Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mekanikfel I K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
8GB minimum? Möjligen när man åker på semester, men till vardags måste väl ca 300-350 RAW bilder (4GB) räcka långt. Tur att du inte kör analogt med den frekvensen på avtryckaren :)

490 bilder med RAW får jag på mitt 8gb. Men visst, jag är i utbildningstadiet (börjat fota på M) samtidigt som jag är lat med att tömma kortet... :D

För att späda på lite angst kan jag säga att jag hade 16-45´an, älskade den, sålde den till förmån för fast optik, drabbades av abstinens och svår ångest, var tvungen att köpa en 16-45 IGEN.

Så, nu är jag inne på min andra. Otroligt fin opptik, jag är som du vidvinkelfreak och var sugen på en 12-24/4 men har inte dom slantarna. 16mm är dock BRETT.

Hm 8GB/490 -> drygt 16MB per bild, då fotar du RAW+jpeg antar jag.
För K10ans RAW brukar väl snurra runt 10-13MB?

490 står det på mitt nyss formaterade 8gb kort. Fotar endast RAW. Storleken på bilderna varierar från 9mb upp till ca 15.

TILLÄGG: Korten brukar ju aldrig vara exakt 8gb. Det är nog därför jag inte får plats med fler.

K10 räknar med att alla RAW-filer är på ca 16,5 Mb. Men i verkligheten är de mindre, jag brukar få in knappt 200 på ett 2 Gb kort.

/Mats

nä,tänkte om någon pinne kärvade så trögt på någon glugg så det kunde ha skadat drivningen i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar