ANNONS
Annons

Mellanformat=120-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Politikern

Aktiv medlem
Jag har inte riktigt förstått dethär med 120-film, är det samma som mellanformat? Kan alla mellanformatskamror ta 120-film?
Finns det mellanformats kamror som ser ut och funkar som vanliga systemkameror utan bälgar och sånt?

Mellanformat är 120 eller 220-film. Skillnaden är att 220 är dubbelt så lång. Vissa kameror klarar båda, andra bara den ena sorten. Nästan alla mellanformatkameror fungerar mer eller mindre som "vanliga" systemkameror men många är helt manuella. Det du menar med "bälgar och sånt" låter som storformat i mina öron.

/Klas

Chano skrev:
Nja jag har flera mellanformatare med bälgar.
Mvh/-Anders

Jo, visst är det så, men det lät lite som att trådskaparen snackade om storformat, man vet ju aldrig iof.

klassisk mellanformatare

/Klas

Bilagor

• hbl.jpg
    hbl.jpg
    26.4 KB · Visningar: 511
Lite OT i den här tråden kanske, men jag har en gammal låda hemma som det står att man skall använda 620-film i.. Vad är detta?? Rullen för upptagning av filmen ser ut som en 120/220-rulle..

/Peter

Wizard skrev:
Lite OT i den här tråden kanske, men jag har en gammal låda hemma som det står att man skall använda 620-film i.. Vad är detta?? Rullen för upptagning av filmen ser ut som en 120/220-rulle..

/Peter

Storleken på diametern och på fästhålen skiljer...

den ena gjordes ursprungligen i trä, den andra i metall dvs träspole och metallspole...

minns inte vilken som är vilken..

Undrar också lite om 120 film.
Är det samma höjd på all mellanformatsfilm?
EFtersom man idag kan få mellanformatskameror för en spottstyver så funderar jag på att investera i en. Har tidigare var it sugen, men för 5-10år sedan kostade de en förmögenhet. Eller så var studiemedlet för lågt?

Hmm...

Skulle den som heter 620 vara av tra? Jag fick en gammal REX av min mormor. I den var det med den spole i tra med metallandar. Lite kul for i ena anden stod det ett marke o i den ena att annat. Kan nagon forklara varfor?

Sa min rex ar inte mellanformat eller vad menar du? Men jag har anvant den med vanlig mellanformatsfilm o den har funkat utmarkt.

M

Här finns en sajt som heter "medium format megasite" Finns massor av info där.
Jag har nyligen börjat med mellanformat och köpte en Rolleicord för under tusenlappen på ebay. Det kan vara en bra början. Rolleiflex är lite dyrare, men du kan hitta utmärkta sådana (från 50-talet) under 2 000 kronor. Objektiven är mycket bra och kamerorna fungerar som de ska trots sin ålder.
120-film finns i ganska stor sortering dels på nätet, dels hos välsorterade fotoaffärer. Kostar inte mer än 135-film och kostar inte heller mer att framkalla (om du vill lämna in).
Hälsn
Ulf

http://medfmt.8k.com/

Ett tips om man har kamera för 620 men svårt att hitta film:

Om man bara kan hitta en tomspole typ 620 så kan man spola om 120 film (som - ta i trä - fortfarande är rätt lätt att få tag på) till 620 spolar. Filmen är nämligen identisk i format.

Ett Hasselbladsmagasin klarar inte av att hantera en 220-film. Efter 12 exponeringar tar räkneverket "slut". Ett sätt kanske är att i ett mörkt utrymme lossa magasinet och nollställa räkneverket. Men jag är osäker på om spolen kan ta en film som är dubbelt så lång.

Kan rekommendera mellanformat och dia då man lätt skannar det på en flatbädd.
Speciellt nu när man billigare får tag i en mellanformatare.
Det är en viss känsla att hålla på med mellanformat.
Sen har man ju bilder som också finns kvar.
Mvh/-Anders

Tommy Lindholm skrev:
Ett Hasselbladsmagasin klarar inte av att hantera en 220-film. Efter 12 exponeringar tar räkneverket "slut". Ett sätt kanske är att i ett mörkt utrymme lossa magasinet och nollställa räkneverket. Men jag är osäker på om spolen kan ta en film som är dubbelt så lång.

Detta gäller väl bara magasin för 120-film, dvs A12, E16, A16 och allt vad de heter. Hasselblad har åtminstone ett magasin som heter A24, tjugofyra som i antalet exponeringar man får med 220-film.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.