Annons

Mekanikfel I K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
det beror självklart på, men när jag fotar det jag tycker är roligast, dvs. actionsport så är det oftast en standradzoom(byts ut mot en 70-300 då o då) som sitter på. då ligge rjag antingen nära med vidvinkelläget eller så går jag på lite avstånd o zoomar in, men det har hänt att jag fotat en serie där jag går från 55mm till 18mm på några bilder(tex när jag har fotat löpning o cykling). så det är hela registret.

Svårt! Då hade jag gjort så här:

* Vill testa på makro = Sigma 18-50/2.8
* Vill ha lite mer vidvinkel = Pentax 16-45

Fast. Eftersom du vill ha ljusstyrka så hade jag kört på Sigmat. Trist att komma på i efterhand att "jag skulle tagit 2.8!!".

ett macro har jag redan så den vinkeln är plockad:)

jo, det är lite de tjag är rädd för, som sagt jag gillar snabba objektiv. fast har man en K20D kan man ju dra upp ISO'n lite för att få snababre tider.
men samtidigt känns det kanske lite dumt att köpa en 16-45, det är ju ändå en rätt gammal konstruktion vid det här laget.....kanske inte ger optimal upplösning med k20

16-50 2.8? Dyr dock.

Att du inte börjar med bara kameran. K20'an finns väl ändå inte i något kit med Sigma eller 17-70?

jepp, finns på cyberphoto.

jo, men min tanke är att om jag ändå ska gräva i plånboken kan jag lika gärna gräva lite djupare o köpa det där objektivet som jag gått o funderat på i över ett år.

17-70 verkar dock inte finnas på lager just nu.

Jag har också gått och klurat på ersättare till kitobjektivet. I flera år faktiskt. Men det är först nu jag gjorde valet och tog en lite annorlunda uppsättning.

Vad sägs om Tamron 28-75 2.8? Eller 17-50 2.8? Finns att få tag i beg. Iaf 28-75. Om du ändå tänkt kombinera med vidvinkel senare...?

nja, jag har redan en 28-70, så det blir lite kaka på kaka, iofs är det en f4, men ändå den funkar bra. jo, jag har kollat lite på tamrons 17-50 också. ska nog titta lite noggrannare på den.

nu måst ejag dock springa iväg o köpa kurslitteratur innan mina 70kursare köper alla ex av de böcker jag behöver...

jo, det är ju ett alterantiv. men trots att jag har 28-70 så känner jag ett sug efter en skarp normal.men du kanske har rätt.
dock lockar 2,8an på sigma o tamron...det är ju så ljust :D

jo, tanken var att försöka börja tjäna lite pengar på mitt fotande, så när det börjar hända saker där ska jag väl uppdatera o då blir det så klart top of the line-objektiven. men just nu kan jag inte motivera det. speciellt inte eftersom jag köper ett hus samtidigt.

hmm nu fick jag ju en funderare när du sa att jag skulle skippa standarden o köra vidvinkel all the way....

haha, ingen fara det känns mer som det är jag som tjatar:D
nackdelen är att det inte är en otpik som ger så mkt att sälja så det är ingen ekonomisk vinst att göra sig av med det.

om jag sätter ihop ett eget paket med Tamronen istället för sigman, så kommer man någon hundralapp under. men då missar man minneskort, filter, putsduk o en extraväska som ingår i paketet så det blir ändå billigare att köpa sigman i slutändan.

om man inte ska ha 16-45....

gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh!!!!!!

Hmmm... Har du inte redan putsduk? Väska? Minneskort (4gb?! 8 säger jag är minimum om man fotar i RAW)? (fast väskan kan jag köpa... :D:D)

jodå jag har allt det där, men mer minne mår man inte dåligt av. btw jag fotar alltid i RAW o jag har ett 2gb o ett 1gb, funkar oftast bra för mig, men så har jag en bärbar årddisk med kortläsare på 40gb också. så när et tkort töms där stoppar jag det andra i kameran.

putsduk, visst det har jag. väskor har jag också, men ingen sån:p skulle vara smidig att ha på ryggen när man fottar klättring, går att hänga i seln:D

men dina åsikter är alla smarta, det är bara min fixering av 2,8 som spökar.

Men nu har du ju övertygat mig. Köp paketet med 18-50'an. :) Det är ju en erkänt bra optik. MEN då är sista frågan om lull-lullet i paketet är värt 4404 kr? På Blocket finns ett 18-50 till salu. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar