och Mamiya 645 Pro TL?

Tacksam för svar!
Mvh Oskar

Ps. Vad är skillnaden mellan 120 och 220 film?
Ds.
 
Senast ändrad:
220-film är dubbelt så lång som 120. 120 har skyddspapper längs hela filmen. 220 i början och slutet.
 
Om mamiya 6

Jag fotar mycket mad min Mamiya 6, som jag har haft i 8 år. Några erfarenheter:

Självklart kan du hitta en Mamiya 6MF till ett bra pris om du letar litet.

Den enda mellanformatskameran med utbytbara objektiv som kan konkurrera när det gäller vikt och storlek är Bronica RF, men till den finns inget teleobjektiv.

Teleobjektivet är lite svårt att fokusera, men det ger fantastiskt skarpa bilder om man är noggrann.

Möjligheten att fota 6x4,5 är ett skämt. Det följer med en mask som man stoppar in i kameran. Du kan fortfarande bara ta 12 bilder på en 120-rulle.
Panoramatillsatsen som ger dig möjlighet att använda 135-film och fota på formatet 24x54mm är dock rätt kul. Jag använder den framförallt för Kodak HIE (infraröd sv/v), som inte finns i 120-formatet.

Det finns en närbildstillsats som halverar närgränsen för 75mm-objektivet. Den är mycket bökig att använda, men bilderna blir mycket skarpa.

Jag tycker att den inbyggda ljusmätaren är dålig. Jag använder istället en handhållen ljusmätare till 99% av bilderna. Jag tror dock att man kan lära sig att kompensera för mätfelen i olika situationer och få bra resultat med den inbyggda mätaren. Så lär man väl göra om man fotar mycket människor i farten. Själv fotar jag mest landskap med kameran på stativ och då är det inga problem att använda en lös ljusmätare.

/Ravi
 
Tack för den pedagogiska förklaringen av 120 och 220 film! Mycket bra!

Tack även för den lilla recensionen av Mamiya 6. Men nu är det Mamiya 645 super som jag kollat på och jag vore även tacksam för en liknande liten recension av den kameran i rese och gutufoto syfte. Är den för tung, är spegeln någon problem för handhållen fotografering och så vidare. Jag undrar även vad som är skillnad på en AE-prisma och en vanlig prisma.

Mvh oskar.
 
Senast ändrad:
Måste fortfarande rekomendera Bronica RF som ett billigare alternativ till Mamiya 6. Såg en här i radannonserna för typ 5000:- med två gluggar.

För är det gatu/resefoto som gäller skulle jag inte gå på något annat än mätsökare, men det kanske är jag som är enkelspårig.
 
Okej, Jag är intresserad av Bronica RF 645 och Mamiya 6 MF. Sedan kommer Mamiya 645 med winderhandtag och krånglar till det.

Jag vill ha argument fram och tillbaka för dessa kameror så att jag inte väljer fel för gatufotografering. Är det mätsökare som gäller eller inte?

Det är ju ändå mycket pengar för en student =)
 
Pentax 645n

Är en alldeles utmärkt reskamera lättare handhavande än mätsökarekamera samt en suverän ljusmätare ska du missa med den så får du klanta dig kraftigt.
Sedan så får du ut 16 bilder per rulle o formatet på bilderna passar bra till hel/halvsidor i tex restidningar eller fototidningen foto som exempel.
Nackdel är att det inte är lösa magasin.
Du kan se exempel på bilder tagna med den kameran på min hemsida.
Tex galleriet från vietnam o seychellerna är tagna med pentaxen utom panoramabilderna dom är tagna med x-pan.
I dagens digitaltider är mellanformatere mer eller mindre gratis prova o känn o se vilken du tycker känns bäst.Jag körde först med pentax 6x7 samt Hasselblad 6x6 men tycker att 645 var mer lättjobbad.
 
Har några nya kommentarer efter att ha läst om inläggen hittills.

Spegeln i mellanformatskameror är stor och det blir ett rejält ljud. Det får man ta och det påverkar bilden mindre än man tror.
Fördelen med de stora spegelreflexkamerorna är att de är lätta att hålla still pga den stora vikten (tex Pentax 67).
En mätsökarkamera har oftast ett mjukt och tyst slutarljud i avsaknad av spegel och ofta utan ridåslutare. De är smidiga att bära med sig och väcker liten uppmärksamhet vid användning. Dock så är de lite svårare att hålla stadigt just pga den lägre vikten.

Din Agfa Isolette kan vara en vettig väg att gå. För nämnda 2000kr så får du den helrenoverad och då är den pålitlig igen. Alla gamla kameror med centralslutare verkar lida av slutare som har kärvat ihop och ger för långa tider eller bara fungerar på korta tider. Jag har en Isolette och den liksom alla andra gammelkameror jag har har kärvande slutare. Det är åldern. Men efter renovering fungerar de säkert 20 år till.

Har du tittat på Fuji's mätsökarmodeller 670 och 690? De har just filmformat 6x7 resp. 6x9cm. Objektivet är fast monterat och de har centralslutare.
http://www.camerareview.com/templates/camera_details.cfm?camera_id=123
670 finns med normalobjektiv och 690 med normal- respektive vidvinkel.
Här är två på utannonserade:
http://www.blocket.se/view/5065603.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5066632.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

Jo, för gatufoto så ska du nog undvika kameror med ljusshakt (ett sånt man tittar ner i), eftersom du inte tittar mot motiven vid inställning och för att sökarbilden blir spegelvänd, vilket gör korrigeringar mindre naturliga samt att om bildformatet är rektangulärt så passar ljusshaktet inte för att byta till stående/liggande format (vem vill titta i kameran från sidan)..

/Erik
 
Senast ändrad:
Tack!

Tack Erik för din uttömliga och intressanta text. Jag skulle kunna slå till på en mätsökarkamera idag känner jag. Men vart får man tag på t.ex. Mamiya 6/6MF, Bronica RF 645 eller nämnda Fuji kameror?

/Tårtan
 
Ja, du har ju redan fått tips på 2 olika Fuji till salu nu. Och en Bronica här på Fotosidan. Du kan ju börja med dem.
Mamiya får du kanske vänta ett tag på. Det finns ju inte så många att det alltid finns någon utannonserad. Leta så länge.
/Erik
 
Tack för svar!

Okej! Nu står valet mellan en Fuji GW Professional 690 II för 3500:- eller en Bronica RF 645 med två gluggar för 5500:-

VAD SKA JAG VÄLJA!?!
 
Står du ut med att få åtta bilder per rulle istället för 16?
Jag kan inte modellerna, men personligen hade jag nog valt en 645:a före en 6x9. Det känns lite smidigare och tillräckligt stort. Formatet känns också mer harmoniskt i proportionerna. Men det är bara mina tankar...
 
Fuji's professionella mätsäkarkameror i 6x7 och 6x9 har fascinerat mig i många år. De är så välbyggda. Robusta som en stridsvagn. Samt så ärligt enkla.
6x9 är precis som småbild och digitala systemkameror lite för långsmalt för riktig trivsel tycker jag. En GW670 hade varit perfekt.
GW690 saknar exponeringsmätare, så du får räkna in att köpa en lös sådan och bära med den tillsammans med kameran.

Bronicas RF645 har inbyggd exponeringsmätare med femfältsmätning, vilket ju är praktiskt. Slutaren är elektrisk och kameran har exponeringsautomatik.
Därmed är ju bronican inte helt mekanisk och fri från batteri.
Den är ju klart lättare och mindre än Fuji'n.
Tänk på att Bronican har ett stående bildformat som standard. Du får välta kameran för liggande.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.