Re: Digitalt vs Mellanformat med Dia Film
linnean skrev:
För att förtydliga, det är mellanformat med diafilm som är alternativet. Då skulle jag få bilderna framkallade av ett lab, ev scanningar skulle också göras av ett lab efterssom jag inte har den utrustningen.
Tack för era svar dock. Det här med bredd på ljus-skala mm är jag ganska medveten om, för mig är kvalitet viktigast. Men digitalt verkar så ekonomiskt och bekvämt...
Tänk på att det kostar en del. Ska du ha en toppklasscanning kostar det (hos Prolabbet) från 80:- (13Mb A6-format) upp till 300:- (199Mb A2-format) + moms/bild.
Sen finns det andra typer av scanningar också, (se prolabbet.se).
På YFO kan du hyra en Imacon-scanner och själv scanna för 600:- +moms/timme.
Jag har länge varit övertygad om att mellanformat är det bästa, men det är ju en kostnadsfråga också. Ska du utnyttja filmen till sin fulla potential kostar det. Själv insåg jag att jag lagt ut 15000:- de senast två åren endast på film och framkallning och då är det säkert lågt jämfört med andra då jag i princip överväger varje bild jag tar på guldvåg (eftersom jag vet att det är dyrt). Dessutom har jag de senaste månaderna fått hålla igen helt pga pengabrist.
En professionell naturfotograf jag pratat med (J-P Lahall) säger att han inte ser någon skillnad mellan hans Canon 1Ds Mark II (16Mp) och ett mellanformatsdia på en kopia i storlek 50x65 (han har tidigare fotat med Pentax 6x7). En annan naturfotograf (Hans Strand) sa tveklöst att digitalkameran håller samma klass som mellanformatet. Han rekommenderade EOS 5d:n (13Mp) Och Strand ställer mycket höga krav, tro mig...
Jag håller också bildkvaliten som det absolut viktigaste. Men jag har också fått fram bra bilder från mellanformatsdiorna från min enkla Epson 3200 flatbäddsscanner. Jag behöver alltså inte en Imacon för att tycka att bilderna blir acceptabla. Om bilderna inte håller för stort kontrastomfång och skall dras upp riktigt stort vill säga.
Sen kostar ju en bra digital en del... 30000 för en 5d (i Sverige). Och utvecklingen går stadigt framåt... Men jag tänker så här att har jag bara en kamera som kan motsvara mellanformatet idag, så är jag mer än nöjd.